INZERCE

Hlavní nádraží Praha. Ilustrační snímek. Foto: Tereza Čapková

Roste zájem cestujících o mezinárodní cesty. Tržby Českých drah stouply

Skupina České dráhy v letošním prvním pololetí zaznamenala zisk před zdaněním ve výši 694 milionů korun, meziročně jde o třicetiprocentní pokles. Naopak tržby jí vzrostly o více než jednu miliardu na 25,4 miliardy korun. EBITDA vzrostla o více než 600 milionů korun na 7,1 miliardy. Hlavní podíl na tom má podle Českých drah segment osobní dopravy, který rostl i díky zvyšujícímu se počtu přepravených cestujících, kterých bylo téměř 82 milionů. Kromě mateřské společnosti byly v prvním pololetí v zisku i ostatní společnosti skupiny.

U přepravených cestujících evidují České dráhy podle předsedy představenstva a generálního ředitele Michala Krapince meziročně tříprocentní nárůst. V prvním pololetí letošního roku s Českými drahami cestovalo 81,6 milionu lidí, což je o 2,5 milionu více než ve stejném období loňského roku, šlo o 79,1 milionu. „Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly 16 miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ uvedl Krapinec.

Nárůst zákazníků zaznamenaly České dráhy na vnitrostátních i mezinárodních linkách. V oblasti mezinárodní přepravy tržby vzrostly o 23 procent. Podle Českých drah se tak projevila celkově rostoucí poptávka i rozšíření nabídky nočních spojů, které jsou u cestujících stále více vyhledávané.

Přepravní výkon v prvním pololetí 2024 dosáhl 3,9 miliardy osobokilometrů, což představuje meziroční nárůst o 8,5 procenta, loni to bylo 3,6 miliardy. Průměrná přepravní vzdálenost byla v 1. pololetí 48 kilometrů, což je meziročně o 2,4 kilometru více, v loňském roce šlo o 45,6 kilometru. Pozitivní vývoj v přepravě cestujících se projevil růstem tržeb z prodeje jízdenek, který činil pět miliard korun, což představuje nárůst o 375 milionů, tedy osm procent.

Kromě mateřských Českých drah byly v prvním pololetí v zisku i všechny dceřiné společnosti a skupinové tržby meziročně narostly o více než jednu miliardu na 25,4 miliardy korun. Rok 2024 je podle Českých drah přelomový v oblasti obnovy a modernizace vlakové flotily. V první polovině roku firma uvedla do provozu 22 nových elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox a 17 lokomotiv Vectron. nasazeny mají být soupravy ComfortJet.

Méně uhlí

V segmentu nákladní dopravy se v tuzemsku podle skupiny negativně projevil klesající objem přepravy uhlí a dalších tradičních komodit, který je částečně nahrazován rostoucími výkony ČD Cargo v zahraničí. Za první pololetí letošního roku přepravila skupina ČD Cargo podle Českých drah celkem 28,1 milionu tun zboží, ve stejném období loňského roku to bylo 30,9 milionu tun.

„Strukturální změny v energetice a problémy v hutnictví nejen v České republice, spolu s recesí, respektive stagnací evropského průmyslu v posledních letech, ovlivňují kontinuální pokles výkonů ČD Cargo,“ pozanmenal výsledkům předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Je podle něj zřejmé, že změna struktury přepravovaného zboží je trvalého charakteru a vede k poklesu objemu zboží přepravovaného po železnici v České republice.

„Aktivní obchodní politikou a expanzí do zahraničí se nám sice daří část objemů nahrazovat, ale plně kompenzovat tyto ztráty nedokážeme. Nejsme v tom sami, podobné situaci čelí většina nejvýznamnějších železničních nákladních dopravců v Evropě a na rozdíl od řady z nich ČD Cargo zůstává v zisku. Bude však nezbytné pokračovat v přizpůsobování našich kapacit aktuálním a budoucím potřebám dopravního trhu,“ dodal.

(teč)