Stoupá počet vlaků, které fungují v samoobslužném režimu. Slovensko od 1. srpna rozšíří počty tras, na kterých budou jezdit vlaky bez vlakvedoucích. Zkušenosti s nimi má i Česko.
Samoobslužný systém funguje v současnosti na Slovensku na 19 tratích, kde jezdí 537 vlaků. Jde tak o 32 procent regionální dopravy Železničné spoločnosti Slovensko (ZSSK). Vlaky se samoobslužným systémem fungují na celém území Vysokých Tater, na tratích Kúty – Skalica, Levice – Štúrovo či Prešov – Bardejov.
Přibýt k nim teď má další pětice tras. V samoobslužném režimu budou jezdit některé vlaky mezi Žilinou, Púchovem a Trenčínem nebo mezi Zvolenem, Banskou Bystricí a Breznem a na dalších trasách.
Do dálkového vlaku jen s jízdenkou
Zavedení nového systému odůvodnila Železničná spoločnosť Slovensko nárůstem počtu moderních elektrických motorových jednotek, které technicky umožňují bezpečné odbavení vlaků bez přítomnosti vlakvedoucích.
Do vlaků bude možné nastoupit pouze s platným cestovním lístkem. V regionálních vlacích to ale neplatí například pro seniory, studenty či děti. Naopak v dálkových vlacích povinnost mít lístek, i když s nulovou hodnotou, zůstává.
Mohlo by vás zajímat

„Nejde o jednorázové opatření, ale o systematickou změnu. Zavádíme ji proto, abychom nastavili jasná pravidla, která budou platit pro všechny stejně. Tak, jak to funguje v moderních dopravních systémech. I na Slovensku musí být cestování veřejnou dopravou založeno na důvěře, datech a pořádku,“ uvedl generální ředitel ZSSK Peter Helexa. Kontrola jízdních lístků probíhá namátkově.
Některá místa zaniknou
Železničná spoločnosť Slovensko plánuje zavést samoobslužný systém do všech regionálních vlaků, ve kterých to bude možné. Vlaky musí splňovat několik požadavků – technické vybavení jako je GSM-R, spojení s řízením dopravy, případně i kamerový systém. Musí jít o ucelenou nebo motorovou jednotku a infrastruktura musí umožňovat bezpečný dohled, jde například o zastávky mimo zatáčky.
Změna bude mít dopad na zaměstnance. Část jich přejde podle dopravce na jiné tratě, kde je jejich přítomnost nutná z důvodu bezpečnosti provozu a cestujících. Další část přejde na pozici přepravního kontrolora se zaměřením na kontrolu, sběr dat a pomoc v mimořádných situacích, případně na jiné pozice ve firmě. Část pracovních míst však zanikne.
„Je to citlivý krok, ale z pohledu celé sítě nezbytný. V případě nouze jsme připraveni kolegům aktivně pomáhat s hledáním pracovního místa i prostřednictvím našich partnerů. Jde však o optimalizaci, která nám umožní lépe plánovat služby a využít veřejné zdroje hospodárněji,“ dodává ředitel obchodního úseku ZSSK Karol Henzély.

Automaty ve vlacích
Dopravce rozšiřování systému, který na Slovensku funguje od roku 2004, zdůvodňuje i tím, že jde o model uplatňovaný v Německu, Rakousku, Švýcarsku i Česku. V tuzemsku samoobslužný systém funguje od prosince 2024 na vybraných železničních tratích v Pardubickém kraji, kde vlaky provozují České dráhy.
Samoobslužné automaty MOPAJ nové generace národní dopravce podle mluvčího Filipa Medelského instaloval do vozidel na žádost Pardubického kraje. Dodal, že cestující automat hodnotí kladně, jelikož nabízí komplexní a přehledný proces odbavení – jde o tarif Českých drah, IREDO, OneTicket a případně další integrované systémy.
Samoobslužné odbavení platí v Pardubickém kraji na tratích Přelouč – Heřmanův Městec, Chrudim – Holice, Česká Třebová – Dzbel, Choceň – Litomyšl, Česká Třebová – Lanškroun/Zábřeh na Moravě a na některých regionálních spojích trati 260 Česká Třebová – Letovice.
„U spojů vedených v tomto systému má cestující povinnost nastoupit do vlaku s předem zakoupenou jízdenkou nebo si ji bezprostředně po nástupu zakoupit v jízdenkovém automatu nebo v bezkontaktním terminálu, kterými jsou všechny vlaky vybaveny,“ sdělil Ekonomickému deníku Medelský.

Někde průvodčí zůstávají
Některé frekvenčně vytížené spoje ale nadále jezdí i s průvodčím, který kontroluje jízdní doklady a vypomáhá cestujícím při odbavení ve vlaku. České dráhy provozují vozidla vybavená automaty MOPAJ také ve Zlínském, Jihočeském a Středočeském kraji. V Jihočeském kraji dráhy instalovaly prodejní automaty na jízdenky do jednotek RegioFox a RegioPanter. I zde ale průvodčí ve vlacích nadále zůstávají.
Počítat s nimi přestaly ale u vlaků Moravia na jihu Moravy. Týká se to spojů převážně z Brna do Křižanova, Letovic, Židlochovic, Hustopečí a Křenovic i osobních vlaků v okolí Břeclavi. Pokud už jsou vlaky v plně samoobslužném režimu, odpovídá za ně strojvedoucí bez „odmávnutí“. Ten také ovládá centrálně uzavírané dveře. „Pokud je na vlaku přítomný průvodčí, na těchto činnostech se už nepodílí a po celou dobu jízdy vlaku je k dispozici cestujícím,“ konstatoval.