Německý dopravní gigant Flix uzavřel se španělskou společnosti Talgo zakázku v hodnotě přibližně 2,4 miliardy eur na dodávku až 65 evropských vysokorychlostních vlaků založených na platformě Talgo 230.

Kontrakt byl uzavřen včetně počáteční pevné objednávky na 30 jednotek v hodnotě přibližně 1,06 miliardy eur. Tyto vlaky budou mít plnou přístupnost na úrovni nástupiště a vysokou úroveň digitalizace systému. Součástí smlouvy je také údržba všech bloků po dobu 15 let.

Bez lokomotiv

Španělského výrobce společnost Flix vybrala na základě otevřeného výběrového řízení, kterého se zúčastnili i další světoví výrobci kolejnic, a po několika měsících společných přípravných prací mezi týmy obou společností při definování specifikací projektu.

Na základě podepsané smlouvy budou soupravy Talgo 230 push-pull dodávány bez lokomotiv (které budou vyrobeny společností Siemens) a každá jednotka se bude skládat z finálního vozu s kabinou strojvedoucího, variabilního počtu vysokokapacitních mezilehlých vozů pro cestující – včetně jednoho pro osoby se sníženou pohyblivostí (PRM) – a zadního vozu, který bude s lokomotivou spolupracovat.

Objem zakázky činí až 2,4 miliardy eur, cca 60 miliard korun.

Mohlo by vás zajímat

Vlaky s mezinárodním rozchodem jsou navrženy pro provoz v Evropě, s předběžnou konfigurací pro Německo, Rakousko, Nizozemsko, Dánsko a Švédsko a plnou interoperabilitou pro hladký přeshraniční provoz.

rychlovlak DB
Španělský výrobce dodává už pro Deutsche Bahn. Foto: Deutsche Bahn

High-tech údržba

Po desetiletích digitalizace vyvinul španělský výrobce Talgo soubor technologií a procesů, které pomohou zvýšit efektivitu údržby flotily Flix.

Tyto inteligentní systémy zahrnují použití tisíců senzorů, které v reálném čase vzdáleně přenášejí až 2 gigabajty dat na vlak denně do cloudu. Vzdálená asistenční služba společnosti Talgo zajistí pomocí modelů umělé inteligence vysokou spolehlivost.

Generální ředitel společnosti Talgo Carlos Palacio ke kontraktu uvedl: „Talgo se těší na spolupráci s dopravním gigantem, jako je Flix. Talgo 230 je nejlepším řešením pro zlepšení železniční mobility v celé Evropě, zejména v segmentu meziměstských cestujících, a jsme hrdí na to, že naše společnost implementací tohoto nového produktu přispěje ke společnému cíli, kterým je přesun dopravy ze silniční a letecké dopravy, a přispěje tak k rychlé a spravedlivé energetické transformaci.“

„S FlixTrain sledujeme dlouhodobou strategii a v nadcházejících letech výrazně rozšíříme naše služby. S výrazným rozšířením našeho vlakového parku zahájíme novou éru cestování po železnici v Německu a Evropě. Plánujeme nejen zvýšit náš podíl na trhu, ale také rozšířit trh jako celek,“ doplnil generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Flix André Schwämmlein.

Rostoucí poptávka po rychlé a cenově dostupné dopravě

Tímto strategickým rozhodnutím společnost FlixTrain reaguje na rostoucí poptávku po rychlé a cenově dostupné železniční dopravě. S těmito novými vysokorychlostními vlaky využije automobilka obrovský tržní potenciál v Německu a Evropě. Předpokládá se, že trh vysokorychlostní železnice v Německu vzroste do roku 2030 o 45 % ve srovnání s úrovněmi z roku 2021.

V celé Evropě je potenciál ještě větší: v roce 2023 byl odhadován na 27 miliard eur s očekávaným ročním růstem o 4–5 %. Jen v roce 2024 společnost FlixTrain rozšířila svou nabídku o 40 % a zaznamenala silný nárůst cestujících, čímž upevnila silné výsledky z roku 2023.

Intercity ze Španělska

Talgo 230 je založena na stejné technologii, díky níž se vlaky Intercity španělského výrobce staly mezinárodním měřítkem, přičemž projekty již probíhají ve Španělsku, Německu, Dánsku a Egyptě.

Vlaky Talgo 230 jsou lehké, vysokorychlostní vlaky s nezávislými, samonaváděcími válečkovými systémy, které maximalizují kapacitu a mohou být také vybaveny systémy přirozeného náklonu a/nebo automatickou změnou rozchodu.

Společnost Talgo je globálním tahounem v oblasti návrhu, výroby a údržby vysokorychlostních a meziměstských vlaků se zastoupením ve Španělsku, Německu, Dánsku, Saúdské Arábii, Egyptě, Kazachstánu, Uzbekistánu a Spojených státech. Společnost je celosvětově uznávaná pro své inovace, jedinečné a výrazné technologie a spolehlivost a zaměstnává více než 3 500 lidí v 11 zemích.

Společnost Talgo je hlavním dodavatelem vysokorychlostních a vysokorychlostních vlaků společnosti Renfe a také dodavatelem vlaků pro projekt Haramain mezi Mekkou a Medínou v Saúdské Arábii.

Talgo je také výrobcem, kterého si německé a dánské státní společnosti vybraly k dekarbonizaci své mobility až 100, respektive 16 vlaků Talgo 230 Intercity.

Intercity vagón
Společnost Talgo je globálním tahounem v oblasti návrhu, výroby a údržby vysokorychlostních a meziměstských vlaků se zastoupením ve Španělsku, Německu, Dánsku, Saúdské Arábii, Egyptě, Kazachstánu, Uzbekistánu a Spojených státech. Foto: Talgo

Lídr s autokary chce být vidět i na kolejích

Společnost Flix nabízí udržitelná a cenově dostupná řešení dálkové mobility autobusem a vlakem ve více než 40 zemích na čtyřech kontinentech prostřednictvím svých značek FlixBus, FlixTrain, Kamil Koç a Greyhound.

Společnost Flix, založená v roce 2013, se rychle etablovala jako lídr v dálkové autobusové dopravě v Evropě, Severní Americe a Turecku a nyní rychle roste v Jižní Americe a Indii.

Zatímco Flix komerčně řídí aspekty, jako je plánování sítě, cenotvorba, provozní kontrola, marketing a prodej, řízení kvality a vývoj produktů založený na datech, jsou to důvěryhodní místní partneři, kteří jsou zodpovědní za každodenní provoz. Tato inovativní kombinace technologie a tradiční osobní dopravy učinila z evropského startupu přední technologickou společnost v globálním sektoru dopravy.

V Německu podporuje společnost FlixTrain konkurenci v dálkové železniční dopravě od roku 2018 a rychle si získává oblibu jako atraktivní alternativa. Stejně jako FlixBus je i jeho obchodní model založen na technologii. V současné době FlixTrain přímo spojuje přibližně 50 měst a dalších 600 je k dispozici díky spolupráci s regionálními železničními operátory. FlixTrain provozuje první a největší soukromou síť dálkových vlaků v Německu, která umožňuje stále většímu počtu lidí přístup k udržitelné a cenově dostupné mobilitě.