INZERCE

Odpočívka Studený na dálnici D1. Foto: ŘSD ČR

ŘSD odstartovalo tendr na rozšíření odpočívky Zeleňák na dálnici D2. U českých dálnic je ale parkovacích míst stále nedostatek

Odpočívku Zeleňák na dálnici D2 v Jihomoravském kraji čeká rozšíření. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo výběrové řízení na zhotovitele stavby, na sociální síti X o tom v neděli informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Díky plánovanému rozšíření by se měl zvýšit počet stání, a to zejména pro nákladní automobily, až o 117 nových míst. „Předpokládaná hodnota zakázky je 463 milionů korun bez DPH,“ uvedl Radek Mátl.

Odpočívka Zeleňák by se měla rozšiřovat na levé i pravé straně dálnice D2, jde o sedmnáctý kilometr u Velkých Němčic. Zahájení stavebních prací předpokládá Ředitelství silnic a dálnic v roce 2024.

Ředitelství silnic a dálnic v Jihomoravském kraji kromě rozšíření odpočívky Zeleňák počítá například také s rozšířením levé strany odpočívky Vyškov na dálnici D1 na 227 kilometru směrem na Brno. O společné územní rozhodnutí a stavební povolení požádalo ŘSD v listopadu roku 2022, k zahájení stavebních prací by mělo dojít v roce 2025. Na pravé straně dálnice ve směru na Olomouc a Kroměříž pak ŘSD chystá stavbu nové odpočívky. I zde se počítá se zahájením stavebních prací v roce 2025.

Na dálnici D1 je v přípravě například i rozšíření stávající odpočívky Brněnské Ivanovice na 198 kilometru směrem na Olomouc a na protější straně směrem na Prahu se pak chystá stavba nové odpočívky.

Letos v září ŘSD zprovoznilo například oboustrannou dálniční odpočívku Chotýčany na dálnici D3. Jak se vyjádřil generální ředitel ŘSD Mátl už dříve, význam této stavby je o to větší, že na téměř 70 kilometrů dlouhém dálničním úseku D3 je v současnosti v provozu pouze jedna odpočívka, a to hned na začátku dálnice u Mitrovic na rozhraní Středočeského a Jihočeského kraje. Další odpočívky se aktuálně na dálnici D3 připravují.

Chybí až 2000 parkovacích míst

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jsou prakticky na všech současných dálničních stavbách odpočívky už standardní součástí projektu. „Na stávající síti se chystá jejich doplňování všude tam, kde je to možné,“ konstatoval v rámci zprovoznění odpočívky Chotýčany.

Letos v září ŘSD zprovoznilo oboustrannou dálniční odpočívku Chotýčany na dálnici D3. Foto: ŘSD ČR

Podle odhadů u českých dálnic chybí až 2000 odstavných míst pro kamiony. Aktuálně mohou využít v rámci odpočívek podle webu Ředitelství silnic a dálnic řidiči kamionů 3275 parkovacích míst, celkový počet stání je 8709. ŘSD má v plánu výstavbu dalších 4430 parkovacích míst, z toho by mělo 1882 sloužit kamionům. 

Rozšiřování parkovacích stání vítá Sdružení automobilových dopravců Česmad. „Jsme si vědomi, že budování parkovacích míst je krajně obtížná disciplína, a to nejen kvůli financím, ale především kvůli našemu zákonodárství, které neúměrně komplikuje přípravu staveb a také kvůli odporu obcí v okolí,“ uvedl mluvčí sdružení Martin Felix.

I když podle Felixe v posledních letech přibylo několik stovek nových parkovacích míst pro kamiony, vzrostla zároveň také doprava a situace se viditelně nezlepšila. „Kamiony parkují na všech možných místech, protože řidičům kvůli nedodržením dob řízení hrozí citelné sankce. I vybudovaných 100 míst za rok vyřeší problém až za 20 let,“ konstatoval Felix.

Odpor samospráv ve svém dřívějším vyjádření popisuje i Ředitelství silnic a dálnic, přípravné a povolovací procesy to prodlužuje a často úplně zastavuje. „Ve většině případů neexistuje alternativní řešení vzhledem k jasně dané trase dálnice navazující na možnosti umístění zamýšleného parkoviště,“ uvádí ŘSD, které se stavbou nových odpočívek i modernizací těch stávajících počítá ve své dlouhodobé strategii.

Problém s nedostatkem parkovacích míst pro kamiony akceleruje podle mluvčího Sdružení automobilových dopravců Česmad také nástup elektromobility. „Zatím žádné veřejné dobíjecí stanice pro kamiony nemáme. Běžné stanice nákladní automobily nemohou použít, protože se tam nevejdou a potřebují také daleko vyšší nabíjecí výkon,“ uvedl. Dodal, že podle evropského nařízení AFIR má být v několika etapách na evropské dálniční sítí vybudována nejen elektrická, ale také vodíková infrastruktura. „Upřímně řečeno, vzhledem k neschopnosti státu dobudovat za třicet let třeba Pražský okruh nebo dálniční spojení s okolními státy mě splnění tohoto úkolu přijde poněkud problematické,“ doplnil Martin Felix. S problémem parkovacích míst se podle něj potýkají tranzitní země Evropské unie obecně, situace je ale v zahraničí lepší.

Tereza Čapková