Koaliční německá vláda, přezývaná kabinet semaforů, zatím nepřinesla žádnou změnu dopravní politiky, zní obvinění od nákladních dopravců. Kritika směřuje k poddimenzované infrastruktuře, která přestává zvládat nápor na železnici, spojený s energetickou krizí a zvýšenou potřebou přepravy strategických surovin. Odpovědná ministerstva železniční síť a nákladní železniční dopravu podporují pouze slovy, nikoliv činy, tvrdí dopravci. A varují před hrozícím zablokováním železniční sítě.
„Kdy se semafory rozsvítí na zelenou?“ ptali se představitelé německého sdružení nákladních dopravců na začátku nedávného uzavřeného jednání vlády a poslaneckých frakcí semaforů.
„Německo je od obratu v nákladní dopravě dále než před rokem,“ tvrdil na jednání předseda představenstva sdružení Ludolf Kerkeling.
Ekonomická situace a znatelně rostoucí zájem mnoha firem o železniční dopravu spolu s dalšími požadavky v důsledku války na Ukrajině a klimatických problémů vnitrozemské plavby vládu nechává vlažnou, uvedl dále Kerkeling.
„Očekávali jsme, že rostoucí emise skleníkových plynů při výrobě elektřiny a tepla a čtvrtý velmi suchý rok v řadě urychlí přechod na energeticky účinnou železnici, která je velmi šetrná ke klimatu,“ připomínají nákladní dopravci.
To se ale nestalo, tvrdí. Změny přichází z trhu, ale politi k nim zatím nijak nenapomáhají, zní kritika.
„Průmysloví logistici i ochránci klimatu trpí tím, že odpovědná ministerstva podporují železniční síť a nákladní železniční dopravu pouze slovy, ale zatím ne činy,“ stěžuje si Kerkeling.
Léto uplynulo bez znatelného zlepšení obzvláště naléhavé situace na staveništi, souhlasí s kritikou další manažer nákladního dopravce Peter Westenberger.
Jako by se to potvrdilo, před pár dny se zřítilo staveniště na železnici v údolí Rýna jižně od Freiburgu. Po páté víkendové uzavírce v souvislosti se stavbou v řadě bez náhradní trasy musela být nyní hlavní tepna evropské nákladní dopravy na další dva dny uzavřena napůl.
Westenberger proto varuje: „Kolaps sítě se blíží!“
Kritici z řad sdružení nákladních dopravců jsou ve svých argumentech neoblomní.
„Generální obnova železniční sítě v jednom nebo dvou koridorech“, kterou v červnu oznámili ministr dopravy Wissing a šéf DB Lutz, ale která dosud nebyla upřesněna, není dostatečná,“ tvrdí.
Nákladní dopravci požadují okamžité úpravy plánování staveb, vyjádření ke zbytku sítě, program rychlého rozšíření kapacity, který byl oznámen v koaliční smlouvě, a snížení cen vlakových tras z důvodu špatné kvality.
Nedočkali se podle svých tvrzení ničeho: žádné reakce na požadavky na staveniště a rozšíření, odmítnutí poskytnout finanční kompenzaci a místo toho páteční oznámení, že jako každý rok se ceny vlakových cest budou od konce roku 2023 dále zvyšovat.
Zároveň chce vláda postupně ukončit dotaci na cenu tratí, která se poskytuje od roku 2018.
Také Thomas Knechtel, člen představenstva nákladních dopravců, míní, že „chybný přístup vlády k rámcovým podmínkám musí skončit“.
„Místo toho, aby vláda podporovala spotřebu nafty slevami a novým nápadem na pozastavení emisních povolenek, tak nečinně přihlíží nepředstavitelnému nárůstu cen trakční energie – na vrcholu až o 1 000 %. Vláda by naopak měla zabránit vzniku rozdílu v cenách energie mezi nákladními automobily a železnicí, jako je tomu v jiných zemích,“ požadují dopravci.
Podle dopravců by se nemělo stát, že šetrnost železniční dopravy poháněné elektřinou ke klimatu, je podkopávána v jejím vlastním odvětví. Na některých trasách totiž činí rozdíly v ceně jízdy dieselové lokomotivy až 30 procent.
„Diskuse o rozpočtu, které se připravují, musí ukázat, zda koalice stojí za svou základní dohodou. Především musí oproti návrhu spolkové vlády výrazně zvýšit investice do výstavby a rozšiřování nových železnic a ukončit kontraproduktivní dotace, jako je osvobození 94 procent silniční sítě od mýtného pro nákladní automobily,“ tvrdí němečtí železniční nákladní dopravci.
(nik)