Víkendové nákupy, stěhování i přesuny po městě, sdílené automobily si našly v Česku své místo. Získávají čím dál více příznivců. Provozovatelé na to reagují, rozšiřují flotily i nabídku modelů. Pro službu hledají další lokality.
Mezi města, kde začaly v provozu sdílené automobily fungovat, se od listopadu nově zařadila Jihlava. Tamní magistrát si od zavedení carsharingu slibuje úlevu pro přetížené parkování. „Sám se těším, až tuto službu vyzkouším a třeba pak i druhé auto, které máme doma, prodáme,“ uvedl radní města David Beke (ODS), pověřený zaváděním systému parkování ve městě.
Jihlava jako pilotní projekt
Pětici vozů Škoda Karoq služby Car4way bude možné využít pro kratší cesty i na delší, například týdenní, zápůjčky. Car4way už v současnosti provozuje dalších 800 vozů v Praze. V Jihlavě chce ale otestovat podle Jaroslavy Mužíkové z firmy pilotní provoz pro fungování carsharingu ve středně velkých městech. Zároveň se ale chystá na rozšíření služby v Praze.
„Provozujeme i dvě formy carsharingu pro firemní klienty, kde bychom rádi rozšířili okruh uživatelů. Firma může v rámci svého firemního účtu nechat zaměstnance využívat jakéhokoliv sharované auto, má přehled nad jízdami a náklady,“ přiblížila Mužíková. Druhou možností je komunitní carsharing, kdy se pro danou firmu vyčlení z flotily část vozů, ale se všemi benefity carsharingu.
U obou variant je podle ní výhodou skutečnost, že firma nemusí vlastnit auta a využívá jen to, co reálně potřebuje a když to potřebuje.
Mohlo by vás zajímat
Plus tisíc registrací měsíčně
Rostoucí zájem o sdílené automobily Mužíková z Car4way potvrzuje. „Každý měsíc registrujeme zhruba tisíc nových uživatelů. Využití záleží i na denní době, například večer se auta využívají více. Nejvytíženějšími dny jsou víkendy,“ poznamenala. Jedním z faktorů, který ovlivňuje poptávku po sdílených vozech, je počasí. „Máme vypozorováno, že když prší, jezdí se více,“ pokračovala Mužíková.

Na nárůst uživatelů reaguje v Praze také společnost Bolt Drive pro Českou republiku. „Službu Bolt Drive dnes aktivně využívají desítky tisíc uživatelů a platforma na rostoucí poptávku reaguje rozšiřováním flotily i nabízených modelů. Letos jsme flotilu zdvojnásobili,“ sdělil Ekonomickému deníku generální manažer Patrik Piščák. Při spuštění v květnu 2024 měla firma v Praze 400 automobilů, aktuálně se jedná o přibližně 800 vozů.
Flotila se rozrostla o dodávky
Flotilu Bold Drive rozšířil například o dodávky Peugeot Boxer. Podle Piščáka je lidé využívají třeba pro víkendové nákupy nábytku nebo stěhování. „Velký zájem je také o nové Škody Kamiq,“ uvedl. S automobily je možné jezdit po celé republice, ale následně je potřeba je vrátit zpět v Praze.
Podle firmy jsou dodávky rozebrané „prakticky každý den“. Luxusnější Volva v90 je podle Bolt Drive využít například pro služební cesty.
Meziroční nárůst počtu uživatelů mezi 10 až 20 procenty zaznamenal také carsharing Autonapůl. V současnosti provozuje přibližně 100 sdílených vozů v pěti krajských městech. Působí v Brně, Praze, Liberci, Olomouci a Hradci Králové. Další obcí, která má k dispozici sdílené auto, jsou Modřice u Brna. Autonapůl provozuje takzvaný round-trip carsharing, který funguje na principu parkovacích zón a pevných předávacích míst.
Obce jako trend
Aktuálně plánuje Autonapůl rozšiřování flotily i provozních zón. „Těší nás, že obec Modřice po pilotním provozu prodloužila smlouvu o spolupráci na další rok. Ve spolupráci s menšími obcemi vnímáme budoucí trend,“ uvádí manažerka Autonapůl Kristýna Herrmannová.

Pro carsahring je podle ní klíčová podpora měst. Dobrý model spolupráce už podle ní funguje v Brně, kde mohou sdílená auta parkovat zdarma na modrých zónách i v průběhu rezervace. „Praha je ve svých pravidlech striktnější. Během rezervace si parkovné uživatelé služby platí, tedy samozřejmě pouze pokud zastaví na placeném parkovacím stání,“ podotkla.
Hlavní město podporuje pouze provozovatele takzvaného veřejného free floating CS (free floating carsharing). Vozidla mohou být vyzvednuta kdekoliv ve stanovené oblasti a na konci rezervace mohou být odložena na jakémkoli jiném místě v oblasti. Město poskytuje pro provoz carsharingu od roku 2016 speciální parkovací oprávnění, které je platné jeden rok. Jeho cena je 100 korun za jedno vozidlo.
Praha udělala vlastní zákon
Podle mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana si Praha musela k carsharingu vzhledem k absenci národní právní úpravy vytvořit legislativu vlastní. „Například v Německu legislativa existuje a carsharing je tak dle zákona vnímán na stejné úrovni jako veřejná doprava,“ uvedl mluvčí.
V celém systému je v metropoli aktuálně necelých dva tisíce vozidel, ale počet se průběžně mění. V hlavním městě působí čtyři provozovatelé – Car4way, Autonapůl, Anytime a BoltDrive.
Legislativu na celostátní úrovni postrádá také Kristýna Herrmannová z Autonapůl. „Pomohla by jasnější definice carsharingu a větší systémová podpora,“ sdělila Ekonomickému deníku. Sdílená mobilita podle ní může výrazně přispět ke zklidnění dopravy i k lepšímu využití veřejného prostoru. Jedno sdílené auto podle ní dokáže nahradit 10 až 15 soukromých vozů.
