Údržbu komunikací v letošní zimní sezóně by měly podle Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) zajistit dvě stovky sypačů. Státní podnik připravil také 44 tisíc tun solanky. V Krušných horách, Krkonoších, Jeseníkách a na dalších výše položených místech už technika zimní údržby kvůli sněhové pokrývce podle ŘSD vyjela.
Veškerou techniku využilo ŘSD například na silnici I/44 přes Červenohorské sedlo v Jeseníkách a na další místa v Olomouckém kraji. Jen za dva dny tam silničáři spotřebovali 50 tun soli a přes 18 tisíc litrů solanky.
ŘSD zajišťuje v České republice pomocí vlastních pracovníků, letos jich bude k dispozici 830, průjezdnost zhruba 1100 kilometrů dálnic a silnic. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy a údržby dálnic (SSÚD). Na jedno středisko připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Do připravených směn je zařazeno 677 řidičů a 153 dispečerů, k dispozici mají 196 sypačů.
Další pracovníci a technika, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou podle státního podniku na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem. Připraveno je u nich dohromady přes 44 tisíc tun soli, 2,7 milionů litrů solanky a 1,5 milionu litrů chloridu vápenatého, který se používá při nižších teplotách, kdy už sůl a solanka tolik nepůsobí. Sypače ŘSD rozvezou každou zimu kolem 40 tisíc tun soli a kolem deseti milionů litrů solanky. V uplynulé zimní sezoně 2023 až 2024 byly náklady na zimní údržbu dálnic zhruba 150 milionů korun.
Ekonomický deník už dříve informoval o tom, že ŘSD chce pořídit další nové sypače. Předpokládaná cena nových vozů je téměř 580 korun. Státní podnik už zahájil předběžnou tržní konzultaci. Očekává, že do konce roku 2026 by mohl mít 78 nových automobilů. Vozidla chce státní podnik používat v rámci zimní údržby na čerstvě předaných úsecích dálnic a nově vybudovaných i stávajících dálničních úsecích.
Sypače v terénu je možné podle ŘSD sledovat na internetové adrese udrzba.rsd.cz. Sjízdnost komunikací je možné najít také na stránkách Národního dopravního informačního centra www.dopravniinfo.cz. Na mapě České republiky jsou vykreslovány trasy a jednotlivá vozidla, přičemž barvu trasy ovlivňuje podle ŘSD časový interval posledního ošetření silnice.
(teč)