Dálnici D3, která má v budoucnosti propojit Prahu, České Budějovice a Vídeň, stále chybí její podstatné části. Na její středočeský úsek aktuálně vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tendry na studie pozemkových úprav.
ŘSD vyhlásilo hned čtyři veřejné zakázky, týkají se částí mezi Voračicemi a Novou Hospodou, Václavicemi a Voračicemi, Hostěradicemi a Václavicemi a Jílovým u Prahy a Hostěradicemi. Studie mají posoudit vliv liniové stavby dálnice D3 na území Středočeského kraje. Lhůta pro podání nabídek je 4. srpna. Předpokládaná cena všech čtyř zakázek se pohybuje okolo 6,7 milionu korun bez DPH.
Tunely budou ve větší hloubce
Ekonomický deník oslovil obce, kterých se bude výstavba dálnice týkat, zda mají vůči ní výhrady a případně jaké.
„Pokud bych měl jmenovat ty nejzásadnější připomínky, kterým bylo vyhověno, tak se jedná především o nivelitu tunelů Kamenná vrata a Luka. Oba tunely budou usazeny do větších hloubek, prodloužila se jejich délka na maximum a změnil se i způsob výstavby z kopaných na ražené, což je mnohem příznivější pro přírodu,“ uvedl starosta Jílového u Prahy Pavel Pešek (Volba pro město Jílové u Prahy)

Jílové přípravu stavby D3 podle starosty sleduje řadu let a průběžně ji při jednáních s projektanty a investorem připomínkovalo, tak aby při realizaci stavby a po jejím dokončení měla pokud možno co nejmenší negativní dopad na obyvatele. Většina lidí už se podle něj ke stavbě dálnice přiklání, přestože má i své odpůrce.
Zásadní pro budoucnost
Investora stavby, Ředitelství silnic a dálnic, se podle starosty Jílového u Prahy podařilo například přimět k projektování jižního obchvatu města. „Jeho vznik byl před pár lety velmi zpochybňován, ale je pro budoucnost města naprosto zásadní. Dnes už má územní rozhodnutí, byť ještě nenabylo právní moci z důvodu vypořádání připomínek,“ podotkl Pešek.
Zásadní jsou pro město i vodovody, které mají být zavedené do míst, kde by mohla ražba tunelů ohrozit čerpání vody ze studní. Rozsah vodovodů se podle starosty dlouho řešil a nakonec jsou projektovány v maximální možné míře.
Mohlo by vás zajímat
Ražba už začala
Další velkou připomínkou obce byla bezpečnost. Stanice Hasičského záchranného sboru by tak měla do budoucna fungovat jako společné bezpečnostní centrum složek Integrovaného záchranného systému. Dosavadní jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic i projektanty starosta zhodnotil jako konstruktivní.
„Tak jak příprava stavby pokračuje a v poslední době je to opravdu znatelné, uzavíráme řadu smluv souvisejících s už zmíněnými vodovody. Začala ražba průzkumných štol obou tunelů v našem katastru, což přináší další řadu jednání se zhotoviteli,“ doplnil. Na konci prázdnin by také měla začít rekonstrukce silnice do Luk pod Medníkem, protože stará komunikace by dopravu spojenou se stavbou nevydržela.
Zachování hladiny spodních vod
Stavbu D3 podporuje také obec Kamenný Přívoz. Mezi její hlavní požadavky patřila protihluková opatření a zachování hladiny spodních vod. Podle starosty Radka Vokála obec aktivně komunikuje s vedením Ředitelství silnic a dálnic a sleduje, zda budou její požadavky splněny.
Dálnice má ve Středočeském kraji vést přes Posázaví a zahrnovat sedm tunelů. Celý úsek Praha – Nová Hospoda má být podle aktuálních plánů hotový v roce 2031. V současnosti je v provozu více než 100 kilometrů dálnice D3, po dokončení by komunikace měla měřit 170 kilometrů.