INZERCE

V USA řeší problémy se stíhačkami páté generace F-35. Zájem o ně má i Česká republika. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

S americkými stíhačkami F-35, po kterých se poohlíží Česká republika po ukončení pronájmu gripenů, jsou problémy

Po ukončení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 Gripen má Česká republika zájem mimo jiné o americké stíhačky páté generace F-35. Jenže jak se ukazuje, objevil se problém s jejich výrobou a údržbou, není proto vyloučeno, když by se pro tyto supersoniky Česká republika rozhodla, že na ně bude déle čekat. Do doby, než budou odstraněny problémy, které se aktuálně řeší v americké Sněmovně reprezentantů, a do doby, než se podaří rozjet výrobu na objednávku v reálném čase. Na problém upozornil specializovaný server Warzone.

Nadzvukový letoun F-35 má být výkladní skříní americké armády. Zájem o tyto stíhačky po invazi Ruska na Ukrajinu mezi bohatšími zeměmi NATO výrazně stoupá. Stíhačka v základní variantě stojí kolem 78 milionů dolarů.

Poptávka stoupá mimo jiné proto, že taktický víceúčelový F-35 Lightning II a jeho verze B umožňuje krátký vzlet a kolmé přistání. F pětatřicítka pomalu střídá legendární stíhačku F-16 Fighting Falcon, kterou nakupují chudí členové Severoatlantické aliance.

Stíhačkami F-35 může být přezbrojena česká armáda, která má podruhé za deset let pronajaté švédské stroje JAS-39 Gripen. Smlouva expiruje v roce 2027 s možností prodloužení na další dva roky. Vedení ministerstva obrany se už poohlíží i jinde.

Ministryně obrany Jana Černochová na návštěv v USA jednala se svým protějškem Lloydem Austinem o možných dodávkách amerických helikoptér, tanků, ale právě i stíhaček.

„Současná vláda bude muset rozhodnut o budoucnosti ochrany vzdušného prostoru,“ prohlásila před časem šéfka rezortu obrany Jana Černochová (ODS).

Vypadá to, že přezbrojení českého stíhacího letectva bude tvrdým bojem mezi výrobci a lobbisty amerických F pětatřícítek a švédských Gripenů. Nyní se ale objevila zásadní informace, že s americkými supersoniky jsou ale problémy.

Na tvrdý střet ohledně F-35 na americké parlamentní půdě upozornil specializovaný server Warzone, respektive jeho autor Dan Parsons.

„Nejnovější slyšení o udržitelnosti letounu F-35 přineslo nejzajímavější momenty. Předseda podvýboru pro připravenost ozbrojených sil Sněmovny reprezentantů John Garamendi, demokrat z Kalifornie, inspirován neutěšenou zprávou Úřadu pro vládní odpovědnost (Government Accountability Office, GAO – pozn. red.) o nedávné výkonnosti a udržovatelnosti stíhacího letounu F-35 Joint Strike Fighter, 28. dubna slíbil, že bude ´rozpoutávat peklo´, dokud se program nevrátí do souladu s operačními požadavky,“ začal svůj text na webu WARZONE Dan Parsons.

Generálporučík letectva Eric Fick, šéf Společné programové kanceláře F-35, zachoval chladnou hlavu a během téměř dvouhodinového slyšení na Capitol Hill odpovídal na otázky.

Steven Morani, zastupující náměstek ministra obrany, se zdál být z ostrého dotazování z míry vyveden více. Morani uvedl, že k předminulému týdnu bylo zákazníkům po celém světě dodáno 770 letounů F-35.

Zprávu GAO, která byla zveřejněna ve stejný den jako slyšení, naleznete ZDE.

Zpráva o problémech s americkými supersoniky F-35. Foto: Jan Hrbáček

„Letouny F-35 tvoří stále větší část leteckého parku ministerstva obrany. Ministerstvo obrany má v současné době 450 letounů F-35 a plánuje pořídit celkem asi 2 500 letounů. Doložili jsme však, že průměrná míra schopnosti letounů F-35 plnit úkoly – procento doby, během níž mohou letouny F-35 letět a plnit alespoň jeden úkol – se mezi roky 2020 a 2021 snížila. Jedním z hlavních důvodů je, že stále větší počet letounů F-35 nebyl schopen letu, protože nemají funkční motor. Na zkoumání tohoto problému se průběžně pracuje,“ stojí v začátku zprávy.

