Mladí řidiči začali využívat možnosti vyrazit na silnice pod dohledem mentora, která platí od ledna. V prvním měsíci letošního roku šlo o 771 lidí. Podle údajů ministerstva dopravy měli k dispozici v součtu 1364 mentorů. „Systém L17 umožňuje zkušeným mentorům předávat své řidičské zkušenosti mladým začínajícím řidičům a výrazně tak přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Dodal, že mladý řidič získává první zkušenosti z reálného provozu pod dohledem řidiče, který už má něco odřízeno, často se navíc jedná o jeho rodiče.

Fungování celého systému je podle resortu dopravy jednoduché. Uchazeči o řidičské oprávnění, kteří mají zájem o takzvaný režim L17, se mohou přihlásit do autoškoly ještě před dovršením 17 let, nejdříve ale po patnáctém roce. Po absolvování plnohodnotné řidičské průpravy a dovršení 17 let pak mohou složit závěrečnou zkoušku, zažádat o řidičské oprávnění a pod dohledem mentora začít řídit.

Celkem mohou mít mladí řidiči až čtyři mentory. Jeden mentor také může dohlížet na více řidičů. Aby mohli mentoři na začínající řidiče dohlížet, musí vlastnit řidičské oprávnění nejméně 10 let, z toho posledních pět let nepřetržitě, nesmí mít také žádný trestný bod v bodovém hodnocení. Stav bodového konta je možné zkontrolovat zdarma přes Portál dopravy.

Mohlo by vás zajímat

„Od 1. ledna jsme také zavedli možnost požádat i o zasílání všech bodových změn jednoduše a pohodlně třeba do mobilu. K odběru notifikací se řidič přihlásí zdarma přes Portál dopravy,“ uvedl ministr Kupka.

Celkem v lednu získalo řidičské oprávnění skupiny B 8810 uchazečů, z nichž bylo 4544 osmnáctiletých a 771 sedmnáctiletých. Ministerstvo dopravy po lednových číslech očekává další nárůst zájmu u mladých řidičů. „Po několika letech fungování systému se předpokládá jeho využití u přibližně jedné třetiny všech řidičů, kteří dnes získávají řidičský průkaz skupiny B v 18 letech, což je vývoj, který naznačují i statistiky z Německa,“ informovalo ministerstvo.

(teč)