INZERCE

Sedm z deseti úvěrů na internetu porušuje zákon

Výsledkem 269 kontrol provedených v roce 2014 Českou obchodní inspekcí bylo porušení zákona o spotřebitelském úvěru zjištěné v sedmi případech z deseti. Padlo 160 pokut za více než 7 milionů korun. 

„Nejčastější byly nedostatky v oblasti reklamy na zprostředkování spotřebitelského úvěru. Zejména reklamy nabízející úvěr spotřebitelům prostřednictvím webových stránek zákonné požadavky často nesplňovaly a zájemci o úvěr neměli možnost seznámit se s informacemi důležitými pro jejich další rozhodnutí. Spotřebitelé, kteří zvažují uzavření úvěrové smlouvy s nebankovním věřitelem, by měli proto ve vlastním zájmu pečlivě posuzovat již informace uváděné v reklamě a určitě by neměli podcenit podrobné seznámení s podmínkami zprostředkování nebo poskytnutí úvěru. Hlavně by měli znát „cenu půjčky“, tj. celkovou finanční částku, kterou za úvěr zaplatí. Smluvní podmínky by si měli pozorně přečíst a všemi dostupnými způsoby ověřit dříve, než jakoukoliv smlouvu podepíší,“ doporučuje spotřebitelům Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

V období od 1. 1 do 31. 12. 2014 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na dodržování podmínek vyplývajících poskytovatelům a zprostředkovatelům spotřebitelských úvěrů ze zákona č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, provedeno celkem 269 kontrol. Ve 205 případech byly kontrolovány právnické osoby a v 64 případech osoby fyzické. Z tohoto počtu působilo 176 osob jako zprostředkovatelé spotřebitelského úvěru, 67 osob jako poskytovatelé (věřitelé) spotřebitelského úvěru a 26 kontrolovaných subjektů se zprostředkování, popřípadě poskytování spotřebitelského úvěru přímo neúčastnilo, ale pouze poskytovalo služby.

Z celoročního vyhodnocení výsledků akce vyplynulo, že porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno v 74,4 % z celkového počtu 269 kontrol. Porušení zákona č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, zjistili inspektoři ve 142 případech, tedy v 52,8 % všech kontrol.

Od nespokojených spotřebitelů přijala ČOI v roce 2014 v souvislosti se zprostředkováním nebo poskytnutím spotřebitelského úvěru celkem 440 podání. Při prověřování každého pátého podnětu zjistili inspektoři nedostatky, některé z nich jsou stále v šetření. Obsahem podání byly nejčastěji žádosti o kontrolu již uzavřené smlouvy pro podezření z nesprávného výpočtu RPSN, porušení informačních povinností, výše smluvních pokut nebo podezření na užití nekalých obchodních praktik při zprostředkování nebo uzavírání úvěrové smlouvy. Další stížnosti se týkaly neposkytnutí úvěru, vysoké míry RPSN při krátkodobých úvěrech, odstoupení od smlouvy nebo předčasného splacení úvěru. Část podání byla mimo dozorovou působnost České obchodní inspekce, tj. náležela jinému orgánu dozoru nebo se jednalo o soukromoprávní záležitost, kdy mohl o oprávněnosti nároku poškozené strany sporu rozhodnout jedině soud.

-tz-