Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se už nějaký čas chová velmi podivně při vypisování zakázek na údržbu silnic. U požadavků na své dodavatele snižuje nároky prokazující jejich schopnost zvládnout zakázky ať už po stránce referencí, techniky, tak i po stránce zkušeností či personálního obsazení. Taková situace nahrává firmám bez patřičných zkušeností i dostatku personálu. A také podvodům. Blíží se přitom další rozhodování o velkých zakázkách. Takový přístup není vůbec v pořádku a nahrává nekalým praktikám dodavatelů, shodují se experti na veřejné zakázky. Ředitel státní příspěvkovky Radek Mátl to ale odmítá. „ŘSD dále výrazně zpřísňuje kontrolu prací všech dodavatelů v rámci celé republiky, včetně zvýšení míry digitalizace celého procesu,“ tvrdí Mátl.
Ředitelství silnic a dálnic finišuje s přípravou osmiletých tendrů na celokrajské zakázky na zimní a běžnou údržbu dálnic a silnic I. tříd v hodnotách přesahujících cenu 15 miliard korun. Už v říjnu tohoto roku vypsalo ŘSD takzvaný pilotní projekt – výběrové řízení na zajištění zimní a běžné údržby vybraných úseků dálnic a silnic I. třídy na období po 30. září 2024 ve Zlínském kraji.
Předmětem této soutěže je zajištění těchto služeb v celém Zlínském kraji, předpokládaná hodnota tendru je přes 2 miliardy korun. Z uveřejněné zadávací dokumentace je přitom patrné, že požadavky na kvalifikace jsou až nepochopitelně nízké.
Informace z prostředí hovoří o tom, že zakázky by mohly získat firmy Silverton a Značky Morava, a to na
základě referencí ze zakázek na letní běžnou údržbu, které pro ŘSD již v minulosti získaly.
Přitom právě o jedné z těchto zakázek – pro Silverton a Značky Morava ve Středočeském kraji – ŘSD hovořilo před nedávnem o podvodech v její realizaci.
Tyto dvě zmíněné firmy začaly zejména v posledních dvou letech získávat rámcové smlouvy na údržbu silnic a dálnic po celé České republice. Jak plyne z Registru smluv, společnost Značky Morava získala (nebo se podílí) od března 2021 do listopadu 2023 jen od ŘSD zakázky v celkové hodnotě 2,65 miliardy korun bez DPH, společnost Silverton pak ve stejném časovém období získala pouze od ŘSD zakázky v hodnotě přesahující částku 1 miliardu korun bez DPH.
Obavy z organizované přípravy tendrů
V současné chvíli není zřejmé, v jaké kvalitě jsou tyto zakázky plněny společnostmi Značky Morava a Silverton v ostatních krajích. To by ale už dnes mělo ŘSD vědět, neboť podle výroků Radka Mátla ze září 2023 se provádí audit dalších zakázek.
„V prostředí panují obavy z organizované přípravy výběrových řízení tak, aby zakázky na údržbu silnic a dálnic mohly získat i firmy, které toho objektivně v momentu soutěže nejsou schopny,“ upozornilo Ekonomický deník hned několik expertů na veřejné zakázky v dopravě.
K těmto obavám expertů přispívá mimo jiné i zkušenost ze zakázky na práce spočívající v zajištění běžné
údržby silnic I. třídy v okresech Frýdek-Místek a Nový Jičín, která byla zahájena začátkem roku 2022. I
zde se stala vítězem společnost Značky Morava, která oproti předpokládané ceně 207 milionů korun
zvítězila s nabídkou ve výši 96,7 milionu korun.
Jenže právě v tomto výběrovém řízení se objevila podivná nesrovnalost, kdy společnosti Značky Morava bylo umožněno doplňovat doklady pro prokázání kvalifikace až devět měsíců po skončení lhůty pro podání nabídek.
Přestože tato lhůta uplynula 14. března 2022, dodavatel předložil důležité dokumenty, včetně čestných prohlášení a seznamu poskytnutých služeb, až dne 20. prosince 2022. Toto pozdější doložení dokumentů, které by měly být předloženy v rámci nabídky, mohlo poskytnout společnosti Značky Morava nespravedlivou výhodu oproti ostatním potenciálním účastníkům soutěže, kteří by mohli podat nabídky, pokud by byla lhůta oficiálně prodloužena.
