INZERCE

Hranice půl promile alkoholu pro toho, kdo vede plavidlo, posádka bez omezení. Foto: Pixabay

S půl promile člověk víc riskuje a je agresivnější, říká přednosta kliniky adiktologie ke změně zákona

Partu vodáků kontroluje na vodě policie kvůli alkoholu a ten nejméně opilý se obětuje a prohlásí se za vůdce plavidla. Přitažené za vlasy? A přesto k takovým situacím může docházet. Jeden z pozměňovacích návrhů zákona o vnitrozemské plavbě upravuje nově alkohol na vodě a vykládat se totiž dá všelijak. Zvlášť, když na jedné straně sporu bude přiopilý člověk.

I tento pozměňovací návrh včera schválil Senát a zákon poputuje k prezidentovi republiky, u něhož se veto nepředpokládá. Ale kdo ví? Debaty o úpravě alkoholu na vodě se začaly probírat už před třemi lety. „Hranice půl promile alkoholu pro toho, kdo vede plavidlo, posádka bez omezení, platí na dopravně nevýznamných cestách, tedy na cestách, kde není nákladní doprava,“ vysvětlil pro MF Dnes Pirát Lukáš Bartoň, jeden z tehdejších tahounů změny zákona.

Foto: Pixabay

Po včerejším přijetí zákona se senátor Josef Bazala z KDU-ČSL vyjádřil v rozhovoru ČT 24 k další výtce. Že sice to může vypadat jako psychologické prolomení hranice požití alkoholu, ale v celém parlamentu zavládl obecný konzensus a tak novelu zákona přijali i s tímto „pozměňovákem“. S tím ale zásadně nesouhlasí přednosta kliniky adiktologie, profesor Michal Miovský.

„Je to nebezpečný precedens, protože existují mnohaleté další tlaky např. na výjimky pro cyklisty na Moravě s odůvodněním, že přece potřebují jezdit mezi sklípky a že to je ta pravá pomoc turistice. Tedy prolomení jedné skupiny může skutečně vést k dominovému efektu a pokud jste to povolil jedné skupině, čím a jak odůvodníte restrikci jiné skupiny? Tedy je to nešťastné a je to nebezpečné – nikoli snad proto, že by nízké hladiny alkoholu byly tak děsivě nebezpečné pro provoz na řece, ale protože u mnoha vodáků nejde o nízké hladiny v krvi a protože praxe je jiná a podnapilý vodák raritním úkazem není. Problém vymahatelnosti práva a respekt vůči zákonu je citlivé a hlavně slabé místo naší společnosti,“ vypočítává přednosta adiktologie.

A pak je tady určité zmatení pojmů. Kdo je vůdce malého plavidla? Podle dosud existujících zákonů nepotřebujete oprávnění u malých lodí bez motoru nebo s pohonem do 5 koňských sil (HP). Pro silnější lodě podle výkonu, zatížení či velikosti plachet potřebujete absolvovat různé stupně „kapitánských zkoušek“ u Státní plavební správy. Zřejmě o tyto kapitány původně při návrhu změny zákona šlo. Kdy si parta lidí pronajme větší motorový člun a hodlá si uspořádat párty na vodě. Tak aby aspoň jeden byl relativně při smyslech.

V pozměňovacím návrhu se ale jako o vůdci hovoří i u plavidel bez motoru. „Vůdce malého plavidla bez strojního pohonu je ten, kdo určuje směr rekreační lodě bez motoru,“ vysvětluje František Jemelka, mluvčí Ministerstva dopravy. Které k návrhu změny zákona dalo kladné stanovisko. A tady jsme u fiktivního incidentu ze začátku tohoto článku. Žádné zkoušky u SPS, prostě kdo se prohlásí být vůdcem plavidla, bude. Pro úplnost dodejme, že do oněch dopravně nevýznamných toků nepatří Vltava od Českých Budějovic a Labe. Nicméně, příští léto uvidíme, jak vypadá zákon v praxi a zda zavdává k různým výkladům.

„Půl promile z hlediska ovládání lodě není veliké drama. Zásadní vliv to spíše bude mít na drzost resp. agresivitu jízdy – prostě toto je hladina, kde si lidé spíše budou více troufat, o něco více riskovat a budou o něco méně ostražití,“ dodává přednosta kliniky adiktologie Miovský. A upozorňuje na to hlavně kvůli tomu, že i na tzv. nevýznamných tocích je dnes už dost hustý provoz.

Petr Vrabec