Letos se už zřejmě se stavbou dálnice D35 v úseku mezi obcí Úlibice a městem Hořice příliš nepohne. Projekt zablokoval spor o archeologický průzkum. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla přinese boj mezi archeology zpoždění minimálně okolo tří až šesti měsíců.
Podle generálního ředitele je ale nyní finální zpoždění zahájení stavby velmi těžké přesně odhadnout, protože nejde predikovat další vývoj. „Postup ještě neznáme, ale je možné, že se proti rozhodnutí odvoláme k předsedovi ÚOHS (Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pozn. red.),“ sdělil Ekonomickému deníku. Zahájení realizace stavby v letošním roce je podle něj významně ohroženo.
Historické dědictví
Do tendru na archeologický průzkum, který se má uskutečnit ještě před samotnou stavbou, zasáhl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže koncem minulého týdne, kdy zrušil výběr sdružení firem Samson Praha a Labrys. Vyhověl tak sdružení institucí, které vede Univerzita Hradec Králové.
Jak Ekonomický deník informoval, účastníci tendru nacenili zpracování archeologických prací na 323 milionů korun včetně DPH a 524,9 milionu včetně DPH. Univerzita o průzkum bojuje, protože jde o oblast, která je velmi bohatá na nálezy. „ To pro nás znamená vědecký výzkum i publikační činnost,“ uvedl už dříve mluvčí univerzity Jakub Novák.
Od toho se podle něj odvíjí také prestiž školy. Podobné výzkumy mohou dostat podle něj Česko na mapu světové archeologie. „V tento moment považujeme za správné požádat o přezkum,“ uvedl Novák.
Napadání referencí
Že se v oblasti předpokládá větší množství archeologických nálezů, připustil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic. „V posledních měsících se rozhořel nelítostný boj, napadání veškerých referencí dodavatele a osob, napadání mimořádně nabídkové ceny, spekulativní námitky ze strany jednotlivých archeologických společností a přidružených společnostní Samson a Eurovia,“ konstatoval Mátl.
Stavba D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi má nahradit stávající, v současné době už kapacitně nevyhovující dvoupruhovou silnici I/35. Nová komunikace bude mít čtyři pruhy. Zároveň také umožní převedení dopravy mezi Úlibicemi a městem Hořice. Její předpokládaná cena je téměř šest miliard korun bez DPH.