Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) odstartovalo modernizaci dálnice D46 u Vyškova. Rekonstrukce sedmikilometrového úseku vyjde na 461 milionů korun bez DPH. Práce by měly trvat do srpna. Při opravách se bude počítat s tím, že část dálnice může fungovat jako ranvej pro stíhací letouny. Bude na ní použit odolnější druh betonu. Zhotoviteli stavby jsou společnosti MI Roads, Doprastav, Berger Bohemia a Berger Bau.
„Je to záložní přistávací dráha pro stíhačky. Proti standardní betonové dálniční vozovce bude vozovka zesílena. Je to opatření, které slouží k tomu, že kdyby toto záložní letiště bylo potřeba, tak aby se mohlo využívat ve velmi krátkém čase. Konkrétní stavební prvky si vyžádalo ministerstvo obrany,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Podobná přistávací plocha funguje v České republice ještě na dálnici D1.
Práce na D46 zahrnují úpravu mimoúrovňové křižovatky Vyškov i stavbu protihlukové stěny u Pustiměři, kde zvuková zátěž překračuje limity. U křižovatky Vyškov také přibude připojovací pruh ve směru na Olomouc, firmy předělají připojovací pruh křižovatky se silnicí I/47 a počítá se i s novým mostem přes řeku Haná. Součástí modernizace dálničního úseku bude nový telematický systém, který je zásadní pro bezpečnost provozu.
Při stavbě D46, která začala v 70. letech minulého století, byly podle Mátla povolené výjimky z norem. Chyběly široké odstavní pruhy, připojovací i odbočovací pruhy. „Nyní je ale provoz mnohem intenzivnější, proto dálnici od roku 2011 modernizujeme. V celé její délce jsme již vyměnili středová svodidla za bezpečnější, opravili a přestavěli jsme pět křižovatek. Teď zmodernizujeme mimoúrovňovou křižovatku se silnicí I/47 u Vyškova a pět kilometrů dálnice,“ doplnil Radek Mátl.
Mohlo by vás zajímat
Řidiče čekají kvůli modernizaci dopravní omezení, vždy by ale mělo být možné jezdit v každém směru alespoň jedním pruhem. Téměř 40 kilometrů dlouhá D46, které se také říká Hanácká dálnice, vede z Vyškova přes Prostějov do Olomouce. Na 26. kilometru dálnice je estakáda Haná v Prostějově, která se svými 794 metry patří mezi nejdelší dálniční mosty v Česku.
ŘSD aktuálně realizuje celkem 253,9 kilometru nových staveb. Jedná se o 198,4 kilometru dálnic a 55,5 kilometru silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se podle informací státního podniku nachází dalších 129,4 kilometru dálnic a silnic I. třídy.
(teč)