Rozšíření dálnice D1 mezi Kývalkou a Holubicemi na šest pruhů bude řešit koordinátor. Pomůže Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) skloubit záměry více investorů. Poradit si má s vysokorychlostní tratí i obchvaty a vodním tokem.
Státní podnik už s koordinátorem podepsal kontrakt za 16,5 milionu korun s DPH, vyplývá to z údajů Registru smluv. Vedoucím společníkem skupiny firem je Stráský, Hustý a partneři a dalšími účastníky společnosti G-Consult, SHB, Metroprojekt Praha, Viapont, PK Ossendorf, Dopravoprojekt Ostrava, Mott MacDonald CZ. Postarají se o zajištění projekční koordinační činnosti v projektové a předrealizační přípravě.
Komplikované dopravní úpravy
Koordinátor se má soustředit na aglomerace, kde se schází v jednom území zájmy různých investorů. Podle údajů ve smlouvě se jedná se například akci Správy železnic na výstavbu vysokorychlostní železniční tratě včetně Terminálu Vídeňská a přeložek nebo doplnění sítě pozemních komunikací. Další akcí jsou úpravy na vodním toku Leskavy nebo obchvat Bosonoh či obchvat Slatiny v Jihomoravském kraji. Ladit se bude ale také horkovod do Dukovan.
Koordinátor zároveň zajišťuje technické studie, mapové podklady a návrhy dopravního řešení. Optimalizuje projekty z hlediska nákladů, dopadů na dopravu a životní prostředí a minimalizuje stavby jako mosty a tunely. Podílí se také na přípravě stanovisek pro EIA a koordinuje dopravní opatření během výstavby.
Stanovisko EIA už rozšíření získalo
Šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl tento týden oznámil, že rozšíření D1 na šestipruhové uspořádání mezi Kývalkou a Holubicemi na obchvatu Brna získalo od ministerstva životního prostředí závazné stanovisko EIA. „Nyní se projektují DUSP (projektová dokumentace pro vydání společného povolení pozn. red.) na jednotlivé úseky a zároveň se zpracovává TS (technická služba) pro stanovení způsobu a harmonogramu co nejefektivnějšího rozšiřování,“ uvedl Mátl.
Úsek rozšíření dálnice je dlouhý 30 kilometrů a v současnosti jím projede denně podle Ředitelství silnic a dálnic až 80 tisíc automobilů. Předběžný odhad investic do rozšíření dálnice na šest pruhů je podle státního podniku přibližně 24 miliard korun bez DPH. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032.
Co nejméně kolon
Práce na rozšíření celého 30 kilometrů dlouhého úseku mezi Kývalkou a Holubicemi chce Ředitelství silnic a dálnic co nejvíc urychlit. Podle Mátla je v plánu nejdříve rozšíření všech mostů, pak vozovky. „Práce chceme výrazně zkrátit, aby bylo co nejméně dopravních opatření a co nejméně kolon,“ řekl Radek Mátl.
Letos v dubnu už zprovoznilo Ředitelství silnic a dálnic na „šestipruh“ úsek mezi 194. a 196. kilometrem dálnice. Letos na podzim začne rozšiřovat na šest pruhů křižovatku Brno jih mezi dálnicemi D1 a D2 na 196. kilometru. Jde o jednu z nejvytíženějších křižovatek v Česku. V roce 2026 má plánu stavět novou křižovatka na úseku D1 Černovická terasa. Stavba zpřístupní průmyslovou oblast na východ od Brna.