Výstavba dálnice D11 v úseku z Trutnova na státní hranice s Polskem se nadále komplikuje. Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) vyloučilo z tendru jeho vítěze, polskou společnost Budimex. Podle generálního ředitele státního podniku Radka Mátla k tomu ŘSD přistoupilo kvůli tomu, že firma přes opakované výzvy nedoložila plnění kvalifikačních kritérií, informoval o tom na síti X. Mátl Ekonomickému deníku sdělil, že se nyní uskuteční standardní hodnocení účastníků tendru, kteří byli další v pořadí. Nové výběrové řízení se vypisovat nebude.
Mátl se vyjádřil i k tomu, jaké zpoždění může u stavby kvůli nynějšímu vývoji nastat. „To nelze odhadnout, neboť nevíme, jak se zachová vyloučený subjekt a jak rychle bude rozhodovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. V pesimistickém scénáři to může znamenat odložení zahájení realizace až do podzimu,“ sdělil Ekonomickému deníku.
ŘSD přitom plánovalo, že stavbu zahájí 19. prosince 2023. Podle plánů státního podniku se měl na D11 prioritně vybudovat tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který by měl navázat na polskou rychlostní silnici S3.
Budimex má nyní 15 dnů na podání námitek a svou možnost podle mluvčí společnosti Diany Zyglewské využije. „Respektujeme vydané rozhodnutí. Za námi podanou nabídkou si však i nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude nakonec rozhodnuto v náš prospěch. Máme neochvějnou důvěru v naše schopnosti, reference a náš tým. Od samého počátku jsme do daného výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se nyní by tak odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ sdělila Ekonomickému deníku.
Původní rozhodnutí o vítězi tendru zrušil na popud sdružení vedeného společností MI Roads, které se umístilo v pořadí druhé, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na začátku dubna. Podle antimonopolního úřadu při výběru ŘSD pochybilo z důvodu, že Budimex nesplnil právě podmínku technické kvalifikace. Výběrové řízení se pak vrátilo do fáze hodnocení nabídek.
Sdružení v čele s MI Roads ve svých námitkách tvrdilo, že polská společnost Budimex použila k doložení kvalifikace s výstavbou tunelů cizí reference, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Budimex podle MI Roads údajně také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů.
V soutěži na výstavbu úseku o délce 21,1 kilometru původně Budimex nabídl nejnižší cenu ve výši 11,35 miliardy korun bez DPH, jde o 86,8 procenta původně předpokládané ceny. Polský Budimex se také začal v předstihu na výstavbu D11 aktivně chystat. Otevřel kanceláře v Trutnově a Žacléři, kde dohromady od letošního března pracovalo až 60 zaměstnanců firmy.
Tereza Čapková
Do textu jsme doplnili vyjádření společnosti Budimex.