Ministři dopravy zemí EU, kteří se dnes a zítra scházejí v Praze, mají poprvé v historii jednat o možném omezení provozu soukromých letadel v Evropě. Podle výpočtů organizace Greenpeace by takový zákaz mohl snížit emise skleníkových plynů o 1,8 milionu tun ročně, což odpovídá emisím, které vypustí přes milion automobilů.
Podle Greenpeace se během hodinu trvajícího letu soukromým tryskovým letadlem do ovzduší vypustí téměř třetina emisí skleníkových plynů, které za rok způsobí průměrný Evropan. „Zatímco Evropany vyzývají jejich vlády k tomu, aby šetřili energií, kde to jen jde, superbohatí lidé si dál dopřávají nadměrné plýtvání energií a cestují v soukromých tryskáčích. V době, kdy svět čelí globální energetické krizi, která ohrožuje živobytí milionů lidí, a eskalující klimatické krizi, bychom měli rychle skoncovat s tímto zbytečným druhem dopravy,“ uvedl v tiskové zprávě vedoucí kampaně za klima a dopravu v Greenpeace EU Thomas Gelin.
Citlivé téma jako první otevřela francouzská vláda. Ministr dopravy Clement Beaune v srpnu navrhl uvalení vyšších daní na emise soukromých tryskáčů, později se stejně tak vyjádřil ministr životního prostředí Christophe Bechu. Radikálnější politici dokonce hovořili o úplném zákazu soukromých tryskových letadel. Stalo se tak v době, kdy se Francie potýkala s extrémně horkým počasím a lesními požáry, zatímco místní boháči ve zvýšené míře užívali svých tryskáčů.
Pouhé zvýšení daní z leteckého paliva či emisí je podle organizace Greenpeace nedostatečné a mírnější zdražení neodradí ty nejbohatší od létání v soukromých letadlech.
Shodou okolností se právě v tomto týdnu koná v Orlandu na Floridě největší světová výstava soukromých tryskáčů neboli business jetů. Jejich výrobci logicky nemají z návrhu některých politiků a ekologických aktivistů radost, naopak. Tvrdí, že návrh zdanit firemní letadla kvůli emisím skleníkových plynů dělá z jejich oboru „obětního beránka“.
Zpravodajský web Euractiv.com v této souvislosti cituje zprávu společnosti Transport & Environment se sídlem v Bruselu, podle níž soukromé tryskáče v přepočtu na jednoho cestujícího vypustí 10krát víc emisí než komerční letadla a 50krát více znečišťují životní prostředí než při cestě na stejnou vzdálenost vlakem.
Lety business jetů se po koronavirové krizi vzpamatovaly rychleji než běžná letecká doprava. Podle poradenské společnosti WINGX byly lety v Evropě minulý měsíc o 18 procent nad úrovněmi ze září 2019. Současně si však už výrobci business jetů stěžují, že některé potenciální kupce odrazuje od nákupu letadla tlak veřejnosti či vlastní rodiny.
Tomáš Rovný