Dále se v ní uvádí, že letouny F-35 stále nedosahují předepsané míry způsobilosti pro plnění úkolů, trvale nesplňují cíle v oblasti spolehlivosti a náklady na jejich údržbu se zdvojnásobily.

F pětatřicítky ve všech třech variantách podle zprávy v loňském roce nesplnily cíl pro minimální schopnost výkonu mise nejméně o 9 procentních bodů.

F-35A byl plně schopen plnění úkolů pouze v polovině případů.

F-35B s krátkým vzletem a svislým přistáním byl podle GAO plně schopen plnit úkoly v méně než 20 procentech případů.

U letounu F-35C námořnictva činila míra FMC pouhých 9,5 procenta.

Generálporučík letectva Eric Fick sice na slyšení poukázal na to, že F-35, i když pracuje se sníženou schopností, je stále lepší než většina ostatních stíhaček, ale GAO zjistila, že žádná ze tří variant nebyla schopna mise. Což znamená, že je bezpečná a schopná plnit alespoň jednu zadanou misi, ve více než 68 procentech případů ve fiskálním roce 2021.

Minimální cíl výkonnosti pro F-35A je 80 procent a pro ostatní dvě varianty 75 procent.

Diana Maurerová, ředitelka týmu pro obranné schopnosti a řízení v GAO, byla na místě, aby reagovala, ale její střízlivý přednes toho, co zkonststovala zpráva, zastínili jiní diskutéři, kteří mají problému F-35 zřejmě dost.

„Už to nebudu tolerovat,“ řekl předseda podvýboru pro připravenost ozbrojených sil Sněmovny reprezentantů John Garamendi.

„Sleduji F-35 už deset let a stále se to nevyřešilo. Nedostalo se jí pozornosti potřebné k udržení této platformy v hodnotě 1,7 bilionu dolarů. Prostě a jednoduše k tomu nedošlo. Půjdeme a nakoupíme nová zářivě lesklá letadla, která budou pravděpodobně pár měsíců dobře létat, a pak skončí s problémem,“ pokračoval ve svém vystoupení podle WarZone Garamendi.

Problém s motory

„Hlavní příčinou toho, že F-35 není schopen plnit úkoly, byly problémy s motory,“ konstatoval Úřad pro vládní odpovědnost GAO o motoru Pratt & Whitney F135, který pohání všechny tři verze letounu.

Na slyšení se hovořilo o tom, že by se měla znovu vysoutěžit smlouva na motory Pratt nebo že by se snad mělo přejít k dřívějšímu plánu koupit také motor General Electric a mít dva, ale Garamendi namítl, že by to pravděpodobně vedlo ke dvěma motorům, které „nefungují“.

„Možná nefunguje motor, což je problém společnosti Pratt & Whitney,“ řekl Garamendi.

„Brzy budou stát před tímto výborem. Pokud jsou v publiku a pokud poslouchají: Dávejte si pozor. Přicházím k vám ve velmi rozzlobené náladě. Dáte nám motor a on nefunguje, no, chvíli fungoval, dokud se kolem něj neprášilo, a pak nefunguje. Co to sakra je? Co se to tu děje?” položil si otázku předseda podvýboru pro připravenost ozbrojených sil Sněmovny reprezentantů John Garamendi.

Odstoupení od nákupu?

„Máme tu dodavatele – Lockheed – který by rád stavěl nová letadla,“ pokračoval Garamendi ve svém úvodním projevu.

„A mám spoustu kolegů, které nákup nových letadel vzrušuje. Tento výbor je zodpovědný za to, aby letadla mohla létat, a to se neděje. Poselstvím pro mě a doufám, že i pro můj výbor – a vím, že v celém výboru vyvolám peklo – je, že nebudeme kupovat další letadla, dokud nevyřešíme, jak je udržovat. Je to bláznivý úkol. Je to plýtvání penězi daňových poplatníků. Je to nablýskaný stroj, dokud nefunguje.“

„Vím, že když se vás zeptám na motor, řeknete, že to je problém společnosti Pratt & Whitney. Ne, pane,“ pokračoval Garamendi.

