Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) zahájilo podrobný geotechnický průzkum pro tunel Kamenná Vrata na budoucí části dálnici D3 ve Středočeském kraji mezi hlavním městem a Jílovým u Prahy. Průzkum se podle ŘSD uskuteční formou ražby průzkumné štoly. Práce za přibližně 500 milionů korun včetně DPH potrvají přibližně tři roky. Zhotovitelem je sdružení společností Metrostav TBR, Strabag SIS, PUDIS, Pragoprojekt a GeoTec-GS.
ŘSD chce díky geotechnickému průzkumu a geotechnickému monitoringu získat detailní informace o struktuře a chování horninového masivu a tím minimalizovat i geotechnická a ekonomická rizika v průběhu ražby samotného dálničního tunelu.
Průzkumná štola bude mít délku 1617 metrů a bude ražena z jižního portálu budoucího tunelu, který bude umístěn u stávající silnice II/104 spojující Jílové u Prahy a Davli. Ražba se uskuteční takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou v ploše výrubu 13,5 metru čtvrečního. Většina zeminy bude uložena na mezideponii přímo u portálu průzkumné štoly.
Samotná ražba průzkumné štoly bude trvat 25 měsíců. Před ražbou budou po dobu čtyř měsíců podle ŘSD probíhat přípravné práce, jako je vyhotovení projektu geologických prací, příprava pracoviště průzkumu a výkop portálu průzkumné štoly. Po ražbě bude následovat vyhodnocování výsledků a geotechnické monitorování, a to po dobu 16 měsíců. Celková délka realizace podrobného geotechnického průzkumu je 45 měsíců.
„Součástí průzkumu je i sledování hladiny podzemní vody ve vrtech, ale zejména ve studních, u nichž nelze vyloučit riziko ovlivnění jejich hladiny ražbou. V této souvislosti proto Ředitelství silnic a dálnic z preventivních důvodů intenzivně připravuje realizaci náhradních vodovodů v lokalitě Kamenná Vrata,“ informovalo ŘSD.
Vedení trasy dálnice D3 v samostatné trase západním koridorem umožní alternativní spojení Benešovska s Prahou a tím dojde i k dopravnímu odlehčení u dálnice D1. V rámci pražského regionu má komunikace umožnit urbanizaci prostoru Jílového, které nemá v současné době s Prahou odpovídající silniční spojení.
Trasa D3 má podle ŘSD také výrazně odlehčit silnicím II/105, II/603 a silnicím II/102 a II/104, protože převezme značnou část dopravy do středního Povltaví a dolního Posázaví. Díky výstavbě středočeské části D3 se má ulevit i obcím a městům v oblasti kolem Prahy, kde došlo v posledních letech k rozsáhlé bytové výstavbě.
Hlavní trasa budoucí dálnice D3 mezi Prahou a Jílovým u Prahy má délku 9514 metrů. Součástí nového dálničního úseku bude pět mostů, dva nadjezdy, tři mimoúrovňové křižovatky, pět protihlukových stěn a dva tunely.
Kromě zmíněného raženého tunelu Kamenná Vrata bude vybudován podle informací ŘSD také hloubený tunel Libeř s délkou 1517 metrů. Státní podnik řeší dokumentaci pro stavební povolení (DSP) s předpokladem vydání do března 2025. Probíhá rovněž příprava podkladů pro archeologický a pyrotechnický průzkum. Odhadované náklady na stavbu části dálnice D3 dosahují 8,5 miliardy korun bez DPH. Předpokládané zahájení stavby je v roce 2027 a její uvedení do provozu o čtyři roky později.
(teč)