INZERCE

Koleje. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Schváleno pro 200 kilometrů za hodinu. Část rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem má razítko

Čtvrtá část modernizace železniční trati mezi Brnem a Přerovem, úsek Nezamyslice – Kojetín, získal od Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ) stavební povolení. Stavba přibližně desetikilometrového úseku navazuje na úseky Vyškov – Nezamyslice a Kojetín – Přerov. Po kompletním dokončení modernizace budou moci po trati jezdit vlaky rychlostí okolo dvě stě kilometrů za hodinu. Náklady na modernizaci tratě mezi Brnem a Přerovem předpokládá Správa železnic kolem 80 miliard korun.

Tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová uvedla, že až nabude stavební povolení pro úsek Nezamyslice – Kojetín právní moci, naváže na něj soutěž na zhotovitele stavby. „S vlastní modernizací úseku Nezamyslice – Kojetín se počítá od příštího roku, souběžně se stavbou na navazujícím úseku Kojetín – Přerov,“ sdělila Ekonomickému deníku.

Následně se budou podle mluvčí postupně přidávat stavební práce i na zbývajících úsecích směrem k Brnu. „Nevyhovující jednokolejnou železnici tak ve výsledku nahradí kapacitní a rychlé spojení brněnského a přerovského uzlu. Celá modernizace trati by měla být hotová na přelomu 20. a 30. let – konkrétní termín bude záviset na očekávaném rozhodnutí vlády o způsobu financování části dílčích staveb,“ poznamenala mluvčí.

Doplnila, že u prvních realizovaných úseků půjde o financování prostřednictvím evropských i národních finančních prostředků, v případě navazujících staveb bude vláda rozhodovat o jejich možném zařazení mezi PPP projekty.

Správa železnic v informačním videu ke stavbě úseku Nezamyslice – Kojetín uvádí, že se v rámci modernizace počítá s odstraněním úrovňových křížení na trati, instalací jednotného evropského zabezpečovače (ETCS) a úpravou ostrých oblouků, tedy zatáček. „Trať na mnoha místech opustí stávající těleso dráhy a ve většině délky se tak stane novostavbou,“ zmiňuje Správa železnic.

Rozdělení úseků na trati mezi Brnem a Přerovem. Zdroj: Správa železnic/Youtube

Stavba začíná za stanicí Nezamyslice, kde odbočuje trať do Prostějova a Olomouce. Dále vede okolo Víceměřic. Za Víceměřicemi se trať zanoří do téměř 750 metrů dlouhého tunelu pod svahem obce Kozlov v oblasti Vinohrady. Počítá se s tím, že bude tunel hloubený kvůli nízkému nadloží a nepříznivým geologickým podmínkám z povrchu.

Trať poté bude pokračovat od města Němčice nad Hanou po novém 134 metrů dlouhém ocelobetonovém mostě přes potok Žlebůvku a silnici druhé třídy do Prostějova. Projekt také počítá s výstavbu přestupního miniterminálu, včetně nové železniční zastávky Němčice nad Hanou, která nahradí stávající stanici.

Dále trať míří k obci Měrovice nad Hanou, součástí budou i dva železniční mosty. Železniční zastávka Měrovice nad Hanou bude nově mírně posunutá směrem k Přerovu. Pokračuje ke Kojetínu, kde pak naváže na pátou stavbu, modernizaci úseku Kojetín – Přerov.

(teč)