„Pane Morani. Generále Ficku, letectvo, vy všichni, je to váš problém. Pokud neklečíte na Pratt & Whitney, proč nám dali motor, který funguje jenom do té doby, než se pokazí, – což je prakticky hned -, o co tu jde? Co si kdo myslí? U všech dodavatelů, co to sakra vyvádíte? Proč nám nemůžete dát zařízení, které skutečně funguje? Nikdy byste neměli mít smlouvu. A pro Lockheed, chcete pětiletou smlouvu na údržbu? Nemůžete pokračovat tak, jako dosud. Co si myslíte? Pokud jsem dostatečně nevyjádřil svou frustraci, předpokládám, že moje frustrace je menší než frustrace pilotů a údržbářů na letišti… …Hlavní odpovědnost za údržbu v tomto případě nese Lockheed a vy, pánové,“ rozohnil se Garamendi.

Otočení vypínače byla hloupost

Generálporučík letectva Eric Fick souhlasil s Garamendiho „frustrací, která pravděpodobně bledne ve srovnání s těmi, kteří se denně pracují na tom, aby se situace zlepšila“.

Poté přiznal lítost nad plánem zahájeným před dvěma lety, který měl „přehodit výhybku“ z neuvěřitelně složitého systému údržby a logistiky na jiný. Přechod z Autonomního logistického informačního systému neboli ALIS, údajně univerzálně dostupného systému údajů o stavu a údržbě letounů F-35, na Operační datovou integrovanou síť neboli ODIN, byl přinejmenším problematický.

„Postupem času jsme byli poučeni, že to byl hloupý způsob – přejít před dvěma lety z ALIS na ODIN otočením vypínače,“ kál šéf letectva Fick.

„Na systému ALIS pracuje nový vedoucí,“ podotkl.

Garamendi jízlivě opáčil: „Když neuspěje, bude prostě povýšen?“

Bažiny a krokodýli

Když generálporučík Fick vysvětloval, že program F-35 musí nejprve zvýšit míru schopnosti plnit základní úkoly a teprve poté se pustit do náročnějšího úkolu, kterým je dostat všechny tři varianty do stavu plné schopnosti plnit úkoly, podělil se s aktéry jednání o metaforu svého otce.

„Můj otec říkával: ‚Když jsi po krk v díře s krokodýly, je těžké si vzpomenout, že jsi tam proto, abys vysušil bažinu,'“ řekl Fick.

„Musíme dělat obojí. Musíme zabíjet krokodýly a vysušovat bažinu, což znamená, že máme krátkodobé prostředky, na kterých pracujeme, abychom byli schopni plnit úkoly,“ prohlásil generálporučík letectva

Další na řadě se pak dostala poslankyně Jackie Speierová, další demokratka z Kalifornie. Na úvod se ohradila proti jednomu z programů námořnictva.

„Připomíná mi to, v mnohem větším měřítku, debakl LCS,“ řekla Speierová a odvolala se na Littoral Combat Ship.

Námořní verze stíhačky verze F-35B. Foto: Pixabay

Littoral combat ship je označení programu námořnictva Spojených států amerických na vývoj nové kategorie menších hladinových válečných lodí, sloužících k operacím v pobřežních vodách. Ve službě mají nahradit fregaty třídy Oliver Hazard Perry a minolovky tříd Osprey a Avenger.

„Nejsme schopni zavřít kohoutek, když něco nefunguje. Takže se jedná o program v hodnotě 400 miliard dolarů na jejich stavbu a program v hodnotě 1 bilionu dolarů na jejich udržení po celou dobu životnosti. Žádáme Američany, aby platili za F-35, které jsou schopné plnit úkoly jen z 55 procent, když standard je 75 procent. Pouze asi 30 až 35 procent letounů F-35 je plně schopno plnit úkoly, zatímco cíl je 60 procent, a údržba trvá dvakrát déle, než se původně plánovalo,” prohlásila Speierová.

Dvojí kasírování pro Lockheed

„Máme tu smlouvu o podpoře fungování a paralelně smlouvu o údržbě,“ řekla dále Speierová.

