Nic nového se neděje, nic se nerozvíjí, nic se nemodernizuje. Žije se z podstaty, nepracuje se na osvětě, hodnotí stav českého eGovernmentu jeho „otec zakladatel,“ někdejší ministr vnitra za ODS Ivan Langer. 

Už víc než osm let můžeme s úřady komunikovat prostřednictvím eGovernmentu. V březnu 2007 vláda premiéra Topolánka spustila projekt e-governmentu, který měl přinést občanům větší komfort, úspory času a energie při vyřizování běžné agendy s orgány státní správy a samosprávy. 

„Projekt eGON, to je výsledek vize, vůle, odvahy, práce a štěstí,“ říká Ivan Langer a ukazuje fotografii čtyř lidí, kterou má vystavenu ve své kanceláři v CEVRO Institutu na Jungmannově ulici v Praze; „Nezačal na jaře 2007 na zelené louce, nýbrž navázal na mnoho let úvah, iniciativ a projektů“.

Na fotografii je vedle Ivana Langera také Vladimír Mlynář (ministr informatiky ve vládách Stanislava Grosse a Vladimíra Špidly), Stanislav Gross a (bývalý premiér) Karel Březina (ministr bez portfeje ve vládě Miloše Zemana); tzv „koalice elektronického podpisu“ z roku 2001.

„Nedávno jsem si byl v jedné nejmenované bance založit účet. Milý mladý bankéř za přepážkou po mně chtěl několik dokladů, aby si je mohl okopírovat a ověřit mou identitu. Zeptal jsem se ho, zda mají Czech point. Udiveně se na mne podíval a ptal se mě, co to je. A já nevěřícně zavrtěl hlavou. Zeptal jsem se ho, zda jeho banka uvažuje o integraci internetového bankovnictví s datovými schránkami, odpověděl bezelstně – a proč? Hlavu jsem si mohl vykroutit. Jen mě to utvrdilo v přesvědčení, že stát i ministerstvo vnitra neuvěřitelně selhal a selhává! Zcela ignoruje informační a popularizační kampaň o tom, jaké má e-government možnosti. Je to jako kdyby stát postavil z bodu A do bodu B dálnici, ale nikomu o tom neřekl, a řidiči by neustále jezdili po okreskách.“

Pane Langere, kdybyste měl zavzpomínat na dobu, kdy se začal projekt e-governmentu formovat, koho byste označil za duchovního otce, případně zda jich bylo více?

eGON se narodil proto, že se ve správný čas sešli správní lidé. Je to výsledek vize, vůle, odvahy, práce a v neposlední řadě také štěstí. Užitečnou zkušeností, jak úspěšně realizovat takový projekt, bylo zavedení elektronického podpisu (ten byl zaveden v r. 2000 – pozn.red.). Ale my jsme chtěli jít mnohem mnohem dál.

Je tento projekt inspirovaný zkušenostmi ze zahraničí, nebo je to ryze česká záležitost?

Určitě jsme se inspirovali v zahraničí. Čerpali jsme ze zkušeností z Rakouska, Německa, pobaltských zemí. V mnoha aspektech je však jedinečný a jde mnohem dál.

Občané mají tento projekt spojený především s Czech pointem, ale to je přece jen jedna část celého projektu. Které jsou ty další?

Přesně tak! Czech POINT (point – podací ověřovací informační národní terminál) je kontaktní místo veřejné správy, je to jakási vstupní brána, jejímž prostřednictvím činíte podání, získáváte výpisy z registrů, ověřujete platnost a konvertujete papírové dokumenty v elektronické a naopak. Dívali jsme se na veřejnou správu jako na živý organismus, a tak vznikl eGONpanáček, na němž je krásně vidět, z čeho se celý systém elektronické komunikace s úřady a mezi úřady skládá. Jeho ruce a nohy je Czech POINT. Mozkem jsou Základní registry veřejné správy. Má čtyři části – registr osob (ROB), registr obyvatel (ROS), registr územní identifikace adres a nemovitostí (RUIAN) a registr práv a povinností (RPP).

