Na českých dálnicích a vybraných silnicích první třídy funguje už dva roky nový satelitní systém. Dopravci během té doby na mýtných poplatcích zaplatili více než 25 miliard korun. Systém zpracoval 1,96 milionu mýtných transakcí, kterými bylo zpoplatněno 6,7 miliardy projetých kilometrů. Nejvytíženější jsou v tuzemsku brněnské úseky dálnice D1. ČTK to sdělil mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.
Zavedení satelitního systému před dvěma lety znamenalo také rozšíření systému. Od loňského ledna se mýto rozrostlo o 900 kilometrů silnic první třídy. Na začátku letošního roku se navíc změnila struktura poplatků. Výnosy z nového systému jsou tak vyšší než u staré technologie provozované firmou Kapsch. Ta v posledních dvou letech svého provozu vybrala přes 21,7 miliardy korun.
Nový mýtný systém provozovaný společností CzechToll, která patří do skupiny PPF, je založený na satelitní technologii. Ta snímá jednotlivé průjezdy kamionů a autobusů s hmotností nad 3,5 tuny. Vedle toho systém využívá ještě 60 kontrolních bran. Ty za posledních 12 měsíců vyhodnotily průjezd 470,5 milionu vozidel. Následnou kontrolu úhrady mýtného provedl systém u 83,5 milionu vozidel. Ve špičce, která nastává v dopoledních hodinách, zpracovává systém podle CzechTollu data z více než 30 000 vozidel najednou.
Zatím nejvíce exponovaným kalendářním měsícem co do výběrů mýtných poplatků byl letošní březen s 1,28 miliardy korun, druhý je letošní červen následovaný říjnem. Výběr poplatků letos i přes koronavirovou krizi vzrostl zejména kvůli nové struktuře plateb. Výše poplatků se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění je klíčová emisní norma vozu.
V současnosti mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. V příštím roce se však zřejmě rozšíří o dalších přibližně 450 kilometrů. Satelitní technologie nahradila v závěru předloňského roku starý mikrovlnný systém. Ten fungoval od roku 2006. Zároveň se vyměnil provozovatel, rakouský Kapsch vystřídal CzechToll.
Mohlo by vás zajímat