„Je to pro ně dojná kráva do budoucna. Když máme zprávu o tom, že náklady na údržbu jsou dvojnásobné, a zároveň nedokážeme udržet tato letadla v provozu, jak se můžeme podívat daňovým poplatníkům do tváře a říct: ´No, tak to prostě je,“ a pokrčit rameny?´“ dodala na adresu zbrojovky Lockheed Speierová.

Námořní verze stíhačky verze F-35B. Foto: Pixabay

Když předseda podvýboru pro připravenost ozbrojených sil Sněmovny reprezentantů John Garamendi nakonec zahájil druhé kolo slyšení, pustil se opět do motorů Pratt & Whitney.

„Tento výbor si musí s Pratt & Whitney vážně promluvit,“ řekl.

„To je problém, letadla s dírami, jinými slovy bez motorů… … Tohle má být superletadlo, ale zdá se, že existují limity toho, co dokáže, protože motor nemusí být schopen výkonu,“ prohlásil Garamendi.

Steven Morani, zastupující náměstek ministra obrany, jen tiše doplnil, že současný motor Pratt & Whitney F135 „může splňovat specifikace letounu“ a bude podporovat nadcházející technologický „refresh číslo 3”. Ten zahrnuje nový procesor jádra, radar, displej v kokpitu a vylepšení elektronického boje.

„Pokud mi chcete říct, že se mýlím, tak tohle je dobrá příležitost, jak mi říct, že se mýlím,“ opáčil Garamendi.

Boží dopuštění

„Problém F-35 je společný problém,“ řekl John Garamendi na závěr.

„Je to problém dodavatele – společnosti Lockheed Martin – a dalších. Je to problém ministerstva obrany, které nevěnuje pozornost údržbě. A je to problém tohoto výboru a Senátu, které chtějí nakupovat nové, zářivě lesklé věci a nevěnují velkou pozornost udržitelnosti toho, co bylo nakoupeno… … Pokud mě někdo z kolegů poslouchá, kdokoli z nich, rozpoutám úplné peklo kvůli tomu, co jsme nedokázali udělat,“ uzavřel předseda podvýboru pro připravenost ozbrojených sil Sněmovny reprezentantů.

Když Garamendi děkoval svědkům za jejich svědectví pod palbou, řekl: „Udělali jsme pokrok. Celý tento systém udělal pokrok. Nedostatečný, ale přesto pokrok.“

Představitelé společností Lockheed a Pratt & Whitneyby se měli podle něj v budoucnu připravit na několik velmi nepříjemných slyšení.

Garamendi si vyžádal sérii pravidelných neformálních informací o pokroku programu předtím, než se další takové slyšení uskuteční s rozpočtovým cyklem příštího roku.

Do té doby ho čekají nové volby, ale i kdyby nebyl znovu zvolen, kdokoli usedne na Garamendiho místo, bude pravděpodobně sdílet stejné názory.

Návrh rozpočtu letectva na rok 2023 počítá s vyřazením velkého počtu stávajících stíhacích letounů a s výrazným omezením programu F-15EX, přičemž páteří taktického proudového letectva USAF se na dlouhá léta stane flotila letounů F-35.

Námořní pěchota má jen necelou stovku letounů F/A-18 Hornet, které budou muset sloužit ještě deset let, zbytek její flotily taktických stíhaček budou tvořit letouny F-35.

Námořnictvo je naproti tomu na F-35 méně závislé, Super Hornet zůstane oporou jeho flotily taktických proudových letounů i v příštím desetiletí, ale stane se ústřední složkou jeho leteckých křídel.

F-35 tedy musí fungovat s určitou efektivitou a spolehlivostí, protože se na něj vsadilo tolik, že se současná míra dostupnosti a problémy s údržbou nemohou stát běžnou záležitostí.

Z toho plynou velké obavy, které se objevily při tomto slyšení.

„Čas ukáže, zda se F-35 dokáže zbavit svých nepříjemných problémů a za jakou cenu, ale prozatím je stále třeba udělat velký pokrok, protože se blíží k hranici 20 let od svého prvního letu,“ dodává server Warzone.

Jan Hrbáček