INZERCE

Čtvrletní ztráta Ryanairu vzrostla. Foto: Ryanair

Propad Ryanairu bude rekordní, Smartwings žádá kompenzaci půl miliardy

Největší evropské nízkonákladové aerolinky Ryanair vykázaly za třetí finanční čtvrtletí kvůli pandemickým omezením ztrátu 306 milionů eur, dramaticky jim klesl počet pasažérů. Za celý finanční rok očekává Ryanair ztrátu v rekordním objemu 850 až 950 milionů eur. Firma nicméně uvedla, že má dostatek hotovosti a že letošní prázdninová sezona by mohla být obstojná. Tržby také dramaticky klesly easyJetu a Wizz. Česká letecká společnost Smartwings žádá vládu o kompenzace půl miliardy korun. Mělo by jít o náhradu za zrušené lety a letenky během loňského jarního nouzového stavu.

Největší evropské nízkonákladové aerolinky Ryanair vykázaly za třetí finanční čtvrtletí kvůli pandemickým omezením ztrátu 306 milionů eur (bezmála osm miliard korun), počet pasažérů jim klesl o 78 procent. Za celý finanční rok, který této irské firmě končí 31. března, čeká Ryanair ztrátu v rekordním objemu 850 až 950 milionů eur. Firma nicméně uvedla, že má dostatek hotovosti a že letošní prázdninová sezona by mohla být obstojná.

Analytici v průměru odhadli, že Ryanair bude mít za třetí kvartál ztrátu 300 milionů eur. Ztráta, kterou Ryanair předpovídá na celý rok, by byla asi pětkrát vyšší než za světové finanční krize v roce 2009.

Tržby za uplynulé čtvrtletí Ryanairu klesly o 82 procent. Podobné výsledky oznámili i jeho konkurenti – easyJetu klesly tržby o 88 procent a společnosti Wizz o 77 procent.

„Na odvětví dál nepříznivě doléhá covid-19,“ uvedl šéf společnosti Michael O’Leary. „Finanční rok 2021 bude tím nejnáročnějším rokem za 35 let existence Ryanairu,“ dodal.

Výraznější zlepšení O’Leary očekává mezi červencem a zářím. Mezi říjnem a březnem se Ryanair podle něj vrátí na 70 až 90 procent běžné úrovně.

Odborníci považují Ryanair za jedny z aerolinek, které má nejlepší šanci v koronavirové krizi obstát. Mají totiž dostatek hotovosti a neprovozují lety na dlouhé vzdálenosti ani obchodní třídu.

Na konci prosince měl Ryanair k dispozici 3,5 miliardy eur hotovosti ve srovnání s částkou 4,5 miliardy eur na konci září.

Letecká společnost potvrdila svou prognózu, že za finanční rok do konce března přepraví 26 a 30 milionů lidí. Předchozí finanční rok to bylo 149 milionů lidí.

Dejte nám půl miliardy

Česká letecká společnost Smartwings žádá vládu o kompenzace půl miliardy korun. Mělo by jít o náhradu za zrušené lety a letenky během loňského jarního nouzového stavu. Částka vychází ze škod za stornování letenek. Dnes to uvedl server SeznamZprávy. Aerolinky jsou v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli. Moratorium vyprší na konci února.

„Nemůžeme být ti jediní, kteří žádnou kompenzaci nedostali,“ řekl serveru spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně. Kompenzace za období jarního nouzového stavu v minulých měsících dostali například zájezdoví autobusoví dopravci. Šimáně v této souvislosti připomněl také dotace například pro hoteliéry za neobsazená lůžka, dále pro restaurace, skiareály nebo taxislužby.

Podle propočtů společnosti musel dopravce během jarního nouzového stavu mezi březnem a květnem zrušit asi 7000 letů, kterými by cestovalo kolem 900 tisíc cestujících. Právě z těchto čísel Smartwings vypočetly svou žádost o kompenzaci.

Skupina Smartwings Group, do níž Smartwings spolu s ČSA patří, žádala stát o podporu už loni. Tehdy společnost s vládou jednala o půjčce či garanci za ni v hodnotě přibližně 800 milionů korun. Finanční pomoc však nakonec od státu nedostala. Od konce srpna společnost využívá mimořádného moratoria pro odklad splátek dluhů. Kvůli krizi skupina loni rozhodla o propuštění až 600 zaměstnanců.

V minulém týdnu Smartwings oznámila dohodu s cestovními kancelářemi Exim Tours a CK Fischer na zajištění leteckých spojů pro klienty kanceláři pro příští tři roky. Hodnota kontraktu je přes devět miliard korun. Už dříve se aerolinky dohodly s další kanceláří CK Blue Style.

Smartwings patří k nejvýznamnějším hráčům charterové dopravy ve střední Evropě. Kromě České republiky létají také z letišť ve Francii, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a Kanárských ostrovech. Vedle toho dopravce provozuje pravidelné linky.

(ede, čtk)