Stavbu dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova, silnici mezi Mladou Boleslaví a Martinovicemi, obchvaty měst i výkupy pozemků u Pražského okruhu nebo železniční projekty zásadně ohrožují chybějící miliardy v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla v rozpočtu fondu na rok 2026 chybí přibližně 37,2 miliardy korun. U staveb, které nejsou finančně kryté, tak není podle něj možné uzavírat v současnosti smlouvy.

Schůzka s Babišem

Kromě projektů zmíněných v úvodu jsou ohrožené také už ty rozběhnuté. Jde například o výstavbu dálnice D3. „Výkupy pozemků na Pražském okruhu a na D3 letos začaly a pro rok 2025 jsou rozpočtově kryté. Ale finanční potřeba pro ně v roce 2026 je značná, v rozsahu několika miliard. Takže v případě, že nedojde k posílení rozpočtu pro rok 2026, by hrozilo jejich omezení,“ uvedl Mátl.

Jak to bude s výkupy pozemků u Pražského okruhu dál? Foto: ŘSD

Za sebou už má schůzku s vítězem voleb Andrejem Babišem, na které řešili stav projektů. Babiš se v pondělí vyjádřil, že na stavby chybí 57 miliard korun. Problémy má podle něj i modernizace tratí mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo Prahou a Kladnem.

Státní fond dopravní infrastruktury má v roce 2026 hospodařit se 144,6 miliardami korun. To je o 15,7 miliardy méně oproti schválenému rozpočtu SFDI na letošní rok.

Vláda musí řešit rozpočet

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na Babišovo prohlášení mimo jiné reagoval slovy, že když do úřadu nastoupil v prosinci 2021, chyběly na dopravní stavby pro další roky desítky miliard.

„Stejně nyní musí řešit nastupující vláda celkový rozpočet, včetně toho dopravního. Nyní logicky přistupujeme odpovědně k vytváření nových závazků rezortu. To ale neznamená, že by docházelo k nějakému zpožďování přípravy nových staveb nebo k zastavování investičních projektů,“ uvedl.

Mohlo by vás zajímat

Bude se škrtat jinde?

Na nekryté rozpočty ve výši 37,2 miliardy korun upozorňuje analytik Národní rozpočtové rady Daniel Bárta: „Výdaje v této výši se tak buď v rozpočtu SFDI nebudou moct na rok 2026 objevit, anebo se budou muset ve státním rozpočtu škrtnout v jiné výdajové oblasti. To je však vzhledem k velikosti těchto prostředků a proporcích ostatních výdajů státního rozpočtu prakticky nemožné,“ upozornil.

Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury by měla zítra projednávat ještě stávající vláda premiéra Petra Fialy (ODS).

A Bárta upozorňuje ještě na jednu věc. Až 20,1 miliardy korun z rozpočtu SFDI je označených jako finance na obranu země, jak Ekonomický deník informoval, a mají tak výjimku z rozpočtových pravidel.

Provizorium stavbám nesvědčí

Vláda Petra Fialy krátce před volbami schválila návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 286 miliard korun. Vítěz voleb, hnutí ANO, se už víckrát vyjádřilo, že rozpočet v této podobě nepřijme. S velkou pravděpodobností tak nastane rozpočtové provizorium.

Podle Bárty bude pro financování dopravní infrastruktury mnohem podstatnější než rozpočtové provizorium právě to, jak se vyřeší miliardy v SFDI.

Dálnice, stavba
Stavba dálnice D35 v úseku Vysoké Mýto – Džbánov. Foto: ŘSD

Během provizoria se prostředky jednotlivých ministerstev navyšují postupně každý měsíc, a to o jednu dvanáctinu výdajů starého rozpočtu.

„Podle rozpočtových pravidel však musí mít ministerstva pro spuštění investičních akcí zajištěný celý očekávaný výdaj, což v důsledku postupného přídělu jedné dvanáctiny v daném okamžiku nemůže nastat. V době provizoria proto není možné zahajovat významnější investice či dotační programy,“ popsal Bárta.

Omezené manévrování

Rozpočtové provizorium je pro dopravní infrastrukturu podle Petra Svobody ze Sdružení pro výstavbu silnic špatné řešení, protože státním investorům se zmenšuje manévrovací prostor. „Budou pečlivě zvažovat, jestli pokračovat v nastaveném trendu přípravy staveb, která byla nastartována tak, aby mohl být slib dokončení dálniční sítě do roku 2033 splněný,“ doplnil.

Mezi nejvíc ohroženými stavbami jsou podle něj příprava Pražského kruhu nebo středočeská dálnice D3.