Výhodou terminálu je blízkost hraničního přechodu Železnodorožnyj (Rusko) – Skandawa (Polsko), což umožňuje zvýšení provozu v době, kdy jiné hraniční přechody, zejména bělorusko-polské, dosáhnou svých kapacitních limitů. Terminál i celé logistické centrum, které funguje od prvního října, je zaměřeno na manipulaci s tranzitními kontejnery mezi Asií a Evropou. O otevření nového dopravního uzlu informovaly Ruské dráhy (RŽD).
Terminál „Vostok-Zapad“ je vybaven výkonným portálovým jeřábem, manipulační kapacita komplexu představuje 450 tisíc nákladních kontejnerů (TEU) za rok. Provozovatelem terminálu je OOO TLC „Vostok-Zapad“, společná firma holdingu RŽD a skupinou Novik.
Do Číny a zpět
Od svého otevření slouží terminál tranzitním službám ve směru Čína-Evropa-Čína i nákladním vlakům pravidelně přepravujícím kontejnery. Využívá se i pro dodávky automobilových dílů směřujících z Evropy do závodu Avtotor v Kaliningradu.
Kontejnery se zde překládají z ruských širokorozchodných vlaků (1520 milimetrů) do vlaků s evropským rozchodem (1435 milimetrů) a dále se přepravují na místo určení.
„Dnes otevíráme nový bod na logistické mapě země. Směr Kaliningrad je jedním z nejslibnějších z hlediska nákladní dopravy. Jen za poslední tři roky se objem tranzitních kontejnerů přes Kaliningradskou oblast zvýšil sedmkrát. Zřízení nového terminálu tak otevírá další příležitosti pro rozšíření takových přeprav a využití tranzitního potenciálu naší země, “ řekl u příležitosti otevření terminálu generální ředitel RŽD Oleg Belozërov.
Investice do Nové hedvábné stezky
Terminál byl zřízen na základě dohody mezi ruským ministerstvem dopravy, RŽD a vládou Kaliningradské oblasti o implementaci federálního projektu „Centra dopravy a logistiky“ v regionu.
„Ruské železnice jsou jako okružní systém pro celou zemi a pro oblast Kaliningradu mají zvláštní význam. Je tak možné zde využít jedinečné výhody kaliningradského dopravního systému: dostupnost ruského a evropského rozchodu. Zároveň zde bude vytvořena infrastruktura, která nám umožní investovat do Nové hedvábné stezky a do nových logistických projektů, “ uvedl vedoucí kaliningradské železnice Anton Alihanov.
Tomáš Rovný