Stavbu úseku dálnice D3 u Kaplice a další desítky staveb spadajících pod Ředitelství silnic a dálnic komplikují problémy firmy Metrostav Infrastructure. Konkurence zpochybňuje její reference. ŘSD vyřadilo firmu Metrostav Infrastructure z jednoho tendru, společnost se odvolala. Věcí se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Kvůli situaci se zřejmě o rok zpozdí i stavba části D3 Třebonín – Kaplice nádraží. Novinářům to dnes řekl výkonný ředitel firmy Kámen a písek Pavel Fučík. U úseku Třebonín – Kaplice podala nejvýhodnější nabídku právě Metrostav Infrastructure, nabídla cenu 1,87 miliardy Kč. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s ní ale dosud nepodepsalo smlouvu, přičemž stát chtěl začít stavět ve druhém letošním pololetí.
Akcionářem společnosti Metrostav Infrastructure je firma Metrostav, které soud loni nepravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Důvodem byl podíl v korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Metrostav pak převedl silniční projekty na dceřinou firmu.
„Situace spojená s účastí společnosti Metrostav Infrastructure je problematizující pro více staveb. Předpokládám, že se týká i některých železničních staveb nebo některých dopravních staveb na úrovni krajů. Je nejistota na trhu, zda kvalifikační předpoklady, kterými se prezentuje nedávno zřízená Metrostav Infrastructure, jsou skutečně pravé,“ řekl Rýdl. Není podle něj jasné, zda se referencemi může firma prokazovat, protože pocházejí ze staveb, které dodával Metrostav.
Nejistotu na trhu vnímají podle Rýdla investoři i konkurenční stavební firmy. „Vznikl stav, kdy Metrostav jde ve výběrových řízeních velmi výrazně do atraktivních cen, aby vítězil. Konkurence má zároveň námitky vůči kvalifikacím. V případě jednoho výběrového řízení jsme podali návrh na vyřazení Metrostavu, ten se odvolal, a je to na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl Rýdl.
Případ se týká stavby odpočívadla na D1 u středočeské obce Psáře. ŘSD čeká, že do měsíce by mohl ÚOHS rozhodnout. „My si slibujeme stejně tak jako celý trh, že rozhodnutím vznikne platný judikát, ze kterého se budou odvozovat postupy v těch mnoha dalších výběrových řízeních, a to nejenom u ŘSD. Situace nás velmi mrzí, protože máme stavby, které jsou připravené, na které máme projekty, všechna vyjádření, peníze a už jsme u některých mohli několik týdnů stavět, a bohužel ty stavby stojí,“ řekl Rýdl.
Na stavbu části D3 Třebonín – Kaplice nádraží dostalo ŘSD pět nabídek. Úsek dlouhý 8,5 kilometru by se měl stavět tři roky, zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.
Problémy kolem referencí firmy Metrostav Infrastructure brzdí i opravu silnice I/53 ze Znojma do Lechovic odhadem za více než 400 milionů Kč. Pod České televize je podobný problém při stavbě obchvatu Čebína na Brněnsku za více než 500 milionů, která měla začít o prázdninách. Metrostav Infrastructure nabídl nejnižší cenu, výběrové řízení ale posuzuje ÚOHS.
ČTK
Společnost Metrostav Infrastructure ke zprávě ČTK vydala následující reakci:
Metrostav Infrastructure nesouhlasí s vyjádřením ŘSD o problémech společnosti a jejich sporných referencích. Na Metrostav Infrastructure přešly od 1. 9. 2020 v rámci převodu části závodu zakázky realizované v ČR divizí 4 Metrostav a.s. včetně referencí. Společnost Metrostav Infrastructure a.s. tak rovněž nadále odpovídá za stavby, které uvádí mezi referencemi a je smluvní stranou těchto kontraktů, což bylo potvrzeno i smluvně s ŘSD. Je s podivem, že jiní veřejní zadavatelé naše reference akceptují.
Náš tým za poslední roky úspěšně realizoval, či právě pomocí vlastních technologií staví například tyto zakázky: D48 Rybí MÚK Rychaltice, D6 Řevničov, obchvat, Modernizace dálnice D1 úsek 16, 19, 23, Dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice, Dálnice D35 Časy – Ostrov a nemůže tak vznikat pochybnost o našich schopnostech realizovat významné silniční dopravní stavby.
„Všechny námi realizované stavby byly vždy dokončeny řádně a včas! ŘSD má s naší prací mnohaleté zkušenosti a naše reference jsou průkazné. Osobně jsem se na mnoha projektech pro ŘSD v minulosti podílel a jsem přesvědčen, že v ŘSD jsou s prací našeho týmu dlouhodobě spokojeni.“, uvádí Zdeněk Ludvík, ředitel Metrostav Infrastructure. „Věřím, že ÚOHS na zakázce D1 rozšíření odpočívky Střechov – levá strana a následně i ŘSD tyto skutečnosti potvrdí, reference společnosti nebudou do budoucna zpochybňovány a motoristé se budou moci těšit na kvalitní, rychlou a cenově výhodnou výstavbu komunikací.“ dodává Ludvík.
Metrostav Infrastructure je oddalováním staveb, kde podal pro investory nejvýhodnější nabídku a není o nich zatím rozhodnuto rovněž znepokojen, jelikož je připraven začít ihned stavět a neztotožňuje se s tím, že by jakkoliv oddaloval jejich možné zahájení.