Některé nevyužívané železniční tratě v Bádensku-Württembersku by se mohly dočkat obnovy. V případě 22 z nich se zřejmě vyplatí jejich opětovné zprovoznění. Alespoň to naznačují studie proveditelnosti Svazu německých dopravních podniků a zájmové skupiny Allianz pro Schiene. Podle státního ministerstva dopravy je v tomto ohledu nejpokročilejší železnice Hermann Hesse mezi Calw a Weil der Stadt (okres Böblingen) na jihozápadě.
Ministr dopravy Winfried Hermann (Zelení) ve Stuttgartu uvedl, že oživením bývalých železničních tratí by se zejména venkovské regiony mohly znovu napojit na železniční síť. „Mimo jiné je to obvykle spojeno s výhodou umístění. S naším atraktivním financováním jsme dali obcím ty správné nástroje k podpoře reaktivace,“ uvedl s tím, že o tyto projekty je poslední dobou enormní zájem a spojuje je velké odhodlání ze strany občanů, obcí a okresů.
„Počet zadávaných studií proveditelnosti v Německu roste prakticky každým dnem. To znamená, že téma reaktivace dorazilo i na lokální úroveň,“ řekl v Berlíně generální ředitel pro železniční dopravu Svazu německých dopravních podniků Martin Henke. Aktuálně probíhají odpovídající šetření expertními kancelářemi po celé zemi pro 163 možných tras. Výsledky jsou k dispozici už pro 103 z nich, kdy 79 bylo pozitivních,“ řekl k výsledkům Henke. V takovém případě by se opět vyplatilo trasu aktivovat. V některých případech už státy zároveň podnikly další kroky, jako je zahájení výstavby nebo dokonce objednání regionální dopravy.
Obecně však reaktivace starých železničních tratí stále postrádá dostatečnou rychlost, uvedl lvýkonný ředitel zájmové skupiny Allianz pro Schiene Dirk Flege. „Nyní máme dobré rámcové podmínky, mnoho studií, hodně místního nasazení,“ zdůraznil. „Důležité je ale to, co nakonec skutečně vyjde. Bilance je zatím extrémně špatná,“ podotkl. Čísla totiž hovoří jasně: v loňském roce byly zprovozněny pouze staré trasy o celkové délce osmi kilometrů. Allianz pro-rail tak pro aktuální rok také očekává pouze jednociferný počet kilometrů.
(mig)