Ruští majitelé letecké továrny Aircraft Industries, dřívé známé jako Let, v Kunovicích se kvůli protiválečným sankcím stahují z výroby letadel v České republice. Továrnu, kde pracuje cca tisíc zaměstnanců, ovládali ruští oligarchové ze skupiny UGMK Iskander Machmudov a Andrej Kozicyn od roku 2008. Výrobu přebírá česká zbrojařská společnost Omnipol. Upozornil na to jako první server Seznam Zprávy.

Management společnosti měl dnes zaměstnancům oznámit, se novým vlastníkem stane česká firma Omnipol. Společnost už to oficiálně potvrdila.

„Největší výrobce civilních dopravních letounů v České republice Aircraft Industries se po 14 letech opět vrací do českého vlastnictví. Dne 21. dubna 2022 se ruský majitel a skupina OMNIPOL dohodli na prodeji 100 % akcií společnosti Aircraft Industries do vlastnictví české společnosti OMPO Holding,“ oznámil Omnipol.

Intenzivní kooperace mezi skupinou OMNIPOL a Aircraft Industries byla znovu zahájena v listopadu 2021 podpisem Dohody o strategické spolupráci na zahraničních trzích. Tato Dohoda byla podepsána za účasti zástupců ministerstva průmyslu a obchodu na mezinárodní výstavě v Dubaji.

Aircraft Industries se pyšní více než osmi tisíci vyrobenými letouny vyvezenými do šedesáti zemí světa. Cílem Dohody je spolupráce a koordinace obchodních aktivit a expanze na trhy třetích zemí, která bude probíhat ve vzájemné součinnosti obou stran. Stěžejními produkty jsou dopravní letouny řady L 410 a L 410 NG.

Mohlo by vás zajímat

„Aircraft Industries je uznávaným výrobcem letounů již od roku 1936, proto v současné krizové situaci bylo pro nás samozřejmostí udělat maximum pro záchranu českého finálního leteckého výrobce. Tradičních českých výrobních společností není na trhu mnoho, proto je naší povinností jejich výrobu zachovat a dále rozvíjet. Po úspěšné záchraně legendy v oboru letectví, firmy Aero Vodochody, chceme pomoci k záchraně dalšího zástupce českého leteckého průmyslu.“ řekl Jiří Podpěra, prezident společnosti OMNIPOL.

Vzhledem k dosavadnímu silnému postavení společnosti Aircraft Industries a jejímu významu nejen v rámci regionu, ale rovněž v českém leteckém průmyslu, je cílem akvizice její stabilizace a zachování výrobních kapacit.

„Velmi vítáme nově uzavřenou dohodu, neboť v současné situaci nepochybně pomůže zajistit naší společnosti, a hlavně našim zaměstnancům spolehlivé a bezpečné prostředí pro pokračování v další práci. S některými výrobními společnostmi skupiny OMNIPOL dlouhodobě spolupracujeme a přímé zapojení do skupiny naše vzájemné aktivity ještě prohloubí. Naši důvěru jen podporuje fakt, jak dobře vedené a prosperující společnosti do této skupiny již patří,“ dodala Ilona Plšková, ředitelka společnosti Aircraft Industries.

Společnost Aircraft Industries se dostala do existenčně nebezpečné situace po uvalení sankcí na Ruskou Federaci, která tvořila stěžejní trh firmy. V kooperaci se společností OMNIPOL se po podpisu dohody o spolupráci začala úspěšně rozvíjet obchodní spolupráce na nahrazení dodávek mimo Ruskou federaci. Obě společnosti předpokládají uzavření nových kontraktů na dodávky letadel pro zákazníky na třetích trzích v nejbližších měsících tohoto roku.

OMNIPOL/OMPO holding je investičně-obchodní skupina, která majetkově vstupuje do tradičních českých společností v leteckém a kosmickém průmyslu. Aktuálně poslední investicí byl nákup podílu ve společnosti AERO Vodochody Aerospace, výrobce letounů L-39NG.

Je to poprvé, co významný český průmyslový podnik v kontextu války na Ukrajině mění majitele, upozornil server Seznam Zprávy.

Ztráta klíčového trhu

Firma se po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu dostala do existenčního ohrožení. Přišla o klíčový ruský trh, kam směřovala většina strojů kunovické provenience. Poslední stroj L-410 podnik vyvezl v rozebraném stavu 21. března, kdy to ještě bylo ve výjimečných případech možné. Od 28. března už ale platí striktní celoevropský zákaz exportu podobných technologií do Ruska.

Vedení firmy oznámilo, že hledá nové trhy. Mluví se o možnosti exportu na Filipíny či do Kazachstánu, podotkly Seznam Zprávy.

Aircraft Industries, dřívé známá jako Let, je společnost s více než osmdesátiletou tradicí letecké výroby, která se v současné době zabývá vývojem, výrobou, prodejem a servisem letounů L 410. Věnuje se výzkumu, vývoji a nabízí kooperace firmám nejrůznějších oborů, provozuje neveřejné mezinárodní letiště Kunovice a je zřizovatelem Střední školy letecké.

