Dosluhující vláda Petra Fialy (ODS) přerušila projednávání návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro rok 2026. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to odůvodnil tím, že se tomu začali věnovat představitelé pravděpodobné budoucí koalice. Podle kritiků v návrhu chybí na krytí plánovaných výdajů 37,2 miliardy korun.

„Je to určitě materiál, který bude projednávat spolu se státním rozpočtem nově ustavená Sněmovna,“ sdělil po jednání vlády Kupka.

Státní fond dopravní infrastruktury má mít v roce 2026 příjmy ve výši 144,6 miliardy korun. Počítá se přitom s výdaji ve výši 187 miliard korun. Podle Kupky výše výdajů odpovídá křivce růstu objemu investic v oblasti dopravy.

U staveb, které ale nejsou finančně kryté, není možné podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla uzavírat v současnosti smlouvy.

Mohlo by vás zajímat

Ohrožené jsou kvůli tomu zejména stavba dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova a silnice mezi Mladou Boleslaví a Martinovicemi. Nejistý je i osud plánovaných obchvatů měst. Otazník visí také nad výkupy pozemků pro Pražský okruh. Problémy se mohou dotknout i modernizace železničních tratí mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo Prahou a Kladnem.

Omezení projektů

Kromě zmíněných projektů jsou ohrožené také už rozběhnuté stavby. Jde například o výstavbu dálnice D3. „Výkupy pozemků na Pražském okruhu a na D3 letos začaly a pro rok 2025 jsou rozpočtově kryté. Ale finanční potřeba pro ně v roce 2026 je značná, v rozsahu několika miliard. Takže v případě, že nedojde k posílení rozpočtu pro rok 2026, by hrozilo jejich omezení,“ uvedl Mátl.

Podle Martina Kolovratníka z hnutí ANO se aktuálně zastavila modernizace železniční trati mezi Nemanicemi a Ševětínem. Správa železnic už má mít soutěž uzavřenou a čeká na podpis smlouvy. Přerušení se týká také modernizace trati mezi Prahou a Kladnem a úprav nádraží v Hradci Králové.

Podle Kolovratníka má stopka platit i pro soutěž na dokumentaci pro povolení projektu u vysokorychlostní železniční trati mezi Poříčany a Světlou nad Sázavou u modernizaci trati mezi Mladou Boleslaví a Libercem.

U silničních staveb má být kromě D11 pozastavený i podpis smlouvy u D35 v úseku mezi Úlibicemi a Hořicemi. Uvedl to na sociální síti X.

Bude se škrtat?

Podle analytika Národní rozpočtové rady Daniela Bárty SFDI buď nekryté výdaje do rozpočtu na rok 2026 vůbec nezařadí, anebo je stát bude muset pokrýt škrty v jiných výdajových oblastech. „To je však vzhledem k velikosti těchto prostředků a proporcích ostatních výdajů státního rozpočtu prakticky nemožné,“ upozornil.

Bárta upozornil i na to, že 20,1 miliardy korun v rozpočtu SFDI je označených jako finance na obranu země a mají tak výjimku z rozpočtových pravidel.

Michal Mervart z Fakulty podnikohospodářské Katedry logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze upozornil na to, že přerušení nebo dokonce konzervace rozpracovaných infrastrukturních staveb by vyšla dráž mnohem dráž než pokračování v jejich rozvoji a plánovaní. To se týká jak silničních, tak železničních staveb.

Vláda má myslet i na drony

Podle Zdeňka Lokaje z Fakulty dopravní ČVUT bude muset nová vláda zajistit dostatečné prostředky pro údržbu nejen základní dopravní sítě, ale také lokálních silnic a železnic, aby byla zajištěná odpovídající kvalita mobility obyvatel a zboží.

„Budou se muset i vypořádat s rozvojem moderních technologií v dopravním segmentu, jako jsou drony či autonomní vozidla a tomu uzpůsobit právní řád, abychom nebyli evropským skanzenem, ale naopak abychom lákali vývoj a výzkum těchto nových technologií do České republiky,“ dodal Lokaj.