Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) schválil návrh rozpočtu pro příští rok a výhled pro následující léta. SFDI má v roce 2025 hospodařit se sumou 160,3 miliardy korun, částka je oproti letošnímu roku vyšší o více než 10 miliard korun. Výstavbu dopravní infrastruktury v České republice mají pomoci v příštích letech financovat i PPP projekty a opět je zmíněna možnost vydání dluhopisů SFDI. Ve hře je zároveň možnost dalšího zadlužování u Evropské investiční banky (EIB) prostřednictvím ministerstva financí.
Rozpočet SFDI je podle ministerstva dopravy navrhovaný jako proinvestiční, kdy jsou investiční výdaje ve výši 110,4 miliardy korun a neinvestiční 49,9 miliardy korun – jde například o opravy, údržbu a provozování dopravní infrastruktury či provozní činností investorských organizací. Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) by mělo hospodařit s částkou 80,7 miliardy korun a Správa železnic s částkou 62,7 miliardy korun.
„Díky proinvestičnímu rozpočtu můžeme nejen pokračovat v rekordním počtu rozestavěných projektů, zajistit údržbu a opravy, pokračovat s výstavbou evropského zabezpečovacího zařízení na železnici a zahájit další strategické stavby. Pokračovat může například dostavba D35, která je v současnosti nejrozestavěnější dálnicí u nás, na konci letošního roku bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů této důležité paralelní spojnice Čech s Moravou,“ uvedl k nastavení rozpočtu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Aktuálně je podle ministerstva dopravy v České republice ve výstavbě celkem 291,1 kilometru dálnic a silnic I. třídy, konkrétně jde o 226,1 kilometru dálnic a až 65 kilometrů obchvatů měst. V příštím roce jsou v plánu stavby dalších úseků karlovarské dálnice D6, ale také dálnic D11 od Jaroměře do Trutnova nebo dálnice D35 v úseku Úlibice – Hořice.
Významnou částí rozpočtu SFDI je zapojení evropských financí. Jak se uvádí v materiálu s názvem „Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2025 a střednědobý výhled na roky 2026 a 2027“, který zveřejnila v rámci připomínkování Hospodářská komora České republiky, pro rok 2025 se počítá se zapojením evropských zdrojů ve výši 37,4 miliardy korun. Jde o čerpání v rámci Programu Doprava ve výši 30,3 miliardy korun a zahrnutý je i Nástroj pro propojení Evropy, takzvaný CEF 2. Pro rok 2025 je v rozpočtu SFDI vyčleněno z CEF 2 celkem 7,1 miliardy korun. Prostředky jsou poskytovány na jednotlivé projekty přímo Evropskou komisí.
Dluhové financování
Návrh rozpočtu počítá také s možností dalšího využití dluhového financování dopravní infrastruktury ze zdrojů EIB, a to nad rámec současných půjček. První úvěrová smlouva na 30,675 miliardy korun byla uzavřena v roce 2023, druhá na 18 miliard korun v roce 2024. K dočerpání úvěru z letošního roku by mělo dojít v roce 2025.
„Splátka jistiny je odložena u první úvěrové smlouvy do roku 2026 a činí 3,83 miliardy korun ročně. U druhé úvěrové smlouvy je splátka jistiny odložena do roku 2027 a činí 2,25 miliardy korun ročně,“ zmiňuje se v návrhu rozpočtu. Splátka úroků obou úvěrů je kalkulována na 2,2 miliardy korun ročně, úroky jsou hrazeny čtvrtletně.
„V případě úvěrových prostředků od EIB se jedná pouze o alternativní dluhový nástroj, který může Česká republika využít jako alternativu ke státním dluhopisům v případě prokazatelné výhodnosti z hlediska výdajů státního rozpočtu. Nejedná se o dodatečný mimorozpočtový zdroj financování,“ zmiňuje se zároveň v materiálu.
S čím rozpočet SFDI pro příští rok nepočítá, jsou čtyři miliardy korun určené na financování silnic II. a III. třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů. Ve výhledech se pracuje s ještě neschválenou změnou zákona o rozpočtovém určení daní. Materiál ale zároveň zvažuje možnost, že se budou muset miliardy pro kraje do rozpočtu ještě doplnit, stejně jako dalších 8,1 miliardy korun pro nově zahajované akce ŘSD a Správy železnic. Celkem 12,1 miliardy korun má být zajištěno „finančními operacemi“ prostřednictvím ministerstva financí v průběhu roku 2025 dle aktuální potřeby.
Dokument v té souvislosti uvádí například přijetí nového úvěru či převedení zůstatků příjmů SFDI z roku 2024. Parametry dluhového financování by následně schvalovala vláda.
Další možnosti financování
Rozpočet zahrnuje také zajištění financování úprav dopravní infrastruktury v souvislosti s výstavbou nového jaderného zdroje v elektrárně Dukovany. Jde jak o výstavbu nové infrastruktury, tak kompenzaci dočasných opatření na návozových trasách nadrozměrných a těžkých komponent.
Jako významný zdroj financování dopravní infrastruktury, ať už silniční nebo železniční, zmiňuje návrh rozpočtu také PPP projekty. První takový dálniční projekt, dostavba D4, se blíží do finále. Příprava dalších je v procesu, jde o úseky D35 Opatovec – Staré Město a Staré Město Mohelnice. PPP projekty se řeší i na železnici, konkrétně projektu Praha – letiště Václava Havla – Kladno.
Vláda nedávno také schválila, že pro financování formou PPP projektu je vhodná i trojice projektů vysokorychlostních železničních tratí (VRT) na Moravě. Celkem jde podle ministra dopravy o 205 kilometrů tratí s investičními náklady 179 miliard korun.
Tereza Čapková