INZERCE

Rekonstrukce dálnice. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

ŘSD narazilo se záměrem rozšířit dálnici D10. Musí lépe posoudit dopad stavby

Projekt modernizace dálnice D10 v úseku od okraje Prahy po Mladou Boleslav se opozdí. Úředníci ministerstva životního prostředí nebyli spokojeni s kvalitou předložené dokumentace pro řízení EIA a vrátili ji autorovi k dopracování. Hlavně kvůli nedostatečně posouzenému riziku zvýšení hluku z dopravy.

Jak se uvádí v Informačním systému EIA na portálu cenia.cz (EIA je zkratka pro posouzení dopadu na životní prostředí), ministerští úředníci měli tři připomínky. Požadují důkladnější akustické posouzení, návrh řešení nárůstu dopravy na připojovacích komunikacích a také adekvátní reakci na připomínky obsažené ve vyjádřeních k záměru modernizace dálnice D10.

Vrácení dokumentace pro řízení EIA ministerskými či krajskými úředníky je poměrně vzácným jevem. V minulých letech k němu došlo, a to opakovaně, třeba v případě stavby jezu na Labi poblíž Děčína.

Co se týká modernizace dálnice D10, řízení EIA začalo již na podzim roku 2020. Investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic ČR, má v plánu rozšířit dálnici ze dvou na tři pruhy v každém ze směrů. Rozšiřovat chce celý úsek od Prahy až po exit 46 u Kosmonos. Délka modernizovaného úseku dosahuje 41 kilometrů.

ŘSD uvádí, že dálnice D10 již kapacitně nevyhovuje rostoucí dopravě. Kromě modernizace hlavní trasy si záměr vyžádá předělání mimoúrovňových křižovatek, rozšíření či náhradu starých mostů a přeložky sítí technické infrastruktury. Rozšíření dálnice si též vyžádá demolici čtyř obytných domů v osadě Kbel, která patří pod Benátky nad Jizerou.

Podle dokumentace k záměru povede rozšíření dálnice ke zvýšení hluku ze silniční dopravy o 0,5 až 0,7 dB. Lepší plynulost dopravy by naopak mohla vést k úbytku emisí z dopravy, například oxidů dusíku či drobných prachových částic.

(ede)