INZERCE

Ruské loděnic Jantar v Kaliningradu. Foto: АО Прибалтийский судостроительный завод Янтарь

Rusové masivně investují do výroby jaderných ledoborců a námořních reaktorů v baltských loděnicích

Baltská loděnice, která staví ruské ledoborce s jaderným pohonem, navyšuje o 50 procent své kapacity pro stavbu plavidel a také plovoucích jaderných elektráren. Šéf loděnice Alexej Rachmanov to oznámil na zasedání námořní rady.

Zasedání námořní rady předsedal místopředseda ruské vlády a ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov.

„Podepsal jsem příkaz k vytvoření plnohodnotné druhé směny, která bude pracovat v Baltské loděnici, s investicemi do vybavení a infrastruktury ve výši přibližně 6 miliard rublů (84,7 milionu USD),“ uvedl Rachmanov s tím, že to podporuje ruskou námořní doktrínu.

Tato politika zahrnuje jako prioritu rozvoj Severní mořské cesty, po které mohou nákladní lodě cestovat přes arktické vody ze severní Evropy do východní Asie. Provoz na této trase se od roku 2012 zvýšil desetkrát a usnadnění celoročního průjezdu je hlavním úkolem ruské flotily jaderných ledoborců.

Denis Manturov předsedá zasedání námořní rady. Foto: Vláda Ruska

Kromě ledoborců bude tato kapacita využita také ke stavbě bárek pro plovoucí jaderné elektrárny, které budou pohánět rozvoj arktických přístavů.

Jedním z příkladů je výstavba mysu Nagloynyn, u kterého budou čtyři plovoucí elektrárny, každá se dvěma malými reaktory, pohánět nový přístav a také měděný a zlatý důl Baimskaya. Krátké termíny a nedostatek kapacit v ruských loděnicích znamenají, že se tyto bárky zatím staví v Číně.

Zatímco se lededoborec Čukotka se v současné době staví v Baltských loděnicích, provozovatel flotily Atomflot, který je dceřinou společností Rosatomu, by měl objednat další dvě.

(hrb)