„Tato situace naznačuje možné porušení principů spravedlivé hospodářské soutěže v zadávacím procesu a naznačuje také nevídanou shovívavost ze strany ŘSD vůči budoucímu vítězi soutěže,“ uvedl jeden z oslovených odborníků. Protože se pohybuje v právním prostředí a radí v zakázkách dopravě, promluvil pouze pod příslibem anonymity.
Podhozené ceny a vyzobávání extrabuřtů
„Podmínky kvalifikace dodavatelů jsou nastaveny neadekvátně. A problém není jen ve výši referencí. Například požadavky na dispečery jsou směšné, jak do počtu, tak do praxe. Jako praxe stačí absolvování jedné zimní sezóny, i takové, kdy žádná zima v podstatě nebyla. Je to velké riziko zadavatele. Stejně jako trend mimořádně nízké nabídkové ceny,“ uvedl další z expertů na veřejné zakázky, který si vzhledem ke svému pracovnímu angažmá také nepřál být jmenován.
Podle něj jsou v nových tendrech také například naddimenzovány některé položky oproti předchozím plněním.
„Existuje tu velké riziko, že vítěz tendru nacení některé položky za hubičku, vše nebude realizovat a bude fakturovat jen dražší položky. Tím však bude pokřivena celková nabídková cena, která je jediným hodnotícím kritériem. Nabídkový košík je pak proporcionálně špatně nastaven. Zadavatel musí pro účely stanovení předpokládané hodnoty a objektivního hodnocení nabídky vědět jaký odhadovaný rámec prací a materiálu bude požadovat. A musí být schopen to i doložit. Obecná, defenzivní odpověď zadavatele na dotaz, že je to správně a měnit nic nebude, mi podle vlastních zkušeností říká, že to problém být opravdu může. Nedivil bych se, kdyby byla tato část zadávací dokumentace podrobena námitce,“ pokračuje oslovený odborník.
Podle dalšího z expertů absentují v aktuálních podmínkách profesní a kvalifikační předpoklady, které byly základním požadavkem v předchozích tendrech. Stejně tak byl snížen požadovaný roční obrat dodavatelů.
„Techniku na údržbu nepořídíte za nižší desítky milionů korun. Údržbu tak velkých úseků nezvládnete provádět s deseti auty. Nikdo se neptá na dostatečný počet sypačů, jejich technická specifikace je mnohdy neodpovídající realitě. Nejsou požadovány informace o výrobních a skladových zásobách. Navíc dodavatel nemůže mít jen jeden sklad na úplně jiném místě republiky, než kam dodává, což může být problematické obzvláště pro údržbu v horských destinacích. Hrozí, že zakázky dostanou k údržbě absolutně nekompetentní firmy, což může fatálně ovlivnit provoz na silnicích,“ dodává další z oslovených odborníků neveřejné zakázky v dopravě.
Řízení už probíhají, mohu odpovídat obecně, tvrdí šéf ŘSD
„Samozřejmě bych vám rád odpověděl detailně na vaše dotazy, ale směřují do probíhajících řízení na běžnou údržbu, kde jsou podány i námitky a z tohoto důvodu vám posílám pouze obecnou odpověď shrnující celou problematiku a věřím, že bude dostatečná,“ začal svoje odpovědi na otázky Ekonomického deníku generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Všechna zadávací řízení na běžnou údržbu podle něj byla a jsou zadávána v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, přičemž nejsou porušována pravidla definovaná tímto zákonem.
„Cílem nastavení kvalifikačních kritérií je snaha nediskriminovat případné účastníky, umožnit otevřená a transparentní zadávací řízení a zároveň zvýšit konkurenci v daných veřejných zakázkách, kde v rámci zadávacích řízení na uzavření rámcových dohod jsme často dostávali menší množství nabídek (i jednu či dvě), což bylo naší snahou změnit. Samozřejmě zároveň je nutné kritéria a podmínky účasti nastavit tak, abychom vybrali dodavatele schopné plnit všechny definované podmínky na provádění údržby na silnicích I. třídy v gesci ŘSD,“ pokračuje Mátl.
V reakci na uvedená zjištění ve výkaznictví práce v rámci veřejných zakázek na běžnou údržbu podle Mátla ŘSD „dále výrazně zpřísňuje kontrolu prací všech dodavatelů v rámci celé republiky vč. zvýšení míry digitalizace celého procesu“.
„Zároveň v rámci vyhodnocení předchozího plnění upravujeme/optimalizujeme předpokládané množství prováděných budoucích prací a disponujeme v tomto smyslu analýzami,“ uvádí dále šéf ŘSD.
