České dráhy za sebou mají rekordní loňský rok, kdy do provozu uvedly 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Auditovaný zisk skupiny za prvních šest měsíců 2024 činil 681 milionů korun. Za rok 2023 skupina vykázala zisk před zdaněním ve výši 3,8 miliardy korun, to byl oproti roku 2022 nárůst o 3,4 miliardy korun. Dobré výsledky očekávají České dráhy i letos. Konkrétně ohledně tržeb z osobní dopravy uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, že by měly být vyšší než v roce 2024.

Na koleje v loňském roce podle Krapince zamířilo osm dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů nebo 56 motorových jednotek RegioFox. „Jako první tuzemský železniční dopravce jsme ve zkušebním provozu začali provozovat čtyři bateriové vlaky,“ zmínil. České dráhy převzaly také osm souprav pro dálkovou dopravu ComfortJet a 22 lokomotiv Siemens Vectron.

Celkem se podle generálního řediteleČeských drah jedná o 22 tisíc sedaček v moderních, bezbariérových vlacích s klimatizací, zásuvkami a Wi-Fi. Modernizace vozového parku má pokračovat i letos. České dráhy očekávají také nárůst počtu cestujících. Podle Krapince je už nyní zřejmé, že dráhy v loňském roce přepravily meziročně více o přibližně čtyři miliony lidí.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jde o jeden z klíčových ukazatelů, který říká jednoznačně, že se daří do vlaků Českých drah, ale obecně i na českou železnici, přitahovat další cestující. „Co je důležitým ukazatelem a čemu věnujeme intenzivní pozornost, je zvyšování spolehlivosti železniční dopravy. Je to jedno z kritérií hodnocení samotného managementu Českých drah. „I z tohoto ukazatele je patrné, že se spolehlivost o něco zvýšila,“ uvedl na společné tiskové konferenci Kupka.

Mohlo by vás zajímat

Podle ministra dopravy se za období posledních tří let také podařilo v barvách národního dopravce přivést na české koleje dvě stě lokomotiv a dalších jednotek. „České dráhy mají za sebou rekordně úspěšný rok, který se nesl ve znamení významného zvýšení kvality poskytované dopravy, a to jak na dálkových linkách, tak i na těch regionálních, kde se podařilo nasadit desítky nových elektrických vlaků RegioPanter a motorových RegioFoxů,“ uvedl ministr dopravy.

Dobrá zpráva navíc podle něj je, že i při takovém investičním tempu daří managementu Českých drah držet hospodaření dopravce v zisku. Auditovaný zisk Českých drah za první pololetí 2024 ve výši 681 milionů korun podle Kupky nasvědčuje tomu, že by i celkový ukazatel hospodaření za loňský rok měl dosáhnout hodnoty v kladných číslech. „To je pro další perspektivu a rozvoj železniční dopravy a Českých drah velmi důležité,“ uvedl Kupka.

Nové ComfortJety a Vectrony

České dráhy mají v plánu do konce letošního roku provozovat čtrnáct z dvaceti objednaných souprav ComforJet. „Během roku začne rekonfigurace ComfortJetů na devítivozové soupravy a nově je nasadíme na spoje z Prahy do Brna a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Díky tomu přesuneme moderní vozy EC / IC na další vnitrostátní linky,“ uvedl Krapinec.

Na konci roku mají podle něj České dráhy v plánu zařadit do provozu první z celkem padesáti nových lokomotiv Siemens Vectron, které jsou speciálně upravené pro rychlost 230 za hodinu. Na regionální tratě pak podle něj zamíří další více než dvě desítky motorových jednotek RegioFox.   

Soupravy ComfortJet Českých drah. Ilustrační snímek. Zdroj: České dráhy

 Pokračovat budou i investice do servisního zázemí. K loni zahájeným stavbám nových opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě se v průběhu roku přidá výstavba nové servisní haly v depu v Českých Budějovicích a také začne rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci.

V loňském roce do servisního zázemí pro údržbu a opravy vlaků České dráhy investovaly 1,1 miliardy korun, od loňska do roku 2028 se investice mají vyšplhat na zhruba deset miliard. V letošním roce se podle Krapince počítá s částkou 2,5 miliardy korun.

Podle Kupky jsou investice do servisního zázemí důležité i proto, že je díky tomu možné vracet vlaky co nejrychleji po údržbě zpátky na koleje. „Bez toho se národní dopravce neobejde. Investice do servisní údržby se vrátí v podobě spolehlivosti spojů v podobě obratu,“ uvedl Kupka.

O spolupráci ohledně servisu jednají České dráhy také se zahraničními subjekty, jako jsou společnosti Stadler, Pesa, Siemens či Alstom. „Nejblíže jsme se společností Siemens, tam máme uzavřenou dohodu o spolupráci. Funguje to na té bázi, že Siemens proškolí náš tým, servisně posílí naše zázemí a my budeme schopni, konkrétně v Praze ve Vršovicích, dělat vyšší stupně oprav třeba Siemens Vectronů, než jsme byli historicky schopni,“ přiblížil Krapinec. Upřesnil, že jde o partnerství s konkrétním výrobcem, sdílení technického know-how nebo například výpomoc na místě.

Ministr Kupka zmínil také zavádění jednotného evropského zabezpečovače (ETCS). Vlaky Českých drah podle něj představují největší objem dopravy ve výhradním provozu a na národním dopravci spočívá také největší tíže.

Testování Starlinku

České dráhy letos plánují také zlepšení kvality hlasových a datových služeb. „Zahájili jsme instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Věřím, že v dohledné době se nám také podaří najít zhotovitele laserové úpravy oken pro snazší průchod mobilního signálu do více než dvě stě drážních vozidel. A tím rozhodně nekončíme,“ uvedl Michal Krapinec.

Na jaře zároveň České dráhy plánují odstartovat ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem testování satelitního internetu Starlink od společnosti SpaceX v jedné z jednotek InterPanter. Prototypová anténa Starlink pro využití ve vlacích by měla dorazit do České republiky ve druhé polovině ledna. České dráhy budou podle Krapince jeden z prvních uživatelů na světě, který bude anténu testovat.

Další novinky chystá dopravce i v rámci své populární mobilní aplikace Můj vlak. Kromě modernizace grafického rozhraní bude pokračovat i propojování krajských dopravních systémů a MHD do aplikace s možností přímého nákupu jízdenek. Aplikace bude také doplněna o funkci cestovního průvodce.    

České dráhy vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo například 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní Wi-Fi sítí nebo 1430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.