Management společnosti se nebývale otevřeně vyjádřil proti ruské invazi na Ukrajinu. Tvrdil ovšem, že společnost vlastní jiný majitelé, než médii zmiňovaní Iskander Machmudov a Andrej Kozicyn.

„To, co se děje ve světě, nás hluboce mrzí a jsme proti agresi. Máme za sebou více než 80 let tradice letecké výroby, kdy v průběhu těchto let naše společnost vystřídala několik majitelů. Aktuálně je jím ruský vlastník (jiný, než uvádí média), čímž se pro nás, jako společnost, nejspíše spousta věcí změní, ale my sami nevíme, jaké dopady to bude mít, a proto zatím nedokážeme odpovědět na otázky, které jsou nám pokládány,“ stojí v komuniké vedení společnosti.

„V současné době zaměstnáváme téměř tisíc zaměstnanců, mezi nimiž jsou lidé z Česka, Slovenska, Ukrajiny, Běloruska i Ruska. Spolupracujeme, jsme kolegové, přátelé a nejsme si vědomi toho, že by mezi námi byl někdo, kdo podporuje napadení Ukrajiny. Naší prioritou je zachování výroby L 410, našeho českého dědictví a udržení téměř tisícovky našich zaměstnanců. Další české firmy se svými zaměstnanci jsou na naši výrobu úzce navázáni,“ stojí dále v prohlášení.  

Civilní letoun L 410 byl mimo jiné aktivně využíván během pandemie v České republice, létá také ve Francouzské Guyaně, Kolumbii, Nepálu, Slovinsku, na Mauriciu a na mnoha dalších místech po celém světě.

El čtyři sta desítky sloužily také například v rámci humanitární pomocí v Africe a pomáhají s dopravou v těžko dostupných oblastech po celém světě.

„Poslední dva roky spojené s celosvětovou pandemií COVID 19 byly pro nás, výrobce letadel, velmi obtížné a měly obrovský dopad na poptávku po nových letounech. Intenzivně hledáme na západních a asijských trzích nové zákazníky, což je dlouhodobý obchodní proces a velmi záleží na důvěře v produkt, zázemí české továrny a umu techniků a odborníků z celé ČR. Toto sdělení má za cíl ubezpečit společnost, že stojíme na straně demokracie a míru bez ohledu na národnost majitele,“ uzavřelo vedení společnosti Aircraft Industries.

Změny vlastníků a tragédie

Aircraft Industries, dříve známý jako Let Kunovice, je český výrobce malých dopravních letadel a kluzáků, jehož počátky sahají až do období mezi světovými válkami. Let byl původně součástí Škody. Továrnu se ale před druhou světovou válkou nepodařilo dokončit a výroba letounů byla zahájena až po jejím znárodnění v padesátých letech.

Do té doby fungoval nedokončený areál jako letecká opravna, nejdříve pro stroje Avia, později pro německé a po válce ruské i československé stroje. Prvním vlastním projektem kunovickéhoé LETu byl v roce 1957 letoun L 200 Morava.

V devadesátých letech byl podnik zprivatizován a jeho prvním privátním vlastníkem se stal holding Aero. V roce 1998 ovládla LET americká společnost Ayres Corporation. Od ní podnik roku 2001 odkoupila společnost Moravan Aeroplanes Otrokovice.

V roce 2005 se stala vlastníkem Letu firma Pamco zbrojaře Pavla Musely a podnik začal používat značku Aircraft Industries. V červnu 2008 se vlastníkem 51 procent akcií stala ruská společnost Ural Mining and Metallurgical Company.

Nejznámějšími stroji jsou větroň L13 Blaník nebo turbovrtulový letoun L410.

Ke společnosti se bohužel váže i tragédie z roku 2011, kdy Karel Musela v areálu firmy zastřelil dva členy jejího představenstva a postřelil ředitelku Ilonu Plškovou. Poté obrátil zbraň proti sobě.

Bývalý zaměstnanec Karel Musela, byl bratrem Pavla Musely, dříve zbrojařského magnáta a taktéž člena představenstva, který utrpěl fatální zranění za nejasných okolností v roce 2008. Pavel Musela byl vlivnou osobou s kontakty do vysoké politiky. Má se za to, že byl jedním z lidí, kteří se obohatili na privatizaci Mostecké uhelné.

Motivem jednání Karla Musely byla pravděpodobně pomsta. Obviněného v případu pokusu vraždy Pavla Musely se nepodařilo usvědčit a bratr, přesvědčený o spoluvině managementu firmy, se nehodlal vzdát. Střelba v areálu Letu Kunovice se zdála být zpočátku případem šíleného střelce. Jak se ale ukázalo, útok byl do detailu promyšlený, cílený a měl zasáhnout osoby, které střelec považoval za strůjce útoku na svého bratra.

Jan Hrbáček