Do systému pražské integrované dopravy (PID) se zítra připojí nejrozsáhlejší oblast středních Čech. Integrace zahrnuje 111 obcí ve Středočeském kraji, 40 v Libereckém a 19 v Královéhradeckém. Začleněny budou autobusy na Mladoboleslavsku včetně linek s přesahem do Libereckého a Královéhradeckého kraje.
„Bylo to nejnáročnější na přípravu, protože se muselo řešit několik tisíc spojů a stovky linek, takže se opravdu jednalo o projekt, který v tomto rozsahu doposud ve středních Čechách nebyl,“ uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.
Mladoboleslavsko
Cestující na Mladoboleslavsku od neděle mohou použít na jednu jízdenku všechny druhy dopravy ve Středočeském kraji, včetně pražského MHD.
Budou zavedeny expresní spoje meziPrahou a Mladou Boleslaví a také mezi Prahou a Libereckým a Královéhradeckým krajem. S tarifem PID vyjde pro pravidelné pasažéry cestování levněji.
Třeba na trase Praha-Mladá Boleslav může úspora podle PID při pravidelném dojíždění dosáhnout až 1000 korun měsíčně.
„Velice mě těší, že lidem z Mladoboleslavska přinášíme díky integraci nejen výhodnější jízdné, ale také lepší časové návaznosti. Za to, že se povedlo systém rozšířit do další části kraje, patří velké díky nejen organizátorům dopravy, ale také vedení jednotlivých obcí,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.
Zlepšit by se měla návaznost linek. Na nových linkách bude platit pásmový a časový tarif PID.
„ Přinášíme i rychlé autobusové spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví po dálnici D 10. To zajistí pět nových linek odjíždějících z autobusového nádraží Černý Most. Cesta do Mladé Boleslavi potrvá zhruba 40 minut“, komentuje Borecký.
Liberecko
Do systému pražské integrované dopravy budou od zítřka také zahrnuty mezikrajské linky 400 a 410 jezdící do Libereckého kraje.
Nově budou vyjíždět od stanice pražského metra C Střížkov, nikoliv ze stanice Nádraží Holešovice.
Páteřní linka 400 pojede přes Mělník, Dubou a Českou Lípu do Nového Boru a vybrané spoje budou pokračovat do Rumburka nebo Cvikova.
Doplňková linka 410 pojede přes Mělník a Dubou do Doks, Mimoně a Jablonného v Podještědí.
Změny čekají na cestující také na dalších místech. Autobusy nahradí některé zrušené železniční linky nebo se rozšíří úsek na lince 420 z Dobříše s návazností z Prahy, kde bude možné využívat jízdenky PID až do Milevska.
Praha
Cestující v pražské integrované dopravě (PID) čekají od neděle také výrazné změny.
„ Týkají se zejména příměstských spojů, kdy vzniknou nové linky, některé změní trasu a další naopak zaniknou. V Praze pak budou nově na Zahradním Městě zastavovat rychlíky“, vysvětluje mluvčí pražské organizace Ropid Filip Drápal.
V příměstské vlakové dopravě vyjedou vlaky S7, které na trase z Berouna do Českého Brodu projíždějí pražským hlavním nádražím.
V nedávno zprovozněné stanici Praha-Zahradní Město bude nově zastavovat rychlík R17 z Českých Budějovic a Benešova.
PID se nově rozšíří do dalších oblastí. Mimo jiné pojedou autobusy až do Světlé nad Sázavou, Blatna u Jesenice, Starých Splavů a Turnova.
Z pražského Zličína vyjede nová autobusová linka 405, která pojede až do Žatce.
Vznikne také nové přímé spojení Praha – Kralovice u Rakovníka, která nahradí zrušenou vlakovou linku S53.
Posíleny budou v ranní špičce a o víkendu spoje z Prahy do Rakovníka, kdy nově vyjede expresní linka číslo 404.
Pražský integrovaný systém (PID)
Do PID jsou zahrnuty jak tramvaje, metro, lanovka a městské autobusy, tak meziměstské autobusy a vlaky. PID má jednotný systém jízdného a sjednocené jízdní řády.
Hlavní město ročně dotuje PID více než 15 miliardami Kč. Další peníze platí Středočeský kraj za veřejnou dopravu na svém území.
Jana Bartošová s přispěním ČTK