Ještě na něm nezaschnul inkoust a už by se měl zase měnit. Řeč je o takzvaném liniovém zákonu, který má v Česku zjednodušit a hlavně urychlit stavby klíčových strategických staveb. K původní normě byl přitom loni přijat dodatek, který vyjmenovává explicitně osm nejvýznamnějších projektů s nejvyšší prioritou v oblasti energetiky. A právě tento seznam by se měl podle Senátu změnit.
Zmiňuje totiž také stavbu továrny gigafactory v Líních u Plzně. Tu na dřívějším armádním letišti s betonovou vzletovou dráhou zvažoval postavit automobilový koncern Volkswagen, z plánu ale nakonec sešlo.
„Současné znění přílohy se stalo tedy nepoužitelným. Další využití této lokality počítá výhledově s obnovením armádního letiště a areál by měl zůstat i s ohledem na aktuální bezpečnostní situaci ve světě k dispozici armádě jako operační zázemí určené mimo jiné pro potřeby plnění jeho výcvikových a obranných úkolů,” uvádí Senát ve svém návrhu podepsaném předsedou horní komory parlamenty Milošem Vystrčilem (ODS).
Senátoři v této souvislosti upozorňují, že armádní účel využití letiště bude respektován i v rámci aktuálně projednávaného územního rozvoje Plzeňského kraje, který počítá se zmenšením původně uvažované rozvojové plochy, a to v souladu se slibem daným starostům přilehlých obcí. Senát doplňuje, že aktuální znění seznamu tak neodpovídá dalšímu využití této lokality.
Horní komora také argumentuje, že pokud vláda zároveň definitivně ustoupí od původního záměru finanční podpory vzniku strategického podnikatelského parku v Líních, ušetří se ve střednědobém horizontu řádově jednotky miliard korun
„K obnově areálu pro další využití armádou budou využity prostředky státního rozpočtu, které jsou zákonem stanoveny v souvislosti se spojeneckými závazky České republiky coby členské země NATO,” poznamenává Senát.
Armádní využití podpořila i Černochová
Návrh nyní dostanou k posouzení vláda a Sněmovna, která by na podnět senátora Vladislava Vilímce (ODS) mohla předlohu schválit zrychleně už v úvodním kole projednávání.
Armáda dosud letiště využívá k provozování letecké záchranné služby svými vrtulníky. Vyřazení Líní ze seznamu už dříve podpořila i ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Podle ní s převodem letiště z majetku armády souhlasilo ministerstvo obrany pouze pro případnou výstavbu gigafactory.
Právě s ohledem na tento – dnes už neplatný – záměr je zóna v Líních v zákoně stále přímo zmíněna jako podnikatelský park, který má sloužit zejména k výrobě a skladování baterií pro elektrická vozidla. Volkswagen ale počátkem loňského listopadu oznámil, že vzhledem k vývoji trhu s elektromobily v současnosti novou gigafactory budovat nebude.
Účelem takzvaného liniového zákona je urychlovat výstavbu silnic, dálnic, železnic a energetické infrastruktury. Má například zajistit, aby nejvýznamnější infrastrukturní stavby získaly ze zákona stavební povolení do čtyř let. Požadavek vyplývá ze směrnice EU, kterou předloha zavádí do českého zákona. Novela například stanoví, že úřady musí vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předloží všechny podklady, včetně posudku o dopadu stavby na životní prostředí (EIA).
Tomáš Svoboda