„Musím se tak důrazně ohradit proti jakýkoliv spekulacím, že by soutěžní a kvalifikační kritéria vytvářela ´lepší´ podmínky pro některé dodavatele, kdy všechny postupy jsou plně v souladu se zákonem o zadávaní veřejných zakázek. V případě, že někdo z dodavatelů považuje nastavené zadávací podmínky v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, má jasné legislativní možnosti, jak v dané situaci postupovat,“ uzavřel svoje odpovědi na otázky Ekonomického deníku Radek Mátl.
„Ředitel ŘSD uvádí, že cílem snížení kvalifikačních požadavků je rozšíření okruhu dodavatelů. To má sice pravdu, ale ŘSD na druhou stranu na kvalifikaci prakticky rezignovalo úplně. Požadavek na reference v řádu milionů u miliardové zakázky není adekvátní, byť to není v rozporu se zákonem. Je pak spíš otázkou proč ŘSD neustoupilo od kvalifikačních požadavků zcela, i to je v souladu se zákonem, a neotevřelo tak trh skutečně všem firmám. Pan ředitel slibuje rozsáhlé kontroly plnění, což považuji za samozřejmost. Rizikem však mohou být rovněž výpovědi smluv, odstoupení od smluv, vymáhání sankcí apod. Pokud by k takové situaci došlo třeba v půlce ledna, asi by to nevyřešilo ani několik kontrol. Kvalifikace je jednou z mála legálních možností, jak může zadavatel objektivně filtrovat kvalitu dodavatelů. Příznivá smluvní cena se pak stane noční můrou, protože náklady na kontroly, nová zadávací řízení, vymáhání sankcí a reputační riziko mohou levnou zakázku pěkně prodražit,“ uzavírá Ekonomickým deníkem oslovený expert na veřejné zakázky v dopravě.
Duplicitní fotografie z fakturovaných prací
Pojďme si na závěr popsat konkrétní problém, který se objevil v letošním roce.
Ve středu 27. září 2023 se uskutečnilo setkání s novináři, kde Ředitelství silnic a dálnic ústy svého generálního ředitele Radka Mátla zveřejnilo informace o rozsáhlých machinacích s pracemi na údržbu silnic
ve Středočeském kraji.
Ústředními firmami celého příběhu měly být dle ŘSD majetkově propojené firmy Silverton s.r.o. a Značky Morava a.s., které se měly dopustit podvodů při vykazování provedených prací, a to například nahráváním duplicitních fotografií, které měly dokumentovat odvedené a fakturované práce, ke kterým ale nikdy nedošlo. Mělo se přitom jednat až o desítky zjištěných případů.
„Jde řádově o stovky takových případů, na které jsme přišli. Po zakázkách ve Středočeském kraji nyní prověřujeme i údržbu v jiných regionech,“ řekl Mátl. Podle Mátla jde o závažná pochybení, škody mohou být v řádu milionů korun. Obě společnosti jsme požádali o vyjádření.
„Žádnou výtku ze strany ŘSD vůči naší společnosti ohledně oblasti Středočeského kraje jsme neobdrželi,“ uvedly Značky Morava na dotaz deníku Zdopravy.cz.
Mátl tehdy mimo jiné uvedl, že se společnostmi, které ŘSD systematicky podváděly ve Středočeském kraji, hodlá rozvázat smlouvu. Slíbil zároveň prověření dalších smluv v jiných regionech.
„Firmy nám nebyly schopny toto nijak vysvětlit. Podnikáme všechny právní kroky k náhradě škody a vypovězení smlouvy,“ dodal Mátl.
K podvodům mělo docházet u rámcové smlouvy na údržbu silnic v části Středočeského kraje v letních měsících letošního roku. Mimo jiné se mělo jednat o čištění kanálů, opravy svodidel, sekání trávy nebo čištění žlabů. Podle vyjádření generálního ředitele ŘSD mělo k pochybení dojít v rámci pražské správy ŘSD, kde mělo již koncem srpna dojít k obměně vedení.
A na závěr ještě neoficiální informace: Ve výběrovém řízení na běžnou letní údržbu ve Zlínském kraji, které proběhlo tento týden, obsadila první místo firma s cenou o více než 62 procent nižší než předpokládaná cena zakázky. Bude to zase společnost Značky Morava nebo Silverton?
Jan Hrbáček