INZERCE

Některé saské železniční tratě by mohly zažít renesanci. Foto: saechsische.de/André Schulze

Sasko chce oživit některé nevyužívané železniční tratě. Studie potvrzuje jejich potenciál

Některé železniční tratě v Sasku začaly po sjednocení Německa rezivět. Na 60 tratích o délce 510,1 km byl kvůli nedostatku cestujících od roku 1994 zastaven provoz. Teď by se to ale mohlo změnit, napsal něměcký zpravodaj www.saechsische.de. S ohledem na změnu chování lidí v oblasti mobility si Sasko si nechalo vypracovat expertní posudek a ten skutečně ukazuje ekonomický potenciál minimálně některých tratí.

Kvůli nedostatku cestujících se před zhruba třiceti lety, v roce 1994, uzavřelo v Sasku celkem 60 tratí o délce 510,1 km. V celém Německu jde o 500 tratí s délkou 5147,6 km. Teď by některé z nich ale mohly zažít renesanci, jak ukazuje nová zpráva. 

„Vždy je třeba vzít v úvahu, že tratě v Sasku nezavírala vláda. Spíše objednatelé dopravy neobjednali vlaky, protože nebyla dostatečná poptávka ze strany potenciálních uživatelů železnice,” připomněl 10. září saský ministr dopravy Martin Dulig (SPD). Posudek teď posloužil vládě ke zhodnocení, zda dochází ke změně v chování lidí v oblasti mobility. Podle ministra dopravy Duliga už existují první závěry. Mezi ministerstvem dopravy a Nossen-Riesaer Eisenbahn-Compagnie GmbH byla v létě 2021 uzavřena plánovací smlouva na reaktivaci tratě z Döbelnu do Míšně, která se v současné době upravuje.

Odborníci vidí potenciál také v případě tratí z Marienbergu do Pockau-Lengefeld a z Beucha přes Brandis do Trebsenu. „Analýzy ukazují dostatečný potenciál cestujících, mírné investiční náklady a dotační požadavky na obě tratě,“ uvedli v posudku. V případě Marienbergu by investiční náklady činily 15 milionů eur, u tratě Beucha pak 32 milionů eur. Reaktivace tratě z Beucha by však i přes poměrně dobré a srovnatelné parametry měla být odložena, alespoň prozatím.

Koleje. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Ministerstvo dopravy zároveň oznámilo, že začaly plány na elektrifikaci tratě Kamenz – Hosena. Vypracovává se předběžná studie na reaktivaci tratě „Muldentalbahn“ mezi Großbothen, Rochlitz a Narsdorf. Naopak u tratí mezi Löbau a Ebersbach a také mezi Niedercunnersdorfem a Oberoderwitz („Herrnhuter Bahn“) nezjistili hodnotitelé ekonomický potenciál.

Vlak šetří lidem peníze, řekl šéf SPD Homann

„Lidé chtějí cestovat vlakem. Nejen proto, že je to dobré pro životní prostředí, ale stále více proto, že to prostě šetří peníze,“ řekl šéf SPD Hennig Homann, který je v zemském poslaneckém klubu své strany zodpovědný za dopravní politiku. S jízdenkou Germany Ticket je mobilita autobusem a vlakem levnější a jednodušší než kdykoli předtím. „Nyní chceme nabídku postupně rozšiřovat a začít znovu využívat staré tratě tam, kde to dává i ekonomický smysl,“ dodal.

Odborníka na cestovní ruch za poslanecký klub CDU v zemském parlamentu Jörga Markerta potěšilo zejména možné oživení spojení z Marienbergu do Pockau-Lengefeld. „Je to pozitivní signál zejména pro region kolem Marienbergu, který také hodně spoléhá na turistický ruch. Řada rekreantů preferuje cestu do města a z města vlakem. A pro jednodenní výletníky z oblasti Chemnitz by mohla být v dohledné době k dispozici opět i železnice, která představuje skutečnou alternativu v zájmu udržitelné mobility. Z toho by pak mohly těžit celé Krušné hory,“ zdůraznil.

(mig)