Dalším orgánem je Informační systém datových schránek (ISDS), což je eGONova krev, roznášející živiny, informace. Prostřednictvím datových schránek můžete s úřady komunikovat a ony mezi sebou. Je to plnohodnotná alternativa vůči papírové komunikaci. Pokud si jako občan datovou schránku zřídíte, pak mají úřady povinnost s vámi komunikovat jejím prostřednictvím: žádné papírové obálky s pruhem! Jasnou výhodou je, že vždy víte, kdo je odesílatel a že zpráva je autentická. Oběhovou soustavu tvoří Komunikační infrastruktura veřejné správy, což je vlastně technické zajištění celého systému.

Když jste projekt e-governmentu spouštěli, co bylo vaším primárním cílem? Jaká jste měli očekávání?

Nabízí se, že tou motivací byla především úspora peněz. O tom, že eGON šetří peníze, není třeba debatovat, protože to je jednoznačné. Nemám rád formuláře, nemám rád razítka, nesnáším fronty. Především jsme chtěli občanům, firmám, ale i zaměstnancům veřejné správy přinést větší komfort. Komfort, že když budou něco potřebovat vyřídit s úřady, nebudou je muset obíhat. Obíhat mají data, nikoli lidé. Občané nemají být „pruzeni“ státem. Občané si ten stát platí mimo jiné i za to, že s ním chtějí komunikovat pohodlně a efektivně.

Vzpomínám si na dobu, kdy člověk, který chtěl získat výpis z rejstříku trestů, musel si jít vystát frontu na Pankrác. To zrodem eGONu skončilo.

Nebo si vezměte jinou životní situaci, kterou je například stěhování. Dříve bylo třeba obíhat úřady kvůli vystavení nové občanky, dále jste musel nahlásit změnu bydliště na vodárnách, na plynárnách, na elektrárnách a já nevím, kde všude. Ale to dnes vůbec nemusíte dělat. Stačí zřídit si datovou schránku, přes Czech POINT dát souhlas a přes Základní registry si mohou všechny tyhle subjekty zjistit, že jste změnil bydliště. Kdo o tom ví? Kdo tuto možnost využívá?

Usmívám se, protože v posledních osmi letech jsem se stěhoval asi třikrát a ještě jednou mě to v nejbližší době čeká…

No vidíte, zřiďte si datovou schránku a ušetříte spoustu času, energie a jistě i nějaké peníze.

Když se bavíme o úspoře peněz, dá se nějak vyčíslit, kolik jich eGON dokáže ušetřit?

Na to existují odborné studie. Jedna z nich říká, že od poloviny roku 2009 do roku 2013 ušetřil veřejný sektor jen díky datovým schránkám přes 2,5 miliardy korun. Takže dnes, v roce 2015 jsme zcela jistě na více než 3 miliardách. A to jsou jen úspory veřejného sektoru, samozřejmě, že na elektronické komunikaci s úřady šetří i sektor soukromý.

Jak se vůbec celý projekt posunul od května 2009, kdy jste opouštěl pozici ministra vnitra?

Smutné téma! Dokončily se projekty, které byly za našeho působení na ministerstvu vnitra nastartovány. Spustily se datové schránky a základní registry. Nic nového se neděje, nic se nerozvíjí, nic se nemodernizuje. Žije se z podstaty, nepracuje se na osvětě. Lidé netuší, jaké benefity jim eGON nabízí a může dát. Ta investice vůbec není zhodnocována tak, jak má. Opět musím zmínit tu paralelu s dálnicí, o které nikdo neví, a tak se pořád jezdí po okreskách.

Takže vaši nástupci na vás nijak v této oblasti nenavázali?

Prakticky ne. Jedinou aktivitu, kterou jsme já i občané mohli od té doby z řad mých nástupců zaznamenat, byla snaha celý projekt zpochybnit, zastavit, denunciovat. Bořit je vždy snazší, než tvořit. Systém funguje, ale mám pocit, že si každý myslí, že to tak nějak bude fungovat samo, že se o to nemusí nikdo starat, udržovat, natož pak rozvíjet.

Vidíte nějaké slabiny eGONu?

