Letecká společnost Ryanair se stížnostmi u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) neuspěla. Dopravce si stěžoval na navýšení poplatků v ceníku Letiště Václava Havla Praha a také na to, že u samoobslužného odbavení zavazadel chybí platební terminál.

Předseda úřadu Petr Mlsna výhrady Ryanairu zamítl. Dopravce, kterému vadilo také zavedení poplatků za emise oxidů dusíku a zvýšení poplatků za použití odbavovací přepážky, argumentoval, že opatření diskriminují nízkonákladové letecké dopravce. Nový ceník pražského letiště platí od 30. března do 28. března 2026.

Sleva není diskriminační

Antimonopolní úřad stížnost dopravce zamítl už dřív. V prvoinstančním rozhodnutí z března letošního roku konstatoval, že letištní ceník není v rozporu se zákonem o civilním letectví. Raynair ale podal proti rozhodnutí rozklad.

Kufry, letiště
Přesun kufrů na pražském letišti. Zdroj: Letiště Praha

„Předseda úřadu nevyhověl žádné z námitek uvedených v rozkladu. Prvostupňové rozhodnutí je podle něj zákonné a přezkoumatelné. Úřad se otázkou dopravcem namítané diskriminační povahy slevy za užití samoobslužného odbavení cestujících podrobně zabýval,“ informoval úřad.

Předseda Petr Mlsna podle něj definoval pojmy přímé a skryté diskriminace a zvážil, zda skutečnost, že zařízení pro samoobslužné odbavení není vybavené platebním terminálem, způsobuje diskriminaci dopravce, pokračoval úřad. Dospěl k závěru, že sleva za užití samoobslužného odbavení nemá diskriminační povahu.

Legitimní ekonomická úvaha

K údajnému podhodnocení předpokládaného počtu odbavených cestujících, z kterého mělo letiště při výpočtu nákladů podle dopravce vycházet, ÚOHS uvedl, že nemá pravomoc posuzovat konkrétní způsob stanovení ceny. Je zmocněný posuzovat jen to, zda dané ceny za užití letiště nediskriminují jednotlivé dopravce.

K otázce zvýšení poplatků za odbavovací přepážky a bonusu za samoobslužné odbavení úřad sdělil, že zvýšení celkové efektivity procesu odbavení, kterým provozovatel letiště odůvodňuje zavedení slevy, je legitimní ekonomickou úvahou provozovatele.

Mohlo by vás zajímat

„Skutečnost, že některý z dopravců těchto služeb kvůli svým technickým možnostem nevyužívá, není argumentem, že služby jsou poskytovány diskriminačně. Ze strany provozovatele se nejedná o přímou či nepřímou diskriminaci žadatele, jakéhokoli dopravce či skupiny dopravců,“ dodal ÚOHS.

Ryanair pokořil rekord

Irské aerolinky Ryanair, které jsou největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě, loni na starém kontinentu přepravily jako první letecká firma přes 200 milionů lidí. V květnu firma informovala o tom, že jí za uplynulý finanční rok klesl zisk po zdanění o 16 procent na 1,61 miliardy eur, v přepočtu 40 miliard korun. K poklesu přispělo snížení cen letenek, které ale zároveň pomohlo ke zvýšení počtu přepravených cestujících.