Kde se objeví na kolejích nová jednotka Českých drah, tam se skokově navyšuje obsazenost vlaku. Komfort nových vlaků doručuje lidem úplně jinou kvalitu cestování, na konferenci Ekonomického deníku a České justice Financování dopravy to uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Návrat lidí na železnici podle něj souvisí s tím, že České dráhy nabízejí něco, na co cestující nebyli úplně zvyklí.
České dráhy prošly v loňském roce rekordní modernizací, Krapinec na konferenci uvedl, že proinvestovaly téměř 19 miliard korun a na koleje dostaly 22 tisíc nových sedaček. Zároveň se jim daří být už třetí rok po sobě v zisku. Historicky nejlepší byl zatím rok 2023, kdy jako skupina vykázaly 3,8 miliardy korun zisku před zdaněním.
Úspěchy Českých drah pod Krapincovým vedením ocenili na konferenci Ekonomického deníku a České justice ministr dopravy Martin Kupka (ODS) i hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan (ANO). Oba zdůraznili, že Krapincem dosažené kladné hospodaření Českých drah umožňuje zmíněnou modernizaci vlakových souprav a vyšší komfort pro cestující.

Ten má podle Krapince ve vlacích zajistit například i co nejlepší pokrytí Wi-Fi signálem, bezdrátové nabíječky, klimatizace, stojany na kola, velkoprostorové toalety i okna propustná pro signál. „To všechno je něco, co zkrátka lidi donutí se zamyslet, jestli by se cesta nedala absolvovat třeba vlakem,“ zmínil.
Krapinec upozornil, že nárůst počtu cestujících odpovídá zhruba 30 procentům na jedno nově nasazené vozidlo nebo jednotku. „Naše data pramení například z linky Praha – Plzeň – Cheb, kde jsme nasazovali nové InterJety. My jako České dráhy se snažíme hledat taková zlepšení. Stále se jede vlakem a prostor je velmi omezený, ale jsme schopni nabídnout například velmi kvalitní občerstvení nebo Wi-Fi signál,“ uvedl Krapinec.
Mohlo by vás zajímat

Se signálem mohou být problémy mimo jiné i proto, že se vlaky chovají podle generálního ředitele Českých drah jako Faradayova klec a mohou tak být potíže s propustností. Na řešení už podle něj České dráhy pracují. „Vysoutěžili jsme systém opakovačů, takzvaných repeaterů, aby se pokrytí mobilního signálu zlepšilo. Pracujeme také na laserové úpravě oken, aby se signál dostal snáze k cestujícím,“ poznamenal.
Internet přes Starlink
České dráhy také aktuálně komunikují se společností SpaceX Elona Muska ohledně aktivního využití internetové sítě Starlink. „Věříme, že do první poloviny letošního roku bychom měli mít náš InterPanter zastavěný touto technologií. Chtěli bychom zkoumat spolu s Českým telekomunikačním úřadem, jakým způsobem se technologie bude chovat,“ uvedl Krapinec.
Pokud plány se Starlinkem vyjdou, budou podle generálního ředitele České dráhy první dopravce v Evropě a druhý na světě, který by technologii pilotoval a zkoušel. „My věříme, že cesta, jakým způsobem navyšovat obchodní potenciál a dostávat více cestujících do vlaků, je právě v zlepšování kvality služeb, dochvilnosti a obecně spolehlivosti jako takové,“ zmínil Krapinec.

České dráhy v loňském roce převezly téměř 169 milionů cestujících, to je podle Krapince zhruba půl milionu cestujících každý den. Státní dopravce denně vypravuje přibližně 6800 spojů. Nejtěžší bylo podle Krapince po covidových letech v cestujících vyvolat důvěru, aby nasedli do vlaku a přesvědčit je, že České dráhy nabízí takovou kvalitu, že se vyplatí nechat auto v garáži a sednout si do pohodlného vlaku s internetem, někde s čepovanou plzní a například i s dobrou svíčkovou.
Vzpruha pro veřejnost
Cestující má přesvědčit ale i spolehlivost vlaků. Za loňský rok u Českých drah dosáhla jízda na čas 87,6 procenta, což je meziročně zlepšení o 0,2 procenta. V přepočtu to představuje tři tisíce vlaků navíc. „České dráhy nevládnou infrastruktuře, jako dopravce jsme odpovědní pouze za to, co po kolejích jezdí. Koleje vlastní a spravuje Správa železnic,“ uvedl na akci Krapinec.
Pokud se zpoždění podle něj očistí o cizí vlivy, které České dráhy nemohou ovlivnit, a jenž souvisí s infrastrukturou, může jít například o poruchy trakčního vedení nebo poruchy výhybek, nebo s různými mimořádnostmi jako je zásah integrovaného záchranného systému (IZS) na železnici, tak by bylo dochvilných 98,7 procenta spojů. „To je číslo, které cestující zajímá,“ zmínil Krapinec.

