Senát se při projednávání unijního průmyslového akčního plánu pro evropský automobilový průmysl postavil proti zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily. Byly by podle něj rozpočtově neudržitelné.
Horní komora také varovala v souladu s postojem ministra dopravy Martina Kupky (ODS) před kvótami na bezemisní vozidla pro firemní autoparky. „Nepotřebujeme to. Obáváme se, že ve výsledku by opatření byla kontraproduktivní,“ řekl senátorům Kupka.
Pod tlakem Bruselu
Ministr řešil i koncept sociálního leasingu pro elektromobily, který navrhuje Francie. To by podle něj opět znamenalo zdražení. Kupka také uvedl, že zavádění bezemisních vozidel do firemních autoparků by mělo zůstat na rozhodnutí a odpovědnosti společností, nemělo by jít o tlak evropské regulace.
Podle senátora Ondřeje Lochmana (STAN) není sociální leasing nic jiného než dotace pro chudší vrstvu obyvatel. „To, co elektroautům škodí možná nejvíce, je, že někteří říkají, že se to auto nedá vyrobit a prodat bez toho, aby bylo dotované,“ uvedl.
Lochman okomentoval i firemní flotily. „Nepřijde nám rozumné firmám říkat, kolik automobilů si musí koupit a jakého typu,“ poznamenal. V nařízení se podle něj „mluví o mnoha pěkných věcech“, ale chybí tam konkrétní milníky. Cestu k dekarbonizaci senátor vidí v syntetických palivech. „To je přeci v mnoha aspektech výhodnější, než všechny tlačit do toho, aby měli elektromobily,“ řekl.
Mohlo by vás zajímat
Tři roky místo jednoho
Evropská unie schválila už na konci května změny emisních norem oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na dosažení emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
Kupka dnes uvedl, že Česko se hlásí k prodloužení období na pět let, což za vhodnější řešení pokládá podle usnesení i Senát.
Horní komora se postavila kladně k záměru vytvořit v Evropské unii celý řetězec vývoje a výroby baterií a podpořila vznik vývojových a zkušebních center autonomních vozidel. Vyzvala k rychlejšímu zavádění dobíjecí infrastruktury.
Kupka zopakoval, že Česko chce zrušení zákazu prodeje vozidel se spalovacími motory po roce 2035. Regulace je podle něho zbytečná. „Vytvořil se plán, který se musí přehodnotit. Pokud se nepřehodnotí, tak to oslabí náš průmysl,“ doplnil Lochman.