Klíčové instituce Evropské unie našly kompromis ohledně rozpočtu na rok 2018. Dlouhodobé závazky i aktuální platby podle očekávání stoupnou, především kvůli vyšším investicím do ekonomické, sociální a územní soudržnosti. Naopak klesnou výdaje v bezpečnostní a zahraniční kapitole, přestože Rada národních ministrů jmenuje mezi prioritami taky ochranu občanů a řešení migrační krize.
Po většinu listopadu hrozilo, že Evropská komise neuspěje s návrhem nového rozpočtu a bude muset připravit zcela novou verzi. Dvě instituce, které mohou, ale nemusejí koncept schválit, totiž měly odlišné názory. Nakonec se však dohodly, přičemž Evropský parlament ustoupil a výsledek odpovídá spíše spořivější představě, kterou prosazovali ministři národních států, tedy Rada Evropské unie: Oproti původnímu návrhu Komise budou výdaje nižší asi o 0,4 %.
Proklamace a účetní realita
“Rozpočet pro rok 2018 silně zaostřuje na priority, jako je zvyšování ekonomického růstu a tvorba pracovních míst, posilování bezpečnosti a řešení výzev, které souvisejí s migrací,” řekl Märt Kivine z estonského Ministerstva financí, který vyjednával za Radu. (Nejmenší pobaltský stát do konce letošního roku předsedá sjezdům národních ministrů, než štafetu převezme Bulharsko.)
Kapitola, věnovaná růstu a soudržnosti, skutečně zůstává nejdražší. Evropský parlament nakonec vyjednal vyšší rozpočet například pro následující programy: výzkumný Horizont 2020, vzdělávací Erasmus+ a COSME (podpora malých a středních firem).
Avšak celkově nižší výdaje půjdou na kapitoly “Bezpečnost a občanství” a “Globální Evropa”. Utlumena bude například finanční pomoc Turecku, kde se údajně “zhoršuje situace ve vztahu k demokracii, právnímu řádu a lidským právům”. Evropský parlament naopak prosadil vyšší výdaje například pro následující instituce: Evropský podpůrný úřad pro otázky azylu, Europol a jednotku pro soudní spolupráci Eurojust.
Mohlo by vás zajímat
Dlouhodobé závazky a aktuální platby
“Rozpočet musí být vyrovnaný co do příjmů a výdajů,” říká Smlouva o fungování EU (článek 310). A Rada rozhodla, že výše vlastních zdrojů nesmí překročit 1,23 % (v aktuálních platbách), respektive 1,29 % (v dlouhodobějších závazcích) hrubého národního důchodu všech členských států. Převedeno na tuzemské měřítko, celkové roční výdaje (144,7 miliardy eur v platbách) představují většinu hrubého domácího produktu České republiky.
Vysvětleme dvě hlavní účetní kategorie, než přejdeme k souhrnné tabulce: Například pro “inteligentní růst” uzavírá Unie nejenom jednoleté, ale taky víceleté smlouvy a granty, takže v této kapitole jsou podepsané závazky vyšší, než platby ve stejném roce. Zatímco správní výdaje (administrativa) zahrnují pouze průběžný provoz institucí, takže uzavřené závazky bývají rovny platbám ve stejném roce.
| Rozpočet Evropské unie na roky 2017 a 2018 v milionech eur | ||||
| 2017 | 2018 | |||
| Oblast | Závazky | Platby | Závazky | Platby |
| 1. Inteligentní růst podporující začlenění | 74.899 | 56.522 | 77.534 | 66.624 |
| – 1a. Konkurenceschopnost | 21.312 | 19.321 | 22.001 | 20.097 |
| – 1b. Soudržnost | 53.587 | 37.201 | 55.532 | 46.527 |
| 2. Udržitelný růst | 58.584 | 54.914 | 59.285 | 56.084 |
| 3. Bezpečnost a občanství | 4.284 | 3.787 | 3.493 | 2.981 |
| 4. Globální Evropa | 10.162 | 9.483 | 9.569 | 8.906 |
| 5. Správní výdaje (všechny orgány EU) | 9.395 | 9.395 | 9.666 | 9.666 |
| 6. Zvláštní nástroje (pro katastrofy apod.) | 534 | 390 | 567 | 420 |
| Celkem | 157.858 | 134.490 | 160.114 | 144.681 |
Petr Woff
