Ropné embargo Evropské unie vůči Rusku vstoupí v platnost za dva týdny, ale již nyní se sazby pro ropné tankery enormně zvyšují. Přepravní společnosti na tom vydělávají. Kromě toho se rozrůstá flotila tzv. „tmavých tankerů“. Vyplývá to z dat analytické společnosti Jefferies a společnosti VesselsValue. „Tmavé tankery“ jsou lodě, které plují bez automatického identifikačního systému (AIS), tj. nelze je automaticky lokalizovat.

Prudký nárůst cen akcií odráží hodnotu, kterou ropné tankery v tomto roce získaly. Po koronakrizi, kdy se téměř všechny lodní společnosti kvůli nedostatku poptávky propadly do červených čísel, je v současnosti o lodě zájem jako málokdy předtím.

Sazby za nákladní dopravu se již zvýšily na 100 000 eur za den. Podle odhadů Omara Nokty z analytické společnosti Jefferies by se tato částka mohla brzy zdvojnásobit až na 200 000 eur denně. A to jsou pouze sazby pro ropné tankery. Lodě přepravující zkapalněný plyn již dnes stojí až 500 000 eur denně.

Vysoká cena ropy a staré lodě

Hodnota ropných tankerů roste ze dvou důvodů. Za prvé, sazby za přepravu se také odvíjejí od ceny ropy. Cena sice opět klesla na zhruba 80 dolarů za barel, ale po většinu letošního roku byla mnohem vyšší. Navíc 80 dolarů je stále výrazně nad průměrem předchozích let. Cena ropy by se navíc mohla brzy opět zvýšit.

Pátého prosince vstoupí v platnost ropné embargo EU vůči Rusku a od 5. února se rozšíří i na zpracované ropné produkty, například benzín a parafín.

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) odhaduje, že to povede k tomu, že Rusko bude těžit až o dva miliony barelů ropy denně méně – ropy, která bude na světovém trhu chybět a která pravděpodobně povede ke zvýšení cen.

Mohlo by vás zajímat

Druhým důvodem je, že Rusko dosud dodávalo ropu do Evropy převážně pozemními ropovody, nikoli tankery. Vzhledem k tomu, že tyto dodávky budou brzy ukončeny, bude muset Rusko najít jiné odběratele své ropy.

Většinou se jedná o Čínu, Indii a Turecko, ale Rusko nemá příliš omezené kapacity ropovodů do těchto zemí, které navíc nejsou vždy napojeny na ropná pole, jež dříve zásobovala Evropu. V důsledku toho musí Rusko převážet ropu do Asie především tankery, což zvyšuje poptávku po nich, a tím i přepravní sazby.

Na straně nabídky se v dohledné době nic nezmění. Společnost Euronav například nedávno objednala dva nové tankery pro svou flotilu, ale ve většině případů tyto objednávky pouze nahrazují staré tankery, které končí službu. Společnost VesselsValue, která se zabývá analýzou lodí, odhaduje, že v příštím roce bude přibližně čtvrtina světové flotily tankerů starší 20 let. To je obvykle věk, kdy lodě odcházejí do důchodu.

Rusko objednává stále více „tmavých tankerů“

Ne všechny tankery, které lodní společnosti oficiálně vyřadí, však zmizí ze světových oceánů. Analytici již několik měsíců pozorují, že počet „tmavých tankerů“ roste. „Tmavé tankery“ jsou lodě, které plují bez automatického identifikačního systému (AIS), tj. nelze je automaticky lokalizovat.

Tyto tankery většinou používají státy k obcházení embarg a sankcí. V předchozích letech proto většina „tmavých tankerů“ sloužila Venezuele a Íránu a většinou dodávala jejich ropu do Číny. Jen u několika z těchto lodí je jasné, kdo je vlastně vlastní. Některé z tankerů vlastní íránská státní přepravní společnost. U mnoha z nich je skutečný vlastník skrytý za fiktivními společnostmi.

V letošním roce si Rusko pronajalo mnoho nelegálních tankerů. Budou nezbytné, aby se obešel cenový strop, který plánuje G7. Podle toho by ruské tankery mohly dodávat ropu do jiných států pouze v případě, že by byla uzavřena kupní smlouva, v níž by nebyla překročena určitá maximální cena.

Skupina G7 zatím nerozhodla, jak vysoký by tento limit měl být.

Za účelem prosazení cenového stropu by tankery, které jej nedodrží, již nebyly pojištěny u Mezinárodní skupiny klubů ochrany a odškodnění (IGP&I) z Velké Británie. Členové asociace dosud pojistili téměř všechny ropné tankery na světě.

Ačkoli Rusko mezitím zřídilo vlastní pojištění a Indie má také fond, který pojišťuje ruské ropné tankery, jejich kapitálové rezervy jsou výrazně nižší než u členů IGP&I.

Kromě toho vznikají další problémy. Skupina G7 rovněž stanovila, že ropným tankerům, které nedodrží cenový strop, nesmí být poskytnuty žádné služby ze zemí G7 nebo EU. To platí například i pro nezbytné lodivody, kteří řídí nákladní lodě v dánských úžinách mezi Severním a Baltským mořem. Turecko také minulý týden prohlásilo, že již nedovolí tankerům proplouvat Bosporským průlivem bez příslušného pojištění. Bez těchto dvou tras však Rusko již nemůže vyvážet ropu přes Baltské nebo Černé moře.

(hrb)