Co se týče projektu jako takového, tak v zásadě nevidím. Otázkou samozřejmě je lidský faktor a to, jak jsou lidé schopni se systémem pracovat. Ale to není slabina systému, to je slabina těch, kteří mají uživatele v této oblasti vzdělávat. Vidím-li skutečnou slabinu, pak je v nicnedělání.

Jak je vůbec řešena otázka zabezpečení uchovávaných dat?

Data uchovávají a spravují ti, co je uchovávali i předtím. Přístupy k nim jsou umožněny na základě přesně určeného oprávnění. Není možné, aby se v nich někdo jen tak svévolně hrabal a hledal nějaké informace.

Každý navíc po sobě zanechává elektronickou stopu. Vždy se uloží informace o tom, kdo, kdy, kam a proč se díval. Vy jako občan máte dokonce právo získat jednou ročně (do datové schránky) výpis toho, zda a kdo o vás v registrech zjišťoval jaké informace. A když jste přesvědčen, že to dívání se bylo neoprávněné, pak se můžete domáhat satisfakce. To je další, pro svobodomyslné lidi, úžasný benefit, který eGON přinesl. Víte o tom?

To se přiznám, že nevím. V této souvislosti mě napadá, jak se díváte na snahu Evropské unie zajistit, aby do roku 2020 měly všechny domácnosti připojení k internetu rychlostí nejméně 30 Mb/s. Konkrétně u nás se na vybudování potřebné infrastruktury má z veřejných peněz vynaložit 14 miliard korun.

K takovému projektu jsem velmi skeptický. Na mě to spíš působí jako megalomanský projekt. A zejména narušení hospodářské soutěže, budou-li tyto prostředky investovány jako konkurence soukromých subjektů. Kromě velkých, na to doplatí i malí provideři. Typicky socialistický projekt: ze svých daní zaplatit svoji likvidaci! Takto má stát sloužit daňovým poplatníkům?

Ono i plánované zavedení elektronické evidence tržeb je vlastně takovou, také živnostníky placenou, likvidací živnostníků.

A to je velmi zajímavá paralela s eGONem. Když ty dva projekty srovnám. Přinesl eGON občanům zvýšení komfortu, usnadnění života a úsporu peněz? Samozřejmě, přinesl. Přinese elektronická evidence tržeb občanům větší komfort, snazší život a více peněz? Absolutně ne! Je to jen obojek vlády, který nasadí pracovitým lidem a postupně jej bude utahovat a to vodítko, které je k němu připojené, bude neustále zkracovat. Socialisté to dělají z ideologického přesvědčení, Andrej Babiš jako nástroj k likvidaci konkurence.

Kam vidíte, že by se mohl eGON do budoucna rozvíjet? Dá se jeho využití rozšiřovat?

eGON (CzechPOINT, datové schránky, základní registry) je v mnoha ohledech nadčasový. Důkazem toho je, že k 1. červenci příštího roku má být členskými státy EU implementováno Nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu, které je známo jako eIDAS. Datové schránky tomuto nařízení plně vyhovují.

eGON je navíc modulární. Dají se k němu přidat další a další moduly – další funkcionality, aniž by to znamenalo nějaké výrazné dodatečné investice. Například nechápu, proč se musejí při státních maturitách převážet tuny a tuny papíru, když i toto by šlo prostřednictvím CzechPOINTu a Informačního systému datových schránek řešit. O elektronických volbách popsali stohy papírů, jak to nejde a je to drahé. Prostřednictvím ISDS je to „easy shot“!. Elektronické podání z domova díky CezchPOINT at Home už jsme dávno mohli mít k dispozici..

Kdybyste měl zdůvodnit, proč mají občané využívat při komunikaci se státem eGONa, jak byste je přesvědčil?

eGON přináší: .zrychlení fungování státu, zjednodušení života občanů, zefektivnění výkonu služeb státu v podobě finančních úspor, ztransparentnění výkonu veřejné moci a konečně ochranu soukromí. To by snad mohlo stačit.

MUDr. Mgr. Ivan Langer byl ministrem vnitra ve vládě Mirka Topolánka v letech 2006 – 2009, místopředsedou Poslanecké sněmovny v letech 1998 – 2006 a dlouholetým místopředsedou ODS. V současné době je předsedou správní rady vysoké školy CEVRO Institut.

Petr Musil