INZERCE

Vizualizace zvažované vodní cesty Dunaj-Odra-Labe. Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Sen o vodní cestě Dunaj-Odra-Labe končí. Vláda zrušila staré plány a odblokovala pozemky

Vláda včera na návrh ministerstva dopravy zrušila územní rezervy pro projekt vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Koaliční vláda premiéra Petra Fialy tak splnila slib z vládního prohlášení, ve kterém se zavázala tento pochybný projekt ukončit. Odblokuje tím rozvoj měst a obcí na zvažované trase koridoru.

„Zrušili jsme řadu historických usnesení vlád, které s megalomanským projektem počítaly. Chceme se věnovat smysluplnějším tématům jako je výstavba vysokorychlostních tratí, rekreační plavbě a samozřejmě dostavbě dálniční sítě. Tedy tomu, co má opravdu smysl,“ řekl k rozhodnutí ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Jsem rád, že tento nesmyslný a megalomanský projekt posíláme jednou provždy do propadliště dějin. A že odblokujeme nesmyslné územní rezervy. Budoucnost nákladní tranzitní dopravy rozvíjejme především v železniční síti,“ uvedl vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL), který v současnosti vede ministerstva práce i životního prostředí. Podobně se vyjádřil také šéf Pirátské strany a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

Nadšením z vládního rozhodnutí se netají ani mnozí zástupci samospráv a regionů, kterým blokování pozemků pro případnou vodní cestu komplikovalo rozvoj. Týkalo se to třeba značné části Pardubického kraje, konkrétně okolí Pardubic, České Třebové, Chocně či Moravské Třebové. Starostové si stěžovali, že územní rezerva pro kanál blokuje záměry v oblasti bytové výstavby či stavby silnic – včetně dálnice D35.

Šanci má splavnění řeky Odry

Zrušení územní ochrany formou územní rezervy pro celé průplavní spojení Dunaj-Odra-Labe bylo navrženo v materiálu „Návrh na zpracování aktualizace Politiky územního rozvoje České republiky z důvodu naléhavého veřejného zájmu za účelem přípravy rozvojového záměru splavnění Odry v blízkosti česko-polských hranic“.

Na základě výsledku meziresortního připomínkového řízení byl původní materiál rozdělen na dva, kdy se nově samostatným materiálem řeší pouze zrušení územní rezervy pro celé průplavní spojení Dunaj-Odra-Labe. Splavnění části Odry má stále šanci na realizaci.

Předložený materiál vládě ruší usnesení vlády z května 2010 k návrhu způsobu další územní ochrany koridoru průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe a také usnesení vlády z října 2020 ke studii proveditelnosti vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, a to bez náhrady. Dalším bodem je vypuštění článků 180 a 198 z platné Politiky územního rozvoje ČR, týkajících se prověření účelnosti a reálnosti průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe a zajištění územní ochrany formou územní rezervy.

Tomáš Rovný