Národní centrála proti organizovanému zločinu provedla rozsáhlou razii v Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Kriminalisté zasahovali v centrále podniku na pražském Kačerově a pobočce v Hradci Králové. Podle šéfa ŘSD Radka Mátla jde o specifický případ. Kontrolní systém státního podniku podle něj neselhal.
Národní centrála proti organizovanému zločinu obvinila 12 lidí a pět firem kvůli manipulaci s veřejnými zakázkami, mezi obviněnými je i zaměstnanec Ředitelství silnic a dálnic. Jaké kontrolní mechanismy měly podobnému jednání zabránit?
Ředitelství silnic a dálnic ročně zadá skoro až 10 000 zakázek. Tato kauza se týká malých jednotek zakázek na jedné organizační jednotce. Jde o individuální specifickou problematiku, která je ale teprve předmětem vyšetřování.
Připravujete změny, aby se podobné selhání neopakovalo?
Změny se provádí průběžně. Například rozšiřování rámcových smluv, zavedení dynamických nákupních systémů na většinu činností v Ředitelství silnic a dálnic, to znamená preferenci otevřených řízení a snížení počtu zakázek malého rozsahu.
Už před dvěma lety jste uváděl, že Ředitelství silnic a dálnic výrazně zpřísňuje kontrolu prací všech dodavatelů v rámci celé republiky. Proč se nepodařilo odhalit případ, které aktuálně řeší Národní centrála proti organizovanému zločinu?
Kauza se týká zakázek od roku 2015 a v jiné oblasti činnosti Ředitelství silnic a dálnic, než byla řešená problematika v roce 2023. (Šlo o rozsáhlé machinace s pracemi na údržbu silnic pozn.red.).
Selhal systém?
Neselhal systém. Jde o individuální specifickou problematiku, která je ale teprve předmětem vyšetřování.
Platí pro regionální správy stejná pravidla pro zadávání zakázek?
Platí pro všechny stejná pravidla, ale každá správa má samozřejmě různé zakázky dle jejich aktuální potřeby. Co se týče digitálního systému kontroly údržby, tak jsou principy zavedeny už po celé republice. Ve všech krajích je postup shodný.
