V České republice se má od ledna příštího roku rozšířit okruh zpoplatněných dálničních úseků. Počítá s tím návrh vyhlášky ministerstva dopravy. Některé kraje a Svaz měst a obcí České republiky využily možnosti připomínkového řízení k materiálu a žádají o vyjmutí části dálnic z platby časového poplatku. Jedná se zejména o úseky, které podle nich plní funkci okruhů měst.
Ministerstvo dopravy už dříve Ekonomickému deníku sdělilo, že je přijetí návrhu nezbytné kvůli změnám v rozsahu dálnic s plánovaným zprovozněním v druhé polovině roku 2024 a případně i v první polovině roku 2025. Návrh se týká komunikací D3, D4, D49 a D55 a zpoplatnění dosud vyjmutého úseku dálnice D4 Radobytce – Třebkov (exity 77–84).
A právě k nově zařazeným úsekům D3 mezi obcí Roudné a Kamenným Újezdem (exity 141–148) padly výhrady ze strany Svazu měst a obcí České republiky. Dálnice D3 plní u Českých Budějovic podle svazu úlohu obchvatu města a snižuje dopravní zatížení města a přilehlých obcí.
Pokud podle něj dojde ke zpoplatnění úseku Roudné – Kamenný Újezd, budou řidiči, kteří dálnici využijí pro ulehčení dopravy v centru města směrem k jeho jižní části, mířit do okolních obcí. „Tímto se místní doprava opět zahustí a nestane se bezpečnější. V mnohých částech není kapacita komunikací dostatečná již nyní,“ varuje v připomínkách svaz.
Část úseků dálnice D3 okolo Českých Budějovic je už prozatím ze zpoplatnění dočasně vyjmutá. Do seznamu nejsou zahrnuty úseky Úsilné – Pohůrka – Roudné. Návrh aktuálně u D3 počítá se zpoplatněním u částí komunikace mezi Kamenným Újezdem a Dolním Třebonínem (exity 148–151) a Dolním Třebonínem a Kaplicemi u nádraží (exity 151–159).
Středočeský kraj chce v rámci úprav vyhlášky požádat o změnu placeného úseku dálnice D11, která je už je aktuálně zpoplatněna v úseku Jirny – Jaroměř-sever (exity 8–113). „Chtěli bychom požádat o změnu spočívající v prodloužení neplaceného úseku dálnice D11 až po exit 18, a to až do chvíle vybudování obchvatu Nehvizd a stavby exitu 11 v souvislosti s realizací VRT (vysokorychlostní železniční trať pozn. red.) v oblasti,“ zmiňuje v připomínkách.
Podle dopravních studií úsekem projede podle Středočeského kraje 12 až 14 tisíc vozů denně. Dodává, že řidiči z východní části oblasti kraje, tedy z Poděbradska, Nymburska, Českobrodska a okolí Čelákovic projíždí přes samé centrum Nehvizd na neplacený úsek, aby se vyhnuli tomu placenému. „Pokud by se podařilo prodloužit neplacený úsek na exit 18, zůstali by jen řidiči z oblasti Čelákovice a okolí, což by provoz znatelně zredukovalo,“ uvádí v připomínkách Středočeský kraj.
Navrhuje také harmonogram, podle kterého by se postupovalo. Úsek dálnice D11 by měl být podle kraje osvobozen od poplatku v úseku exit 8 až 18, v procesu je stavba obchvatu Nehvizd, dojde ke stavbě exitu 11, který bude podle kraje nezbytný pro realizaci místního dopravního terminálu k vysokorychlostní železniční trati, následuje zavedení časového poplatku v úseku exit 11 – exit 18, poté zavedení mýtného na silnici II/611, čímž by se podle kraje omezil provoz kamionové dopravy na silnici a změny zakončuje výstavba terminálu VRT a samotné VRT.
Vyhláška by měla vyjít na podzim
Zásadní připomínku k návrhu vznesl také Jihomoravský kraj. Z už zpoplatněných úseků navrhuje vyjmout část dálnice D1 mezi exity 226 a 230 a dálnice D46 mezi exity 1 a 7, tedy v části kolem města Vyškov.
„Návrh odůvodňujeme požadavkem města Vyškova, kdy dálnice D1 a dálnice D46 v uvedených úsecích de facto nahrazují obchvat města. Z dopravní analýzy vyplývá, že D1 v km 226-230 a D46 v km 0-7 plní funkci obchvatu Vyškova a obdobně jako v případě města Kroměříž (D1) a města Prostějov (D46) by uvedené úseky D1 a D46 u Vyškova měly být vyjmuty ze zpoplatnění,“ žádá Jihomoravský kraj.
Mluvčí resortu dopravy Jan Jakovljevič v srpnu uvedl, že úřad po skončení připomínkového řízení vyhodnotí připomínky a pošle vyhlášku ke zveřejnění do Sbírky zákonů. K tomu by mělo dojít v září nebo v říjnu.
Tereza Čapková