INZERCE

ŘSD má rámci změn také omezit outsourcing. Foto: ŘSD ČR

ŘSD začne od 1. ledna fungovat jako státní podnik. Cílem je vytvořit podmínky pro lepší ohodnocení odborníků a omezit outsourcing

Dlouholeté snahy o transformaci Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) ve státní podnik spějí ke konci. Od 1. ledna 2024 už by mělo ŘSD začít fungovat v nové formě. Svou činnost odstartuje i dozorčí rada podniku, ve které budou sedět jak zástupci ministerstva dopravy, tak i ŘSD. Jak už dříve uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) cílem změny státní příspěvkové organizace na státní podnik je vytvořit tlak na efektivitu a kvalitu práce.

„Vytvoří se také podmínky pro dostatečné ohodnocení odborníků,“ uvedl Kupka. Ministerstvo dopravy informovalo, že forma státního podniku umožňuje samostatnou obchodní činnost a na druhé straně ponechává široké řídicí pravomoci v rukách zakladatele, tedy právě ministerstva dopravy.

Stávající způsob financování ŘSD není podle resortu dopravy optimální, jelikož znemožňuje dlouhodobé plánování správy dálnic a silnic I. třídy. Nové uspořádání má zaručit efektivnější využití finančních prostředků a větší konkurenceschopnost na trhu práce.

„Dojde ke změně financování oprav a údržby stávajících dálnic a silnic I. třídy, kdy bude mezi Státním fondem dopravní infrastruktury a ŘSD uzavřena tříletá smlouva, ve které bude stanoven požadovaný standard kvality sítě a jednotlivých činností a zároveň budou na tyto činnosti určeny finanční prostředky. Tato změna posílí možnost dlouhodobého plánování oprav a údržby a posílí odpovědnost vedoucích pracovníků ŘSD,“ informovalo už dříve ministerstvo.

ŘSD má v rámci změn také omezit outsourcing. Jako státní podnik bude podle resortu dopravy moci vykonávat vlastními silami odborné činnosti v oblasti mostů, tunelů, inženýrských konstrukcí nebo dopravní telematiky. Změna má umožnit ŘSD zajistit hlavní inženýry projektů, právníky či správce staveb a technické dozory v zásadních oblastech z řad vlastních zaměstnanců. Externí dodavatele chce využívat tam, kde to bude v nových podmínkách výhodnější. To umožní podle ministerstva dopravy úspory nákladů u činností, které se nyní outsourcují.

Začne fungovat dozorčí rada

Členové dozorčí rady Ředitelství silnic a dálnic se výkonu funkce ujmou podle tiskového mluvčího ŘDS Jana Studeckého od 1. ledna 2024. „Jména budou zveřejněna po zápisu ŘSD s. p. do obchodního rejstříku,“ sdělil Ekonomickému deníku. Celkem bude mít dozorčí rada šest členů, čtyři členy bude jmenovat a odvolávat ministerstvo dopravy, dva členy budou volit a odvolávat zaměstnanci ŘSD. „Je žádoucí, aby i zaměstnanci mohli určitým způsobem kontrolovat fungování a směřování ŘSD. Zvoleni budou i čtyři náhradníci,“ uvedl Jan Studecký. Funkční období členů dozorčí rady je pětileté.

Předpoklady pro členství v dozorčí radě jsou podle něj například zájem o tuto činnost, loajalita k organizaci a zájem o dění v rámci ŘSD.

Čtěte také: ŘSD vypisuje podivné zakázky na údržbu silnic. Klesají podmínky na reference, techniku, zkušenosti i personál

Mezi hlavní úkoly dozorčí rady patří například schvalování koncepce rozvoje podniku a auditora podniku, dále dozorčí rada projednává výroční zprávu a pololetní výsledky hospodaření a přezkoumává roční účetní závěrku státního podniku.

Transformaci Ředitelství silnic a dálnic umožnila novela zákona o pozemních komunikacích, kterou podepsal letos v červnu prezident Petr Pavel. Díky normě dojde k přechodu práva hospodařit s majetkem, dalších práv a závazků ŘSD. Zakotvením právního nástupnictví se podle resortu dopravy docílí automatického přechodu veškerých práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů se zaměstnanci příspěvkové organizace ŘSD na státní podnik. Novela má také například zajistit snazší odstraňování nelegálních reklamních billboardů u silnic.

Transformace ŘSD na státní podnik se řeší už 12 let, v roce 2012 ministerstvo dopravy uvádělo, že by měla přeměna přinést roční úspory ve výši 200 milionů korun ročně. V roce 2014 tehdejší premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) konstatoval, že by změna podle něj mohla zlepšit schopnost státu kontrolovat kvalitu výstavby dálnic. Také on zmiňoval lepší možnosti v odměňování kvalitních odborníků, kteří by za stát měli hájit kontrolu kvality prací.

Tereza Čapková