Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) plánuje rozšířit svůj vozový park o nové sypače za 450 milionů korun. Používat vozidla chce státní podnik v rámci zimní údržby na čerstvě předaných úsecích dálnic a nově vybudovaných i stávajících dálničních úsecích. Na nákup vozů vypíše předběžnou tržní konzultaci (PTK). Výzvu už zveřejnil ve Věstníku veřejných zakázek.
Předběžná tržní konzultace by se měla uskutečnit 23. září. Předpokládané datum zadání zadávacího postupu stanovilo ŘSD na 1. listopadu letošního roku. Detaily zakázky zatím nechce ŘSD zveřejnit. „Informace zazní až na samotné předběžné tržní konzultaci,“ sdělil Ekonomickému deníku tiskový mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Státní podnik v pozvánce k předběžné tržní konzultaci informoval, že na setkání poskytne také prostor pro vyjádření zástupců jednotlivých dodavatelů. Následně bude možné zaslat případné další připomínky či dotazy k projednávaným tématům i písemnou formou. „PTK bude vedena tak, aby nebyla narušena hospodářská soutěž ani zásady zadávání veřejných zakázek,“ uvedl.
Pozvánku státní podnik rozposlal pouze několika dodavatelům, jde o společnosti Hanes, Croy, Sap a Unikont Group. Dodavatele podle tiskového mluvčího vybíral na základě předchozích smluv a nabídek, které dostával na své poptávky.
Mohlo by vás zajímat
V současnosti má státní podnik podle Jana Rýdla k dispozici 196 sypačů. „Pravidelně využíváme v zimním období všechny sypače, a to jak pro výkon zimní údržby, tak pro kontrolní jízdy,“ zmínil mluvčí. Jejich plné využití předpokládá státní podnik podle něj také letos v zimě. Naopak u zimních fréz se například stoprocentní vytížení neočekává.
Zimní údržbu koncem loňského a začátkem letošního roku na silnicích I. třídy v České republice zajišťovalo 213 sypačů, obstarat musely 1079 kilometrů dálnic.
„Letošní zimu by to mělo být zhruba 1100 kilometrů udržovaných vlastními kapacitami. Do rozsahu nepočítáme například část dálnice D4, která je v režimu PPP, anebo nově zprovozněné části dálnic udržované dodavatelsky,“ poznamenal Jan Rýdl.
Údržbu mají podle ŘSD na starosti jednotlivá střediska správy a údržby dálnice (SSÚD). Na jedno SSÚD připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Zbývající úseky dálnic a silnice I. třídy udržují dodavatelské firmy na základě smluv uzavřených s ŘSD.
Náklady na dodavatelskou zimní údržbu činily podle Rýdla v sezoně 2023/2024 zhruba 713 milionů korun včetně DPH. „Zimní údržba, kterou prováděli naši vlastní pracovníci ze SSÚD, vyšla zhruba na 150 milionů korun,“ dodal.
Podle informací státního podniku mají dálnice a silnice I. třídy prioritu při zajišťování sjízdnosti. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady by neměla být v zimním období delší než 30 minut.
Tereza Čapková