INZERCE

Trasa mezi Polskem a Ukrajinou je navíc stále více využívána. Foto: Ekonomický deník

Rychlejší odbavení nákladů. Na polsko-ukrajinských hranicích funguje nový terminál Mostyska

Intermodální kontejnerový terminál mezi Polskem a Ukrajinou se nachází ve lvovské oblasti Ukrajiny poblíž hraničního přechodu Mostyska II a mezinárodní dálnice M11. Terminál tak může využívat všechny dopravní toky mezi Ukrajinou a Evropskou unií. Jeho provozovatel, společnost Global Ocean Link (GOL), poskytuje na Ukrajině řadu služeb nákladní železniční dopravy.

Železniční doprava je v této oblasti více než nasnadě. Osvědčuje se obzvláště tehdy, když je silniční dopravní tepna v tomto bodě ucpaná. Navíc, na polsko-ukrajinské hranici se často tvoří fronty, u nákladních vozů tak může trvat i několik dní, než se dostanou z jedné země do druhé. Trasa mezi Polskem a Ukrajinou je navíc stále více využívána, pokud jde o přepravu nákladů.

Z Ukrajiny do Nizozemí

Na hranice každý týden přijíždí vlak z Polska. Náklad pak směřuje do různých ukrajinských destinací včetně Kyjeva, Charkova či Khmelnytskyi. V opačném směru se vlaky napojují na polský Gdaňsk, Gdyni, střední Polsko, Horní Slezsko a Dolní Slezsko. Dále směřují přes Berlín a Braniborsko, Hamburk, Duisburg, nizozemský Rotterdam a Antverpy.

Překladní terminál. Foto: Pixabay

Od konce letošního ledna z ukrajinského Nikel-Pobuzhsky pravidelně vyjíždí kontejnerový vlak, který po devíti dnech dojede až do Rotterdamu. Podle společnosti GOL může být v budoucnu celková doba přepravy zkrácena na pět až sedm dní. A to už je silná konkurence pro silniční dopravu. V budoucnu by kontejnerové vlaky mohly putovat také ve směru do Belgie a dalších destinací v Nizozemsku.

Chybějící povolení k tranzitu

Počet realizovaných jízd nákladních vozidel závisí na počtu povolení udělených příslušnými vládami a tento počet nikdy neodpovídá skutečné poptávce. Společnost říká, že ve druhé polovině každého roku existuje vážný problém s dostupností povolení k tranzitu pro běžné kamiony. V takovém případě ceny za dodávku nákladních vozidel vzrostou 1,5 až dvakrát.

V případě využití vlakového spojení by bylo možné ceny stabilizovat a vyhnout se nutnosti povolení.

Důležitou výhodou terminálu je schopnost změnit rozchod koleje. Disponuje dvěma sklady, otevřeným skladištěm, osmi rampami pro automatické nakládání či možnost přímé překládky a prostor pro celní odbavení.

Lucie Přinesdomová