INZERCE

Celonárodní německá jízdenka za 9 eur. Foto: Vive Berlin Tours

Sdružení cestujících tvrdí, že 3 miliardy eur na Deutschland ticket za 49 eur v Německu nestačí

Sdružení cestujících Pro Bahn vyzvalo spolkovou a zemskou vládu, aby plně pokryly náklady dopravních podniků na jízdenku Deutschland ticket. V opačném případě hrozí zrušení služeb, tvrdí sdružení, které kritizuje i malé zaměření federální a zemské vlády na místní dopravu.

Od příštího roku bude po celé zemi fungovat tzv. Deutschland ticket. Vyjde na 49 eur měsíčně a platí jak na MHD, tak i vlaky nebo autobusy.

Německý experiment s letní jízdenkou za devět eur (asi 220 korun) se setkal s nevídaným úspěchem, co se týká boje se změnou klimatu a inflací. Zájem o ní předčil očekávání, prodalo se jich přibližně 52 milionů.

„Je otázkou, zda tři miliardy za jízdenku za 49 eur budou stačit,“ řekl mluvčí k novému projektu Pro Bahn Karl-Peter Naumann pro Redaktionsnetzwerk Deutschland.

„Federální a zemská vláda musí zcela kompenzovat náklady dopravních společností na jízdenky. Kromě toho je třeba uvolnit peníze na vysoké náklady na energie, personál a rozšíření místní dopravy,“ řekl.

Naumann varoval před zmenšováním služby.

„V opačném případě hrozí zrušení služeb. Pak se střela vrátí zpět k pasažérovi,“ varuje zástupce Pro Bahn.

Kritizuje i malé zaměření federální a zemské vlády na místní dopravu. „Politici zahnali celý systém veřejné dopravy do kouta tím, že se nejprve zaměřili na prodej jízdenek, místo aby rozšířili místní dopravu,“ řekl.

„Politici tak učinili třetí krok před prvním,“ podotýká Naumann.

Svaz německých dopravních podniků (VDV) ve středu uvedl, že jízdenka nemůže být zavedena bez dalších politických závazků k financování. Předpokladem je, že federální a státní vláda „zcela a trvale“ nahradí ztráty příjmů a dodatečné náklady společností.

Minulý týden se spolková vláda a vlády jednotlivých spolkových zemí dohodly, že kromě navýšení tzv. regionalizačních fondů, z nichž spolková vláda spolufinancuje veřejnou dopravu v jednotlivých spolkových zemích, zaplatí každá 1,5 miliardy eur.

Spolkový statistický úřad mimochodem uvedl, že díky levné celostátní jízdence výrazně přibylo cestujících v místních vlacích. Jízdenka za 9 eur, která platila do konce srpna.

Ve třetím čtvrtletí cestovalo místními vlaky včetně příměstských o 11 % více cestujících než ve druhém čtvrtletí a o 53 % více než ve stejném čtvrtletí předchozího roku, jak ve čtvrtek na základě předběžného vyhodnocení oznámil Spolkový statistický úřad.

Vedle jízdenky za 9 eur platné od 1. června do 31. srpna k nárůstu pravděpodobně přispělo i zmírnění opatření kvůli koronaviru, vysvětlil úřad ve Wiesbadenu.

U tramvají a lehkých železnic, včetně nadzemních, podzemních a visutých, byl nárůst výrazně nižší. Počet cestujících se zde zvýšil o 3 % oproti předchozímu čtvrtletí a o 24 % oproti stejnému období loňského roku. Byly vyhodnoceny údaje od dopravních společností, které používají automatizované systémy sčítání cestujících. Pro autobusovou dopravu nebyly poskytnuty žádné údaje. Úřad vysvětlil, že nebylo možné učinit platná prohlášení, protože míra využívání automatizovaných systémů pro sčítání cestujících v autobusech byla obzvláště nejistá.

(nik)