Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna v úterý potvrdil lednové rozhodnutí, jímž jeho úřad zrušil výběr dodavatele další části výstavby pražského metra I.D. Z řad pražské opozice následně zazněla ostrá kritika na adresu zadavatele, pražského Dopravního podniku.

ÚOHS vedl správní řízení na návrh sdružení společností Strabag, Strabag SIS a Strabag AG. Rozklad proti lednovému rozhodnutí podal jak vybraný dodavatel (uskupení společností Subterra, Hochtief CZ, Hochtief Infrastructure a BeMo Tunneling), tak navrhovatel, neboť jeho návrhu první instance vyhověla jen částečně.

Dopravní podnik hl. m. Prahy, který je zadavatelem veřejné zakázky „Provozní úsek I.D metra v Praze – úsek (Olbrachtova) – Nové Dvory – stavební část“, podle rozhodnutí ÚOHS nedodržel zásadu transparentnosti, a to v souvislosti s hodnocením nabídek. V rámci dílčího hodnoticího kritéria „Zkušenosti vybraných členů odborného personálu dodavatele“ přidělil vybranému dodavateli body za zkušenost členů týmu (stavbyvedoucí a zástupce stavbyvedoucího), přestože neměl doloženo, že členové odborného personálu zadavatelem požadovanou zkušenost na tvrzených veřejných zakázkách skutečně získali, ozámil v úterý Úřad ve zprávě pro média.

Současně zadavatel nedodržel zásadu rovného zacházení, když v souvislosti s hodnocením nabídek navrhovatele nevyzval k objasnění a doplnění informací či dokladů týkajících se zkušeností člena odborného personálu, zatímco vybraný dodavatel tuto možnost opakovaně dostal. Úřad v prvoinstančním rozhodnutí naopak zamítl část návrhu, v níž navrhovatel rozporoval prokázání kvalifikace vybraného dodavatele.

Mohlo by vás zajímat

Vzhledem ke zjištěným pochybením Úřad uložil nápravné opatření, které spočívá ve zrušení úkonů zadavatele souvisejících s výběrem dodavatele. Předseda Úřadu posoudil prvostupňové rozhodnutí v intencích rozkladů vybraného dodavatele i navrhovatele a dospěl k závěru, že rozhodnutí nevykazuje vady a je zákonné, uvádí úterní prohlášení.

Předseda Mlsna se mimo jiné plně ztotožnil s posouzením nejednoznačnosti dokladů předložených vybraným dodavatelem k prokázání splnění požadavků zadavatele prostřednictvím vícero referenčních zakázek. Vybraný dodavatel neprokázal, že by členové jeho odborného týmu na těchto zakázkách získali požadovanou zkušenost s řízením, která by odpovídala podmínkám vymezeným v zadávací dokumentaci, a zadavatel tedy nebyl oprávněn přidělit jim v rámci hodnocení za tyto zakázky body.

Úřad v souvislosti s tímto zadávacím řízením vede ještě další správní řízení, zadavatel proto nesmí uzavřít smlouvu na veřejnou zakázku.

Opozice: Neomluvitelné zdržení

Potvrzení ÚOHS následně spustilo kritiku ze strany opozičního zastupitele Adama Scheinherra. “Další etapa metra D se zas o další roky opozdí. Vývoj Prahy se doslova vrátil o několik let zpátky, to je neomluvitelné,” uvedl Scheinherr v prohlášení.

“ÚOHS teď zrušil výběr zhotovitele druhé etapy metra D. To rozhodnutí nespadlo z čistého nebe. Už před rokem a půl jsem na dozorčí radě vyzval náměstka @ZdenekHrib, ať se námitkami uchazečů zabývá, ať je nechá prozkoumat a DPP ať se dotazuje na detaily nabídek. Je to vždy rychlejší cesta, než když námitky přezkoumává antimonopolní úřad,” uvedl Scheinherr, jenž se v letech 2018-2022 coby náměstek primátora pro dopravu výstavbu metra D zabýval.

DPP si ovšem pod vedením náměstka Hřiba stál za svým, a tak jsme nejen rok a půl ztratili, ale jen na inflaci nás to zatím stálo o minimálně 1,5 mld. Kč víc! Celé metro D se tak dostává do ohromných potíží. Neschopnost vedení města pohřbila neskutečné množství práce, která se teď bude muset udělat znova a od začátku,” dal svému zklamání průchod předseda strany Praha sobě.