Modernizace železniční trati z Brna do Přerova by měla začít v příštím roce. Správa železnic aktuálně vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Přibýt by měla druhá kolej a dojde k odstranění všech současných přejezdů. Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028. Předpokládané náklady na stavbu úseku přesahují 7,7 miliardy korun. Celkové výdaje na modernizaci tratě mezi Brnem a Přerovem předpokládá Správa železnic kolem 80 miliard korun.
Rekonstruovaný úsek měří podle Správy železnic přibližně deset kilometrů. Nejvýznamnějším stavebním prvkem bude nový Němčický tunel dlouhý 744 metrů, který povede pod kopcem Kozlov. Projekt dále zahrnuje výstavbu osmi nových železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 metrů.
Stavbaři také podle státní organizace vybudují dvě nové zastávky s bezbariérovým přístupem, jednu jako náhradu za zrušenou stanici Němčice nad Hanou. Obě zastávky získají stání pro auta a cyklostojany. V případě provozních mimořádností bude možné přejet z jedné koleje na druhou v nové odbočce Hruška, která se bude nacházet v polovině modernizovaného úseku.
Oba stávající přejezdy budou zrušeny, v Němčicích díky přeložení železniční tratě do nové polohy, v Měrovicích ho nahradí nová objízdná komunikace. Součástí projektu jsou i částečné přeložky silnic III. třídy, které jsou podle Správy železnic v kolizi s novým vedením železniční tratě.
Mohlo by vás zajímat
Obce, které se nacházejí podél trati, budou chránit nové protihlukové stěny. V rámci stavby dále dojde i k posunu styku střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic k Přerovu. Na trati se nainstaluje evropské zabezpečovací zařízení ETCS a rádiový systém GSM-R.
Stavba navazuje na úseky Vyškov – Nezamyslice a Kojetín – Přerov. Po kompletním dokončení modernizace budou moci po trati jezdit vlaky rychlostí okolo dvě stě kilometrů za hodinu. „Celá modernizace trati by měla být hotová na přelomu 20. a 30. let – konkrétní termín bude záviset na očekávaném rozhodnutí vlády o způsobu financování části dílčích staveb,“ poznamenala už dříve mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Doplnila, že u prvních realizovaných úseků půjde o financování prostřednictvím evropských i národních finančních prostředků, v případě navazujících staveb bude vláda rozhodovat o jejich možném zařazení mezi PPP projekty.
(teč)