To na akci ocenil i ministr dopravy Martin Kupka. „Jak už z hlediska samotné doby zpoždění, tak také počtu odřeknutých vlaků a podobně i v těchto klíčových kvalitativních měřítkách se daří zlepšovat fungování Českých drah. V tomto světě, kde nejsou moc dobré zprávy, když si večer zapnete televizi, tak bych řekl, že tady jsme schopni poskytnout veřejnosti docela vzpruhu,“ poznamenal.
Přesvědčit cestující k přesednutí z automobilů na vlak mají mimo jiné i nejmodernější soupravy Českých drah ComfortJet, které jsou vlajkovou lodí státního dopravce. V roce 2024 přebraly dráhy osm souprav a do konce letošního roku plánují provozovat 14 z 20 objednaných souprav. Nasazeny budou na spoje z Prahy do Berlína, Hamburku a také do Brna a dále do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. „Je to to nejlepší, co na českých kolejích můžete potkat,“ poznamenal k tomu Krapinec.

Upřesnil také, že jde o devítivozovou soupravu, která může dosahovat rychlosti 230 kilometrů za hodinu a stojí přibližně 650 milionů korun. K tomu se ale ovšem musí připočítat hnací vozidlo. České dráhy do čela ComfortJetů pořizují nové moderní lokomotivy Siemens Vectron speciálně upravené na maximální rychlost 230 km/h.
Jednotlivým krajům v České republice se budou doručovat podle Krapince také RegioFoxy od polského výrobce PESA, jde o motorové vozy s motorem Rolls‑Royce. „Říkáme, že kdo chtěl jezdit do práce s Rolls‑Royce, tak může zkusit náš RegioFox. A může ho zkusit i řídit, máme nedostatek strojvedoucích, takže všichni jsou vítáni,“ uvedl s pousmáním Krapinec.
Další RegioFoxy zamíří například do Královéhradeckého kraje, Prahy a středních Čech. Letos půjde o dodávku 21 jednotek, což znamená téměř 2,5 tisíce sedaček pro cestující. Ohledně RegioFoxů mají České dráhy na základě poptávky objednatelů veřejné dopravy v regionech zasmluvněno dodání celkem 106 jednotek z dílen polské společnosti PESA. V loňském roce jich z celkového počtu uvedly na koleje 56.
„Máme živou rámcovou smlouvu, tak kdyby se chtěl některý z krajů vytáhnout, tak jsme pořád připraveni nové jednotky RegioFox doručit a potom jsme také připraveni vést s kraji dialog ohledně nasazení bateriových vozů,“ uvedl Krapinec. První čtyři bateriové vlaky jezdí v Moravskoslezském kraji, kde je jako první dopravce v České republice České dráhy nasadily. Další bateriové vlaky jsou už podle generálního ředitele na cestě a chystá se velká rámcová smlouva. „Takže pokud by některý kraj projevil ambici mít i u sebe bateriové vlaky, tak jsme připraveni tam s nimi vyrazit,“ dodal.
Dominantní dodavatel
Jedním z dominantních dodavatelů jsou České dráhy například v Plzeňském kraji. „Máme s nimi dobrou zkušenost,“ uvedl na konferenci hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan (ANO), který se pozitivně vyjádřil i o hospodaření Českých drah.

„Obecně jsem tomu rád, víme, že v minulosti České dráhy byly v červených číslech. Vítám, když jakákoliv firma v České republice je v černých číslech, ale u Českých drah mně to samozřejmě těší, protože jsou jedním z dominantních dodavatelů a partnerů pro Plzeňský kraj,“ zmínil k tomu Farhan s tím, že vysoutěžené vlaky splňují všechny požadavky na komfort. „Co dáváme do smluv a chceme, aby byli průvodčí ve vlacích, nevylučujeme lidský faktor z dopravy,“ dodal Farhan.
V Plzeňském kraji podle Krapince aktuálně jezdí 15 RegioPanterů a nedávno přebraly dráhy i deset RegioFoxů a doplnily je i vozy RegioShark. „Dále máme v Plzni naše nejmodernější servisní zázemí pro údržbu jednotek. A v Plzni sídlí i naše pobočka ČD Bus. Takže kdyby se, nedej bože, něco na kolejích stalo, tak jsme připraveni ve velmi krátkém čase přemístit lidi z vlaku do našich autobusů,“ uvedl Krapinec.
Poděkování za podporu konference Financování dopravy patří společnostem Brněnské komunikace, a.s. a Tiscali Media, a.s.